تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۰۱
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۱۵۶۳۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حرکت هماهنگ شاخص کل بورس با «فولاد»/ صف چندصد میلیون «شپنا» پس از ریزش 80 درصدی

می متالز - فولاد مبارکه اصفهان این هفته چه در روزهای منفی و چه درمثبت بیشترین تأثیر را بر شاخص کل بورس داشت، فولاد این هفته با صف خرید روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه را پشت سر گذاشت.
حرکت هماهنگ شاخص کل بورس با «فولاد»/ صف چندصد میلیون «شپنا» پس از ریزش 80 درصدی

به گزارش می متالز، شیب نمودار قیمت‌ها در روزهای پایانی دی ماه همچنان روند نزولی داشته و در همه بازارها خریداران دست بالاتر را دارند تا پس از روند افزایشی که از ابتدای سال آغاز شد، در تابستان شدت گرفت و در پاییز به ثبات رسید، در زمستان وارد فاز کاهشی شود.

بر اساس آخرین به‌روزرسانی صرافی ملی نرخ هر دلار آمریکا ۲۲ هزار و ۵۰ تومان رسیده، این عدد یک هفته قبل ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان بود که حکایت از کاهش بیش از ۱۰ درصدی دارد، دلار نقدی این هفته در بعضی صرافی‌ها به کانال ۱۹ هزار تومان هم وارد شد تا نشان دهد که هنوز هم انتظار ریزش را باید داشت.

طلا نیز این هفته افت قابل توجهی را به ثبت رساند هر گرم طلای ۱۸ عیار که دو هفته قبل از ۱.۲ میلیون تومان عبور کرد و هر سکه طرح جدید هم ۱۲.۲ میلیون تومان معامله می‌شدند، این هفته به ترتیب ۱ میلیون و ۱۰.۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند.

وضعیت در بازار مسکن و خودرو نیز به همین منوال است و دیگر خبری از افزایش روزانه و هفتگی قیمت‌ها خبری نیست، این هفته اعلام شد دستورالعمل افزایش قیمت خودرو نیز فعلاً قرار نیست اجرایی شود تا دو ماه پایانی سال ۹۹ بازار آرامش بیشتری به خود ببیند.

بازار سرمایه اما این هفته شاهد یک تغییر فاز جدی بود، به طوری که شنبه و دوشنبه تابلوی بورس یک دست قرمز شود اما امروز بیشتر نمادها به رنگ سبز درآمده بودند، این تغییر پس از بالا گرفتن اعتراضات نسبت به عملکرد مسؤولان در خصوص بورس و انتقادهای جدی نمایندگان مجلس و احتمال استیضاح وزیر اقتصاد از روز سه‌شنبه آغاز شد.

حرکت سیمرغ‌وار شاخص کل از دل خاکستر بازار

شنبه ۲۷ دی ماه؛ بازار تحت تأثیر هفته قبل و ناامیدکننده‌تر از روزهای گذشته آغاز به کار کرد و با توجه به افتی که داشت شاخص کل حمایتی که دو ماه قبل از آن محدوده با افزایش تقاضا روبرو شده بود را هم از دست داد، نکته ناامیدکننده پایین بودن حجم معاملات بود و اینکه خریداران عقب نشسته‌اند تا در قیمت پایین‌تر خرید داشته باشند.

فولاد پس از فارس بیشترین تأثیر را در افت ۳.۵۰ درصدی و کاهش ۴۳ هزار واحدی شاخص کل بورس داشت، شاخص هم‌وزن نیز ۲.۲۷ درصد افت کرد و با منفی ۱۰ هزار واحد به ۴۴۴ هزار واحد رسید.

دوشنبه ۲۹ دی ماه؛ پس از تعطیلی روز یکشنبه نگاه‌ها به بازار روز دوشنبه بود تا شاید شاخص کل به نقطه حمایتی رسیده و شرایط تغییر کند اما باز هم این گونه نشد، پس از اینکه شاخص کل حمایت سابق خود را از دست داد خریداران عقب‌نشینی کرده و فروشندگان هم منتظر مشخص شدن وضعیت بودند.

شاخص کل بورس روز دوشنبه با افت ۳.۱۲ درصدی به یک میلیون و ۱۴۹ هزار واحد رسید عددی که اواسط خرداد ماه امسال از آن عبور کرده بود و حالا پس از گذشت ۷ ماه دوباره به این محدوده رسیده، به عبارت دیگر حدود نیمی از ارزش بازار نسبت به مرداد که شاخ به عدد ۲.۱ میلیون واحد رسید از دست رفت.

سه‌شنبه ۳۰ دی ماه؛ اعتراضاتی که روز دوشنبه مقابل سازمان بورس صورت گرفت و واکنش‌ها نسبت به وضعیت بورس در دقایق ابتدایی بازار خودش را نشان داد، هر چند بورس با فشار فروش آغاز شد ولی ساعتی نگذشته بود که با نزدیک شدن شاخص به ۱.۱۲۰ میلیون واحد تقاضا در بازار افزایش یافت.

