تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۰۹
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۱۵۷۵۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار کالایی:

رانت گسترده فولاد به خریداران شمش رسید

می متالز - کارشناس بازار کالایی با اشاره به ایجاد رانت گسترده فولاد طی ماه های اخیر گفت: برای رهایی از این توزیع رانت، باید همه زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شوند.
رانت گسترده فولاد به خریداران شمش رسید

به گزارش می متالز، علی بخشنده در خصوص رانت توزیع شده در صنعت فولاد به ایلنا گفت: این صنعت از عدم شفافیت در پایین دست رنج می برد و خریدها بعد از شمش و در پایین دست شفاف نبوده و باعث ایجاد رانت می شود.طی ماه هایی که سقف قیمت در بورس حاکم بود، رانت گسترده ای به خریداران شمش رسیده که برای رهایی از آن باید همه زنجیره فولاد راهی بورس کالا شوند.

وی افزود: برآورد میزان رانتی که خریداران در این مدت از آن بهره برده اند مشروط به عرضه همه زنجیره فولاد در بورس کالا و ایجاد شفافیت است. هنگامی که سقف قیمت در معاملات بورس تعیین می شد، شاهد رانت گسترده ای در بازار به نفع خریداران بودیم اما با توجه به باز شدن سقف قیمت در شیوه نامه، شاهد شکل گیری رقابت در بازار هستیم. درنتیجه رانت این حوزه به سبب عرضه در بورس کالا بدون سقف رقابت به حداقل رسید.

بخشنده ادامه داد: نوسانات نرخ ارز و قیمت های جهانی عوامل اصلی کاهش حجم معاملات بوده است. به دلیل الزام فولادی ها برای عرضه در بورس کالا بیش از یک ماه، حجم عرضه های فولاد در بورس افزایش یافته و تولیدکنندگان مقاطع طویل هم مجبور به حضور هستند. با این حال اگر خریدی انجام نمی شود یا محدود است، علاوه بر نوسان نرخ ارز می تواند افزایش عرضه ها باشد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده