تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۱۵۷۷۵۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تعطیلی ۵۰ درصدی معادن سنگ کشور/ چالش ماشین‌آلات فرسوده پیش روی معدن‌کاران

می متالز - تعطیلی ۵۰ درصدی معادن سنگ کشور و مشکل تامین ماشین آلات معدنی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب بررسی شد.
تعطیلی ۵۰ درصدی معادن سنگ کشور/ چالش ماشین‌آلات فرسوده پیش روی معدن‌کاران

به گزارش می متالز، سیامک حاج سید جوادی مشاور بین المللی انجمن سنگ ایران و تحلیلگر بازار‌های جهانی امشب ۷ بهمن ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی وضعیت صنعت سنگ و معادن کشور پرداخت.

جوادی مشاور انجمن سنگ ایران با اشاره به اینکه ۵۰ درصد معادن سنگ تعطیل شده اند و۵۰ درصد دیگر هم با نصف ظرفیت استخراج دارند گفت: وقتی صحبت از برنامه استراتژیک می‌کنیم حداقل باید ۲۰ سال آینده را ببینیم و آینده‌پژوهی داشته باشیم و همچنین اوضاع را بررسی کنیم.

او با اشاره به اینکه دو میلیارد دلار تجارت از سوی رقبای اصلی در بازار جهانی داریم افزود: ترکیه به ۲ و نیم میلیون تن صادرات بعد از ۳۰ سال رسیده است لذا ما نمی‌توانیم بگوییم که می‌خواهیم ظرف ۴ سال به ۱۴۰ میلیون متر مربع دست پیدا کنیم.

مشاور انجمن سنگ ایران گفت: معضل بزرگ معادن سنگ کشور در حال حاضر تامین ماشین آلات سنگین و از آن بزرگتر هزینه‌های تعمیرات و لوازم یدکی ماشین آلات است که بسیار سرسام آور شده و این موضوع به نوبه خود چالش مهمی محسوب می‌شود.

او خاطرنشان کرد: در هیچ جای دنیا یک سرمایه‌گذار و یا یک معدن دار وقتی می‌خواهد شروع به فعالیت کند، از صفر تا صد کار را خودش انجام نمی‌دهد، لذا باید امکانات و تسهیلات مالی ارائه شود.

جوادی با اشاره به اینکه عمر ماشین آلات سنگین در معادن سنگ ساختمانی حداقل ۱۰ سال است افزود: اگر تخصیص ارز داده شود و حمایت‌های وزارتخانه پشت قضیه باشد و گمرکات همکاری لازم را داشته باشند، به راحتی می‌توان با درآمدی که از استخراج معدن به دست می‌آید، تمام بدهی‌ها را پرداخت کرد و به ارزش افزوده رسید.

مشاور انجمن سنگ ایران اظهار کرد: سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات معدن سنگ آهن، معادن بزرگ سرب و روی بسیار بالاست، ولی معادن سنگ در اسکیل کوچک است، لذا با یک لودر و بیل مکانیکی می‌توان کار را آغاز کرد، به معادنی که پتانسیل صادرات دارند اگر این ماشین آلات را بدهیم، معدن کاران می‌توانند ظرفیتشان را به دوبرابر برسانند.

جوادی افزود: بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت اسمی واحد‌های معدنی ایران ۳۰ میلیون تن است. بر اساس آمار‌های جهانی در سال ۲۰۱۹، تولید معدنی ایران ۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تن بوده است در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۸، حدود ۹ میلیون تن و  ۶ سال پیش، ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن بود.

او با اشاره به اینکه این موضوع نشان می‌دهد در چند سال اخیر به طور میانگین، سالی ۴۰۰ هزار تن کاهش تولید داریم خاطرنشان کرد: متأسفانه آمار‌های قابل استناد و دقیقی در بخش معدن ایران وجود ندارد، آمار مستندی وجود ندارد که واقعاً چند واحد کارخانه سنگ بری و فرآوری سنگ در ایران وجود دارد.

مشاور انجمن سنگ ایران بیان کرد: بر اساس آمار‌های غیر رسمی، بین ۶ هزار تا ۶ هزار و ۵۰۰ واحد داریم، از این تعداد حدود هزار واحد غیر فعال است و بقیه هم شاید با حدود ۴۰ درصد ظرفیت تولیدشان مشغول کار هستند.

