به گزارش می متالز، یازدهمین نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان مازندران با موضوع بررسی مشکلات فعلی پیش روی فعالان بخش خصوصی با ناوگان حملونقل دریایی و بررسی امکانات و ظرفیتهای کشتیرانی دریای خزر جهت توسعه صادرات کالاهای مازندران برگزار شد.
احمد حسین زادگان، استاندار مازندران با اشاره به قیمت بهصرفه جابجایی کالا از طریق کشتی و نظر به ظرفیتهای کشتیرانی، وجود پایانه صادراتی، استقرار 5 گمرک و سه بندر فعال، سورتینگ و وجود تولیدکنندگان و صادرکنندگان آشنا به مسائل روز در استان، گفت: تجهیزات و امکانات کشتیرانی نسبت به گذشته بهتر شده و باید به حوزه صادرات کمک شود؛ بحث تأمین کانتینرها و کامیونهای یخچالدار در مازندران به نسبت سایر نقاط کمتر موردتوجه قرار گرفته و انتظار است که اکنون با توجه به ظرفیتهای صادراتی، بیشتر به آن پرداخته شود.
او ادامه داد: اما با همین اوضاع، یک شرکت لبنیاتی استان علیرغم ریسک و هزینه بالاتر صادرات دارد، با استفاده از ظرفیتهای بندری سایر استانها و گمرکات دیگر نیز صادرات در حال انجام است اما وقتی میتوانیم اینها را سرعت بدهیم طبیعتاً به همان پیشنهاد نخست اتاق ساری میرسیم که نیاز به ارتباط بیشتر و تنگاتنگ با مجموعه کشتیرانی داریم؛ شاید صادرکنندگان ما از ظرفیتهای کشتیرانی آگاهی کامل نداشته باشند و یا مشکلات خود را بهخوبی نتوانستیم به کشتیرانی منتقل کنیم.
استاندار مازندران ادامه داد: تأمین کانتینرهای جدید و موضوع حمل مرکب و چندوجهی در تجارت بینالمللی که موردنظر صادرکنندگان است، با هماهنگی بین بخشی، نزدیکترشدن ارتباطات با دستگاههای مربوطه در حملونقل هوایی، جادهای و دریایی و ایجاد دفتر متمرکز کشتیرانی (در حوزه حملونقل دریایی) در استان قابلحل است.
رئیس شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی مازندران از بنادر خواست که در پیگیری و رفع مشکلات صادرات از مسیر دریا فعالتر ورود پیدا کنند؛ چون بخشی از پایگاههای کشتیرانی در بنادر است، بندری که مزیتهای مناسبی را برای صادرکنندگان ایجاد کند، آن بندر رونق بیشتری میگیرد.
حسین زادگان با بیان اینکه پایانه صادراتی مازندران بهعنوان یک ظرفیت مهم در استان فعال شده است، اشارهای به صادرات سال جاری از پایانه صادراتی مرکبات استان داشت که میزان آن میتواند چندین برابر شود. چراکه به لحاظ بینالمللی و در حوزه دیپلماسی اقتصادی هماهنگیهای لازم ایجاد شده، و اتحادیه اوراسیا این ظرفیت را برای ما ایجاد کرده است.
او با اشاره به اینکه اتاق ساری با رویکرد مساله محور وارد موضوعات شده و برخی از مشکلات را احصا کرده است، افزود: فکر میکنم شرکت کشتیرانی با جدیت به مواردی که پیشنهادات کارگروه است ورود پیدا کرده و مشکلات را پیگیری کند تا حداقل در صادرات محصولات کشاورزی برای ما که یک استان ساحلی و همسایه با کشورهای حوزه خزر هستیم، استفاده کافی را ببریم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری با اشاره به برگزاری چند جلسه درباره کشتیرانی خزر و موانع صادرات از مسیر دریا، اظهار داشت: در این جلسات پیشنهاداتی داشتیم که موردقبول قرار گرفت و این قطعی خواهد شد.
عبداله مهاجر دارابی گفت: شرکت کشتیرانی خزر امکانات بالقوهای دارد که با حمایت مسوولان استانی میتوانیم آنها را بالفعل کنیم و استان مازندران که یکی از ظرفیتهای آن بندر امیرآباد است باید از امکانات کشتیرانی بهخوبی استفاده کند.
او با اشاره به اینکه بسیاری از کالاهای مازندران به بندر آستارا میرود و از آنجا با مشقتهای فراوانی به سایر کشورها صادر میشود، گفت: اگر کانتینرهای یخچالدار را در مازندران داشته باشیم، 80 درصد کالای ما که به آستارا میرود و به نام ما هم ثبت نمیشود از بندر امیرآباد به مقصد ارسال میشود.
رئیس اتاق ساری با بیان اینکه صادرکننده ما در هر شرایطی به دنبال این است که کار خود را به نحو مناسبتر انجام بدهد، گفت: با توجه به اینکه بخشی از امکانات شرکت کشتیرانی خزر دولتی و بخشی دیگر خصوصی است؛ اگر حالت رقابتی ایجاد نکند همین شرایط اتفاق میافتد که صادرکنندگان ما رغبتی به حمل بار از طریق این شرکت ندارند.
مهاجر دارابی ادامه داد: اکنون کشتیرانی اعلام کرده است که 10 کانتینر یخچالدار در بندر امیرآباد موجود است. ما به همه صادرکنندگان اعلام کردیم اما چرا رغبت پیدا نمیشود؟ چون تا زمانی که ایرادات برطرف نشود؛ حرف صادرکننده و مشکلات آنها را پیگیری نکنیم توفیقی نمیکند.
او خطاب به مدیرعامل شرکت کشتیرانی خزر گفت: شما در کشتیرانی ظرفیت و امکانات را دارید و میتوانید اگر 30 درصد ظرفیت کشتیرانی پُر است، آن را به 100 درصد برسانید و از برگشتی استفاده کنید. بنابراین باید موضوع را ملی نگاه کنیم، ضمن اینکه ما باید حمل مرکب را هم در نظر بگیریم، ضعفها را ببینیم، اگر ما بهعنوان نماینده بخش خصوصی و کشتیرانی بهعنوان نماینده دولت، مشکلات را در حوزه دریا پیگیری و اصلاح کنیم به نتیجه میرسیم.
رئیس مجمع نمایندگان مازندران در مجلس نیز در این نشئت گفت: مهمترین موضوع ما در استان تولیدات صادرات محور است که با استفاده از زیرساختهایی که داریم حاصل میشود. دو موضوع داریم؛ یکی اینکه بخشی از مسائل را باید در کشور و بخشی در آنسو از طریق رایزنان اقتصادی حل شود.
منصورعلی زارعی گفت: بازار بزرگ 500 میلیون نفری را در حاشیه دریای خزر داریم و باید از آن استفاده کنیم.
او با اشاره به اینکه حمل بار از طریق کشتی ارزانتر است اما تنها 30 درصد آن فعال است، افزود: در بحث رایزنان اقتصادی باید قوی عمل کنیم، تقاضا این است که برخی از این مسائل با هماهنگی بین دستگاهی حل شود، و برخی از طریق مجمع نمایندگان استان در تهران در حوزههای مختلفی که شورای گفتوگو اعلام کند، در خدمت هستیم.