تاریخ: ۲۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۹
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۱۵۵۳۱۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کارخانه سیمان دهلران، 15 سال بعد از کلنگ‌زنی همچنان در انتظار افتتاح/ مهلت یک ماهه به سرمایه‌گذاران

می متالز - پروژه کارخانه سیمان دهلران به دلیل بی‌توجهی و بی‌تدبیری مسوولان ارشد استان 15 سال است که تنها 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به دلایلی از جمله عدم پرداخت اقساط تسهیلات ارزی کماکان افتتاح نشده است.
کارخانه سیمان دهلران، 15 سال بعد از کلنگ‌زنی همچنان در انتظار افتتاح/ مهلت یک ماهه به سرمایه‌گذاران

به گزارش می متالز، مرداد ماه سال جاری بود که مطلبی با عنوان سواستفاده صاحبان نفوذ از ظرفیت‌های ایلام در سایه غفلت مسوولان در خبرگزاری فارس ایلام درج شد که بر اساس گفته راویان ماجرا، ۱۵ سال از کلنگ زنی کارخانه سیمان دهلران می‌گذرد در حالی ‌که این پروژه به‌صورت کامل به بهره‌برداری نرسیده است.

عدم بهره‌برداری از این پروژه درحالی‌ست که مجریان این پروژه از صدها میلیارد تومان تسهیلات با نام راه‌اندازی پروژه مهم در منطقه محروم دهلران به منظور اشتغال‌زایی استفاده کرده‌اند اما در سایه عدم نظارت و بی‌تدبیری مسوولان استانی این تسهیلات برای این پروژه مورد استفاده قرار نگرفته است.

تعیین تکلیف پروژه کارخانه سیمان در هاله‌ای از ابهام

احمد نظری نماینده کارگران کارخانه سیمان دهلران گفت: براساس گفته‌ی مسوولین مربوطه، بنا بوده تعیین تکلیف پروژه کارخانه سیمان دهلران طی ماه‌های گذشته معلوم شود اما متأسفانه این مهم تاکنون محقق نشده و تعیین تکلیف این پروژه مهم شهرستان دهلران کماکان در هاله‌ای از ابهام است.

وی افزود: ۲۶ ماه از توقف پروژه مذکور توسط بانک ملت می‌گذرد و عدم پیگیری این مشکل در این شرایط اقتصادی نامطلوب سبب پرداخت نشدن حقوق چندماهه کارگران این پروژه شده است.

عدم پرداخت اقساط تسهیلات ارزی

رضا محمدرحیمی مدیر کل صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: عدم پرداخت اقساط تسهیلات ارزی سبب بروز مشکل در ادامه فعالیت کارخانه سیمان دهلران شده است.

وی ادامه داد: جلساتی در این خصوص برگزاره شد و مصوب شده ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید برای این پروژه اعمال شود مشروط بر این‌که گروه سرمایه‌گذار هزینه‌های مابقی قسمت‌های اجرا نشده‌ی پروژه را در حسابی در بانک ملت واریز کنند.

وی اضافه کرد: در صورت عدم انجام این مصوبه توسط سرمایه‌گذار، بانک عامل مجاز به آغاز فرآیند تملیک مزایده و واگذاری به سرمایه‌گذاران جدید خواهد بود.

برگزاری جلسات بی‌نتیجه

رضا امیری‌مقدم جانشین دادستان استان ایلام نیز دراین‌باره  گفت: جلسات مختلفی با حضور مسوولین ذی‌ربط و همچنین مراجع قضایی در خصوص پروژه کارخانه سیمان دهلران تشکیل شده است اما متأسفانه این جلسات تاکنون نتیجه بخش نبودند.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت این پروژه برای مردم منطقه، بهمن ‌ماه سال جاری نیز جلسه‌ای با حضور نهادهای ذی‌ربط و مراجع قضایی برگزار خواهد شد و رایزنی‌ها و پیگیری‌های لازم در این باره انجام ‌می‌شود.

با توجه به جلسات متعدد امید است مسوولان مربوط تنها به برگزاری جلسه اکتفا نکنند بلکه با پیگیری و رایزنی‌های لازم گامی در جهت تعیین تکلیف یکی از بزرگترین پروژه‌های استان بردارند نه اینکه تنها به دادن وعده و وعیدها اکتفا کنند در حالی که ده‌ها کارگر این پروژه که سال‌ها برای آن تلاش کرده و زحمت کشیده‌اند به دلیل کم کاری و بی‌تدبیری برخی مسوولان در حال بیکار شدن هستند.
عیسی هواسی بازرس کل استان ایلام د گفت: مهلتی جهت تکمیل پروژه به سرمایه گذار داده شده است و در صورت عدم سرمایه گذاری، بانک اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

مهلت یک ماهه به سرمایه‌گذاران پروژه

وی ادامه داد: مهلت یک‌ماهه برای سرمایه‌گذاران پروژه مذکور در نظر گرفته شده ‌است و باید ظرف این مدت سرمایه‌گذاران جهت ادامه پروژه مذکور به بانک اعلام آمادگی کنند.

کارخانه سیمان دهلران در سال ۸۴ با مشارکت بانک ملت با تسهیلات ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در زمینی که بخش قابل توجهی از آن اهدایی مردم شهر دهلران بوده شروع به کار می‌کند اما در ادامه به دلیل عدم نظارت و کم‌کاری از جانب مسوولان و کوتاهی مجموعه بانک ملت، پروژه با وجود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده است و پس از گذشت بیش از ۲ سال از غیرفعال شدن این پروژه، تکلیف آن کماکان در هاله‌ای از ابهام است.

عناوین برگزیده