 این افزایش تقاضا در بازار با افزایش تقاضا در سهام بزرگ بازار شروع شد و کم کم به تمام بازار کشیده شد. البته عملکرد سهام شاخص ساز بهتر سهام کوچک بود و با توجه به افت سنگین دو هفته اخیر طبیعی به نظر می‌رسد، روز گذشته شاخص کل تا ۲۰ هزار هم منفی شد اما به مرور راه رفته را بازگشت و در دقایق پایانی کمی از صفر بالاتر رفت تا پس از ۱۰ روز بار دیگر شاخص کل سبز شود.

فولاد بیشترین تأثیر را در رشد ۴۰۰ واحدی شاخص کل بورس داشت تا شاخص کل از محدوده حمایتی ۱.۱۵۰ میلیون واحد بازگردد، شاخص هم‌وزن اما ۱.۴۸ درصد افت کرد و با منفی ۶۴۶۱ واحد به ۴۳۰ هزار واحد رسید.

چهارشنبه ۱ بهمن ماه؛ بورس در نخستین روز بهمن لباس سبز به تن کرد تا امیدها به بازار سرمایه برگردد، امروز از ابتدا بازار با تقاضای خوبی همراه بود و سهام بزرگ بازار بیشتر مورد توجه بودند و باعث رشد خوب شاخص کل شدند.

برای ادامه این روند و برگشت بازار به شرایط طبیعی نیاز به حمایت‌های خوب از بازار سرمایه و توجه ویژه مسئولین به این بازار است. در صورتی که بازار سرمایه با حمایت واقعی مانند کاهش سود بانکی همراه باشد می‌تواند به آینده خیلی بهتری برای بازار سرمایه امیدوار بود.

شاخص کل بورس امروز با رشد ۲.۸۹ درصدی و افزایش ۳۳ هزار واحدی به ۱.۱۸۳ میلیون واحد رسید، شاخص هم‌وزن نیز ۰.۶۳ درصد رشد کرد و با منفی ۲۷۰۵ واحد به ۴۳۳ هزار واحد رسید.

حرکت هماهنگ شاخص کل با فولاد

در بین نمادهای اصفهانی این هفته شرایط متفاوت از هفته‌های قبل بود، توریل و شپلی که هفته گذشته رشد کرده بودند این هفته نزولی شدند و این نمادهای بزرگ بودند که با گارد صعود شاخص کل بیشترین حرکت مثبت را از خود به ثبت رساندند.

فولاد مبارکه اصفهان این هفته چه در روزهای منفی و چه درمثبت بیشترین تأثیر را بر شاخص کل داشت، فولاد این هفته محدوده حمایتی یک هزار تومان را هم شکست اما با صف خرید شدن در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به ۱۰۶۸ تومان رسید.

هر سهم شرکت توکاریل از زیرمجموعه‌های فولاد مبارکه اصفهان که هفته گذشته به عدد ۳۴۲۲ تومان رسیده و سقف قیمتی خود را شکسته بود این هفته با افت ۱۰ درصدی همراه شد و امروز در کف قیمتی ۳ هزار تومان به صف فروش نشست.

صف چندصد میلیون «شپنا» پس از ریزش 80 درصدی

شرکت پالایش نفت اصفهان پس از ریزش‌های پیاپی و از دست رفتن بیش از ۸۰ درصد ارزش آن و رسیدن به کف قیمتی ۸۸۸ تومان بالاخره صف خرید را تجربه کرد، صف خریدی که امروز بالای ۲۰۰ میلیون هم رسید، افزایش تقاضا به جز شپنا در سایر نمادهای پالایشی قابل مشاهده بود.

ذوب‌آهن اصفهان این هفته صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای خود را اعلام کرد که بر اساس آن در دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر به ازای هر سهم ۱۶۴ ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۹% افزایش داشته است، ذوب در حال حاضر به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شده است.

صف فروش شدن شپلی پس از رشد تاریخی

پلی اکریل که دو ماه طلایی را پشت سرگذاشته و از ۶۰۰ تومان در اواخر آبان به ۱۴۰۰ تومان در ابتدای این هفته افزایش یافته بود، از روز دوشنبه با صف فروش مواجه شده و به نظر می رسد بخشی از مسیر آمده در روزهای آتی بازخواهدگشت.

دو نماد سیمانی اصفهان یعنی سصفها و سپاها این هفته شرایط متفاوتی نسبت به هم را تجربه کردند، سیمان اصفهان پس از توقف ۱۰ روز این هفته بازگشایی و دو روز پیاپی در کف قیمتی معامله شد، در طرف مقابل هر سهم سیمان سپاهان که ابتدای هفته به ۷۸۲ تومان رسیده بود امروز در سقف قیمتی به ۸۷۰ تومان افزایش یافت.

در بین نمادهای زراعتی شرایط تقریباً یکسان بوده و به جز امروز نمادهایی مانند زقیام، زکشت و زگلدشت این هفته در کفی قیمتی معامله شدند و حتی حجم مبنا هم پر نکردند اما امروز بین ۰ تا مثبت ۵ داد و ستد شدند.

عناوین برگزیده