به گزارش می متالز، علی اکبر کریمی شامگاه دوشنبه در دیدار با اعضای فراکسیون بنادر و دریانوردی با وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت صنایع دریایی اظهار داشت: بیش از 90 درصد حمل و نقل دنیا حمل و نقل دریایی است که متاسفانه از این امر تا حد زیادی غافل هستیم و نمیتوانیم از ظرفیتهای بالقوه استفاده کنیم.
وی افزود: بر تقویت صندوق توسعه صنایع دریایی تاکید دارم و علی رغم وجود قانون و زیرساخت به خاطر ضعف شدید زیرساخت سرمایه ای عملا امکان حمایت از صنایع دریایی ندارد و کشتیها و شناورها به عنوان یک کالاهای سرمایه ای دارای قیمتهای بالایی هستنند به همین خاطر افراد در تمام دنیا در قالب تامین مالی و فاینانس حکومتی میتوانند خرید و سرمایه گذاری کنند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس خاطرنشان کرد: در کشور هنوز مدل مالی مشخصی برای سرمایه گذاران در بخش خصوصی برای خرید و بهره برداری از کشتیها و شناورها نداریم و این صندوق میتواند بستر مناسبی برای این موضوع باشد و صنعتکشتی سازی مربوط به قبل از انقلاب اسلامی است و سابقه طولانی در این صنعت داریم و امکانات موجود در کشور در مقایسه با سایر کشورها بیشتر است و متاسفانه علی رغم وجود این ظرفیت نمیتوانیم در ساخت و تعمیرات کشتی از بازار مناسبی برخوردار باشیم.
کریمی تصریح کرد: صنعت کشتیسازی صنعت پراشتغالی است ولی متاسفانه دستگاههای مربوطه با خارج از کشور قرارداد منعقد میکنند و نتوانستیم از ظرفیت تولید داخل به خوبی استفاده کنیم و در برنامه راهبردی صنایع دریایی که تدوین شد سهم صنایع دریایی از جیبوتی کشور قرار بود از یک دهم درصد به هفت دهم درصد افزایش پیدا کند و سهم ایران از بازار جهانی ساخت کشتیها و شناورها از 0.3 درصد به یک درصد برسد و از جهت ارزش ساخت تجهیزات داخل از 20 درصد به 70 درصد برسیم.
وی بیان کرد: هم اکنون در فرایند ساخت کشتی و شناور که شامل طراحی، ساخت و تامین تجهیزات به بلوغ علمی و تخصصی دست پیدا کرده ایم و با توجه به سابقه موجود در راستای موضوع کشتی سازی حرف برای گفتن داریم اما مشکلاتی وجود دارد.
عضو ناظر مجلس در شورایعالی صنایع دریایی کشور با اشاره به گنتریکرین بنادر گفت: در یک کنسرسیوم قرارداد 12 دستگاه گنتری کرین با شرکت هپکو اراک و شرکت لیبهر منعقد شد و ارزش آن 105 میلیون یورو بود و رقم بالایی بود و متاسفانه به گونهای عمل شد که از این رقم فقط 5 میلیون یورو به شرکت هپکو پول در بخش نصب رسید و مابقی را شرکت لیبهر انجام داد و علی رغم ظرفیتهای موجود در کشور، در اروپا ساخته و وارد کشور شد و امیدواریم با کمک و همراهی این صنعت تقویت شود.
کریمی ادامه داد: با توجه به اینکه خلیج فارس به دریای آزاد و اقیانوس متصل هست امکان تعاملات و ارتباطات بیشتر است و در شمال کشور به دلیل بسته بودن دریا رقبای ما در این دریا در استفاده از ظرفیت دریای خزر بیشتر استفاده میکنند.
وی بیان کرد: در راستای توسعه بنادر در شمال کشور و به ویژه در خصوص تعمیر و ساخت شناورها باید تلاش ویژه انجام شود و این موضوع بسیار کارآمد است و شمال کشور دارای ظرفیتهای بسیار خوبی است.