به گزارش می متالز، اکنون مجموع بدهی خودروسازان به زنجیره تأمین داخلی به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده و مانده بدهی معوق تعیین تکلیف نشده خودروسازان به قطعهسازان بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.
در همین زمینه، محمدرضا نجفی منش گفت: اواخر پارسال خودروسازان نیمی از تسهیلات ۱۰ هزار میلیاردتومانی مصوب شده از سوی شورای پول و اعتبار را دریافت کرده و بین قطعهسازان تقسیم کردند.
وی گفت: اکنون پنج هزار میلیارد تومان آن باقیمانده که نیاز به مصوبه جدیدی نداشته و فقط باید تاریخ مصوبه قبلی از سوی بانک مرکزی برای پرداخت، تمدید میشد.
رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور گفت: در جلسه اخیر با مسوولان بانک مرکزی، مقرر شد باقیمانده پنج هزار میلیارد تومان بهصورت تسهیلات در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا قرار بگیرد، با این پیششرط که ۸۰ درصد این مبلغ را به قطعه سازان بدهند.
نجفی منش تصریحکرد: بهطورقطع تحقیق تسهیلات یاد شده در ایام باقیمانده تا پایان سال میتواند موجب رونق قطعهسازی و خودروسازی شده و ما را در تحقق شعار «جهش تولید» یاری کند.
این مقام صنفی همچنین از عملیاتی شدن استفاده از اوراق گام برای قطعهسازان خبر داد و افزود: مقرر شده که این مهم اجرایی شود شرکتهایی که خواستار استفاده از این شیوه هستند باید کد بورسی سجام دریافت کنند.
نجفی منش یادآور شد: اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقلوانتقال در بازارهای پول و سرمایه است که تسهیلات جدید را برای تأمین مالی بدون تورم بنگاههای تولیدی فراهم میکند.
وی ادامه داد: به اتکای این اوراق، تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل، درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل میدهند و دارنده این اوراق میتواند گواهی را تا زمان سررسید نزد خود نگه دارد یا به فروشنده مواد اولیه بدهد.
براساس این گزارش، اکنون از حدود یک هزار و ۲۰۰ قطعهساز رسمی فعال در ردههای ۱، ۲ و ۳ با جمعیت حدود ۵۵۰ هزارنفری، نزدیک به ۴۰۰ واحد تعطیل و ۳۰۰ واحد نیمهتعطیل هستند.