تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۵۹
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۱۵۵۸۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
واردات فولاد خام عربستان سعودی

عربستان دومین واردکننده بزرگ بیلت فولادی در دنیا

می متالز - رشد قابل توجه تقاضای فولاد عربستان سعودی باعث خواهد شد که این کشور تا سال 2025 دارای بیشترین رشد ظرفیت تولید فولاد و شاید بزرگ‌ترین بازار مصرف فولاد در خاورمیانه باشد.
عربستان دومین واردکننده بزرگ بیلت فولادی در دنیا

به گزارش می متالز، در حال حاضر صنعت فولاد عربستان سعودی وابسته به واردات است و نیمی از نیاز فولاد این کشور از محل واردات تأمین می‌شود، اما از سال 2025 که کارخانه‌های جدید فولادسازی عربستان وارد مدار تولید شوند، نیاز وارداتی این کشور کمتر خواهد شد. با توجه به نیاز این کشور به تولید فولاد ساختمانی، در حال حاضر عمده واردات فولاد خام عربستان به صورت بیلت فولادی و به‌منظور تأمین ماده اولیه کارخانه‌های تولید محصولات طویل است.

عربستان بعد از ترکیه (با سهم 60 درصدی از واردات فولاد خام خاورمیانه) و امارات متحده (سهم 17 درصدی از واردات فولاد خام منطقه) سومین واردکننده انواع محصولات فولاد خام در خاورمیانه است. در سال 2016 عربستان با واردات یک میلیون و 100 هزار تن بیلت و بلوم فولادی حدود 14 درصد از واردات منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داد و بعد از کشور ترکیه در بزرگ‌ترین واردکنندگان این محصول قرار گرفت. طی سال‌های 2010 تا 2016 میزان واردات عربستان از این محصول حدود 1.35 برابر شد و از 780 هزار تن در سال 2010 به یک میلیون تن در سال 2016 رسید.

نمودار 1 حجم واردات شمش فولادی (بیلت و بلوم) و مبادی ورودی به عربستان طی سال های 2010 تا 2017 را نشان می‌دهد. اوکراین به‌عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری عربستان در طی این سال‌ها به‌طور میانگین 40 درصد از نیاز بازار وارداتی عربستان را تأمین کرده و سالانه حدود 540 هزار تن فولاد خام به عربستان صادر کرده است. ترکیه نیز در طی این سال‌ها به‌طور میانگین سالانه 314 هزار تن فولاد خام به عربستان صادر کرد که حدود 23 درصد از واردات عربستان را تشکیل می‌دهد. کشور روسیه سهم 17 درصدی و کشورهای بحرین و چین به‌طور میانگین سهم 10 درصدی در تأمین بازار عربستان داشته‌اند. در سال 2016 سهم چین از بازار وارداتی عربستان با صادرات حدود 475 هزار تن به بیش از 44 درصد افزایش یافت و رتبه اول تأمین‌کنندگان بازار وارداتی فولاد خام عربستان را به‌خود اختصاص داد.

نمودار 2 واردات عربستان به تفکیک نوع محصول (بیلت و بلوم و اسلب) را نشان می‌دهد. ملاحظه می‌شود که عمده واردات این کشور به صورت بیلت ثبت شده است که بیانگر نیاز کارخانه‌های تولید مقاطع طویل این کشور است. عربستان سعودی دومین کشور واردکننده بیلت در دنیا به‌شمار می‌رود و به‌طور میانگین طی 7 سال اخیر واردات این کشور 10 درصد از تجارت بیلت دنیا را شامل شده است. سهم واردت این کشور از تجارت بیلت دنیا در سال 2016 حدود 8 درصد بود. به گزارش فلزات آنلاین، این کشور نیز همانند بیشتر کشورهای منطقه خاورمیانه واردات خود را عمدتا از حوزه CIS انجام داد. به‌عنوان مثال عربستان به‌طور میانگین بیش از 37 درصد از نیاز وارداتی بیلت خود را از اوکراین تهیه کرد. همچنین سهم عربستان از صادرات بیلت اوکراین طی دوره مورد بررسی به‌طور میانگین حدود 19 درصد بوده است. ترکیه به‌عنوان دومین تأمین‌کننده بیلت عربستان به‌طور میانگین سالانه 314 هزار تن بیلت به عربستان صادر کرد. روسیه نیز به‌عنوان سومین تأمین‌کننده بازار عربستان سعودی به‌طور میانگین سالانه 200 هزار تن بیلت به عربستان صادر کرد و سهم 17 درصدی از بازار وارداتی عربستان را در اختیار داشت. باید خاطرنشان ساخت که سهم عربستان در بازار صادراتی روسیه به‌طور میانگین 3.5 درصد بوده است.

عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!