تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۸
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۱۵۸۵۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معمای قیمت سنگ آهن/ آیا چین واقعاً تولید فولاد را کاهش می دهد؟

با وجود تقاضای شدید پس از همه گیری کرونا، بخش گسترده فولاد چین و صنعت سنگ آهن که آن را تغذیه می کند با انگیزه ای به ظاهر متناقض برای تولید کمتر در سال جاری دست و پنجه نرم می کند.
معمای قیمت سنگ آهن/ آیا چین واقعاً تولید فولاد را کاهش می دهد؟

به گزارش می متالز، چین در سال 2020 با تولید 1.05 میلیارد تن فولاد رکورددار بود و در 21 دسامبر به افزایش قیمت سنگ آهن در یک سال تا 175.40 دلار در هر تن کمک کرد. در طول سال ، قیمت ها 75٪ افزایش یافت.

همانطور که آژانس آرگوس ارزیابی کرده است، قیمت قطعی سنگ آهن معیار 62٪ تحویل در شمال چین  از همان زمان به زیر 160 دلار در هر تن عقب نشینی کرده است.

اما قیمت برای تقریباً دو ماه بالاتر از 150 دلار بوده که با توجه به اینکه ماده سازنده فولاد برای پنج سال بین ماه مه 2014 تا مه 2019 زیر 100 دلار بود ، عملکرد خوبی است.

در حالی که رکورد تولید فولاد چین نقش خود را ایفا کرده است، عرضه جهانی سنگ آهن در برزیل دومین صادر کننده بزرگ نیز با یک سری مسائل مانند بیماری همه گیر ویروس کرونا، بسته شدن معادن به دلیل ایمنی و آتش سوزی در ماه گذشته در یک پایانه صادراتی مواجه شده است.

استرالیا به عنوان یک صادر کننده برتر، موفق شده بارگیری محموله های خود را در سطح بالا نگه دارد اما این برای جبران ضررهای عرضه از برزیل و پاسخگویی به تقاضای چین کافی نبوده است.

این سوال برای فعالان بازار وجود دارد که آیا چین واقعاً تولید فولاد را در سال 2021 کاهش می دهد یا اینکه مقامات رشد اقتصادی را بر موضوعاتی مانند آلودگی و مصرف انرژی اولویت می دهند.

دستور رسمی دولت این است که ظرفیت و تولید فولاد باید در سال جاری تعدیل شود.

طبق گزارش 29 دسامبر خبرگزاری شین هوا، وزیر صنعت و فناوری اطلاعات، شیائو یاگینگ "با قاطعیت" از صنعت فولاد خواست تولید را کاهش داده و اطمینان حاصل کنند که تولید به مرور در سال 2021 کاهش می یابد.

پیکره صنعتی انجمن آهن و فولاد چین (CISA) به دنبال سیاست های حمایتی اقتصاد کلان انتظار افزایش تقاضای فولاد در سال جاری را دارد.

برای حل این معضل در مورد چگونگی کاهش تولید فولاد و همچنان تأمین تقاضا، CISA از واردات به عنوان یک راه حل نام برده است.

معاون رئیس انجمن آهن و فولاد چین (CISA)، لو تیژون در کنفرانس جدیدی در تاریخ 27 ژانویه گفت: "ما می توانیم واردات محصولات اولیه فولادی، به ویژه شمش ها را تقویت کنیم تا بتوان بدون افزایش تولید، تقاضای فزاینده را تأمین کرد."

اگر چین تولید فولاد را در سال 2021 محدود کند و واردات محصولات فولادی را افزایش دهد، یک پویایی جذاب ایجاد می کند که به موجب آن واردات سنگ آهن چین ممکن است اندکی کاهش یابد، در حالی که واردات توسط سایر تولیدکنندگان به میزان مشابه افزایش می یابد.

اگر این اتفاق بیفتد، این می تواند به معنای حمایت از قیمت سنگ آهن باشد زیرا رشد تقاضا در بقیه جهان هرگونه کاهش در واردات مواد اولیه چین را جبران می کند.

بهبود تقاضا؟

در حال حاضر برخی نشانه های اولیه وجود دارد که تقاضای سنگ آهن در خارج از چین در حال بهبودی است.

بر اساس داده های ردیابی کشتی و بندر که توسط ریفینیتیو جمع آوری شده است، تحویل جهانی دریایی در ژانویه حدود 125.08 میلیون تن تخمین زده شده است. این رقم احتمالاً بیشتر تخمین زده شده زیرا محموله های با تاخیرنیزدر ارزیابی گنجانده شده اند.

این میزان از 122.67 میلیون تن در دسامبر افزایش داشت و در حالی که هنوز کمی از 125.18 میلیون تن در ماه نوامبر کمتر بود، در ماه مه و ژوئن سال گذشته بهبودی از سطح زیر 120 میلیون تن ناشی از همه گیری را نشان داد.

بر اساس گزارش ریفینیتیو، واردات دریایی چین در ژانویه 93.05 میلیون تن تخمین زده شد در حالی که در دسامبر 85.35 میلیون تن بود. به طور کلی این تخمین ها نشان دهنده این است که تقاضای جهانی سنگ آهن همچنان ثابت است و چین هنوز هیچ نشانه معناداری از تعدیل نشان نداده است.

هنوز ابهاماتی در مورد عرضه از برزیل وجود دارد اما این مساله احتمالاً به اندازه سال 2020 مبهم نیست.

بنابراین ، آیا شرایط فعلی قیمت بالای 150 دلار در هر تن را توجیه می کند؟

تاریخ نشان می دهد که چنین نیست. مطمئناً در هفته های گذشته منحنی رو به جلو معاملات آتی سنگ آهن معامله شده در سنگاپور در حال سقوط بوده، قرارداد 6 ماهه در 29 ژانویه با 138.33 دلار در هر تن بسته شد در حالی که در ابتدای ماه 146.48 دلار کاهش داشت.

موجودی سنگ آهن در بنادر چین، تحت نظارت استیل هوم، هفته سوم در دوره منتهی به 29 ژانویه افزایش یافت و به 126.2 میلیون تن رسید در حالی که پایین ترین میزان دو ماهه 124.43 میلیون درهفته تا 8 ژانویه بود.

عبارت کلیشه ای این است که بگوییم بازار کاملاً متعادل است اما در مورد سنگ آهن این یک توصیف مناسب به نظر می رسد و به این موضوع بستگی دارد که آیا ماه های آینده چین تولید فولاد را تعدیل می کند یا اینکه کارخانه های آن همچنان به سختی کارخواهند کرد.

مترجم: تکتم زاهدی فر 

منبع: ماینینگ 

عناوین برگزیده