به گزارش می متالز، امروزه با توجه به عواملی از قبیل کاهش منابع طبیعی، رقابت فشرده، تنوع طلبی مصرف کنندگان و کاهش زمان مطلوبیت کالاها و جهانی شدن صنعت اقتصاد، شرایط محیطی کسب و کار به قدری پیچیده، پویا و نامطمئن گردیده است که نیاز به نوآوری، بیش از بیش احساس شده و هر چه بیشتر سازمان ها را به سمت کسب توانمندی های نوآورانه، سوق می دهد.
در این راستا سومین دوره از همایش نوآوری با محورهای «توسعه کسبوکار از طریق نوآوری، روشهای حفاظت حقوقی از دستاوردهای نوآورانه، ایدهها و دستاوردهای نوآورانه در صنعت پلیمر، چابکی در تصمیم گیری در تلاطمهای محیطی، فرصتهای توسعه صادرات» در تاریخ ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه سال جاری به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. علاقه مندان می توانند برای ثبت نام به سایت این همایش با آدرس www.inpiainnovation.ir مراجعه کنند.
شروین احمدی دبیر علمی همایش نوآوری انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، نوآوری را امری حیاتی برای صنایع کوچک و متوسط دانست و تاکید کرد: شرایط وخیم اقتصادی صنعتگران کشور را درگیر روزمرگی کرده و باعث غفلت از مساله مهم نوآوری شدهاست در حالی که درمان مشکلات کنونی صنعتگران احیای و توسعه نوآوری در واحدهای تولیدی است.
وی در خصوص اهداف همایش نوآوری و مزایای آن برای صنایع به ویژه صنعت پلیمر اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که زمینه را برای رشد و توسعه نوآوری در صنعت فراهم کنیم و این امکان را ایجاد کنیم که صنعتگران و صاحبان کسب و کار بتوانند نخبگان نوآور را در داخل مجموعه خود جذب کنند و یا پرورش داده و عرصه را برای نوآوری هموار کنند.
احمدی با اشاره به جایگاه جهانی نوآوری در صنایع دنیا خاطر نشان کرد: در ۵ سال اخیر، مارکتینگ نوآوری به خوبی در حال ارتقاء جایگاه و نقش خود بوده و حتی برخی از شرکتهای بزرگ اقدام به ایجاد مراکز نوآوری کرده و توسعه بازار و برند خود را به نوآوری گره زدهاند.
دبیر علمی همایش نوآوری انجمن ملی صنایع پلیمر ایران ادامه داد: صنایعی مانند آی تی و صنایع الکترونیکی سابقه بیشتری در نوآوری دارند اما هنوز مساله مهم نوآوری در صنایعی مثل پلیمر در داخل کشور نهادینه نشده اند، هدف همایش نوآوری این است که صنایع را با نوآوری و مزایای آن آشنا کند، زمینه فعالیت نوآوران را در صنایع بیشتر و ریسک را کمتر کند. در حقیقت هدف ما نشان دادن تجارب جهانی در حوزه نوآوری با هدف افزایش ریسک پذیری صنایع در قبال طرح های دارای نوآوری است.
وی گفت: در حال حاضر شرایط اقتصادی وخیم است و مشکلات متعدد، صنعتگران را به شدت درگیر روزمرگی کرده است که میتواند مانع توجه آن ها به مبحث مهمی مثل نوآوری شود در حالی که درد امروز صنعت، فقدان نوآوری و درمان آن هم احیای نوآوری است.
احمدی تاکید کرد: هر چقدر سطح سرمایه گذاری و بزرگی یک صنعت بیشتر شود، امکان حضور نوآوری در آن کمتر و با ریسک بالاتر خواهد بود و وقتی میخواهند قسمتی از یک واحد بزرگ را تغییر دهند، نیاز به ریسک زیادی دارند اما هرچه صنایع کوچک تر باشد، عملا امکان و مجال نوآوری بیشتر میشود. به عنوان مثال حضور نوآوری در صنایع پایین دست پتروشیمی بسیار گستردهتر از یک واحد پتروشیمیایی خواهد بود. لذا لزوم آشنایی صنایع کوچک و متوسط و استفاده از این پتانسیل بالقوه بسیار پر اهمیت است.