جوادی با اشاره به اینکه بازار داخلی یکی از بزرگترین مزیت‌های کشورمان است افزود: بازار مصرف داخل بین ۶ تا ۸ میلیون تن است که این موضوع از صنعت سنگ کشور حمایت می‌کند.

مشاور انجمن سنگ ایران با بیان اینکه باید پیش از صادرات، جوابگوی نیاز داخل باشیم گفت: ایران پس از چین، هند و ترکیه، چهارمین تولید کننده سنگ در جهان است، لذا با برنامه ریزی ۵ ساله به راحتی می‌توانیم به ظرفیت تولید ۲۰ میلیون تن در سال برسیم.

صندوق بیمه معدنی دردی را از معدنکاران دوا نکرده است

پروین عضو هیات رئیسه خانه معدن استان خراسان جنوبی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه صندوق بیمه معدنی در وزارت صمت دردی را از معدنکاران دوا نکرده است گفت: سیاستی برای تامین و واردات ماشین آلات به صورت مستمر نداریم، در نتیجه معادن ما عملاً به قبرستان ماشین‌آلات فرسوده تبدیل شده‌اند .

او افزود: قیمت ماشین آلات به قدری بالا رفته که عملاً سرمایه گذاران معدنی در حوزه سنگ تزئینی که سرمایه گذاران کوچک و متوسط هستند توانایی تامین ماشین آلات را ندارند، صندوق بیمه در مدتی که تاسیس شده حضور موفقی در معادن نداشته است و لذا بخشی از این موضوع مربوط به بروکراسی حاکم می شود و تمرکز این کار در تهران است.

پروین ادامه داد: تعدادی ماشین آلات وارد شده اما در مقایسه با تعداد زیاد معادن عددی نیست.

افزایش هزینه تولید به دلیل ماشین‌آلات فرسوده

علیرضا حیدری معدن دار در ادامه برنامه گفت: مشکلات ما بیشتر بر روی تجهیزات ماشین آلات سنگین مانند لودر و بیل مکانیکی است، وقتی تجهیزات مدرن و به روز نداریم هزینه‌ها بالا می‌رود و غیرقابل رقابت می‌شویم، اگر ۵۰ درصد تجهیزات و امکاناتی که در معادن خارج از کشور است را داشته باشیم در زمینه گرانیک هیچ کسی نمی تواند با ما رقابت کند .

او اظهار کرد: ۲۰ سال است که در منطقه خراسان جنوبی مشغول معدن‌کاری هستم، در استان خراسان جنوبی تا الان سراغ ندارم که ماشین آلات دست دوم وارد شده باشد . یکی از مشکلات عمده ما بحث ماشین آلات است و مشکل دیگر مربوط به برق می‌شود، لذا نبود برق مشکلی بزرگتر از لودر و بیل مکانیکی است.

به دنبال کاهش عوارض هستیم تا صادرات معدنی به راحتی انجام شود


سیف الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی و معاونت امور معادن وزارت صمت تصریح کرد: ما ۳ هزار میلیارد تومان می توانیم تسهیلات بدهیم که حدود هزار میلیارد آن را قبلا تسهیلات داده ایم و لذا ۲ هزار میلیارد تومان دیگر باقی مانده است . صندوق بیمه فعالیت های معدنی، پروانه بهره‌برداری معادن را به عنوان وثیقه قبول دارد، در خصوص خرید تجهیزات و ماشین آلات می‌توان از طریق صندوق بیمه فعالیت های معدنی تسهیلات را دریافت کرد.

او با اشاره به اینکه ما به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی روبرو شده ایم افزود: ما جلوی صادرات را نمی‌گیریم و صادرات نسبت به سال‌های گذشته بد نبوده است. ما برای صادرات شرایط را فراهم کرده‌ایم تا در کار گروهی که در وزارت صنعت و معدن تشکیل شده بتوانیم از طریق آن کارگروه بسته عوارض را دنبال کنیم، ما به دنبال کاهش عوارض هستیم تا صادرات به راحتی انجام شود.

امیری تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسیده تا مجموعه‌ ای از ماشین آلات را به داخل کشور بیاوریم تا در اختیار معدن‌کاران بگذاریم، برنامه تولید ما برای افق ۱۴۰۴ مشخص شده است.

او افزود: ما بازار را از دست داده ایم لذا به دست آوردن بازار به این راحتی نیست، این در حالیست که ما بازار خوبی در گذشته داشتیم که متاسفانه از دست رفته است و دوباره باید تلاش کنیم تا بتوانیم بازار را به دست آوریم.

عناوین برگزیده