به گزارش می متالز، محمدرضا نجفی منش، با تأکید بر اینکه هیچ کشوری در دنیا وارد مبحث قیمتگذاری خودرو نشده است، گفت: قیمتگذاری دستوری تنها به ضرر و زیان صنایع منتهی می شود و هیچ تأثیر مثبتی ندارد. با این رفتار غیرمنطقی، خودروساز نیز به قطعهساز فشار وارد میکند و این مساله جز نابودی و ازبینرفتن کل صنعت، نتیجه دیگری نخواهد داشت. باید شیوه قیمتگذاری تغییر کند تا این آشفتهبازار هم ساماندهی شود.
وی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد افرادی که برای خرید خودرو ثبتنام میکنند، محصول خریداری شده را نگه نمیدارند و در بازار آزاد به فروش میرسانند. بهاینترتیب، خودروساز با ضرر و زیان خودرو را تحویل مشتری داده و مشتری در بازار آزاد با قیمت بالا به فروش میرساند.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو با ارائه راهکارهایی برای نجات صنعت خودروسازی بیان داشت: دولت میتواند صنعت خودروسازی را با راهکارهایی احیا کند. بهاینترتیب که، کل این صنعت به بخش غیردولتی واگذار شود و با حذف دخالتهای دولت، اجازه داده شود تا بازار مکانیزم خود را پیش برد.
نجفی منش ادامه داد: قیمتگذاری در هر بخش و صنعتی رانت ایجاد میکند. با قیمتگذاری دستوری نهتنها مشکل برطرف نمیشود، بلکه عمیقتر هم خواهد شد. با ادامه این روند باید با صنعت خودرو و قطعهسازی کشور خداحافظی کنیم. همین حالا هم صنعت خودرو بدهی ۴۰ هزار میلیاردتومانی به قطعه سازان دارد که اگر نتواند پرداخت کند، این صنعت هم با مشکلات عدیدهای همراه میشود.