به گزارش می متالز، نخستین قرارداد صادرات ریل به افغانستان به ارزش چهارمیلیون و ۳۳۲ هزار دلار ثبت شد. ذوب آهن اصفهان در چارچوب این قرارداد، امکان راهیابی این نوع از محصولش به بازارهای جهانی را مییابد.
به گفته مدیران این شرکت ریل تولیدی ذوب آهن منطبق با استانداردهای روز تولید ریل است و اکنون طرحهای توسعه راه آهن کشور از جمله چابهار - زاهدان، یزد - اقلید، همدان - سنندج، میانه - اردبیل، بستان آباد - تبریز و رشت - کاسپین با ریل تولید داخلی در حال اجرا است.
این قرارداد می تواند پلی برای ورود ریل ذوب آهن به بازارهای صادراتی جدید باشد. در این باره گفت و گویی با مهرداد تولائیان عضو هیات مدیره و معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن صورت گرفت که در ادامه مشروح آن را می خوانید:
خوشبختانه امروز تمام نیاز راه آهن جمهوری اسلامی تامین شده و مرتب برایشان بار ارسال می شود. پیش تر نیز برنامه ریزی ها بر آن بود تا با تامین نیاز داخلی، ورود به بازارهای جدید بررسی و در دستور کار قرار گیرد. صادرات به افغانستان می تواند فرصتی برای بازاریابی های جدید و ورود به بازارهای دیگر صادراتی باشد. البته مقدار این صادرات در قرارداد اولیه 5 هزار تن است که چندان عدد زیادی نیست ، اما دلیل اصلی برای این اقدام بازاریابی صادراتی است. لازم به ذکر است که این قرارداد به صورت ریالی است اما ممکن است دلار نقدی پرداخت شود.
باتوجه به اینکه در منطقه غرب آسیا تولید کننده ریل وجود ندارد می توانیم صادرات و بازاریابی به کشورهای اطراف را در دستور کار داشته باشیم. البته ترکیه خود از تولیدکنندگان و صادرکنندگان ریل است. اما موضوع دیگر برای افزایش توان رقابتی ما قیمت های جهانی است که برپایه دلار محاسبه می شود. درواقع ما می توانیم با قیمت مناسبی وارد بازار شویم و رقابت بهتری داشته باشیم. برای توسعه این صادرات در حال حاضر با افغانستان وارد همکاری شده ایم اما پیش تر نیز پیشنهادات و مذاکراتی از کشورهای دیگر داشتیم اما در آن زمان اولویت ما تامین نیاز داخلی بود. در حال حاضر این پیشنهادات بررسی می شود و جالب است بدانید که با توجه به رقابتی بودن قیمت ریل ذوب آهن، ترکیه که خود تولیدکننده و صادرکننده این محصول است می تواند خریدار ریل ذوب آهن باشد.
پیش تر در مصاحبه های دیگر به این موضوع اشاره داشتم که محصول ما به طور 100 درصد مطابق با استانداردهای جهانی تولید می شود و هیچ محدودیتی برای صادرات به اروپا نداریم. تنها محدودیت موجود بحث تحریم ها است که با رفع آنها می توان وارد بازارهای اروپایی شد. پس از رفع تحریم ها میزان صادرات ما به اروپا بستگی به سفارش مشتریان خواهد داشت.
دلیل ورود ما به بحث تولید ریل و صادرات آن، تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر است. درواقع تلاش بر این است با توجه به بحران مواد اولیه محصولاتی با ارزش افزوده بیشتری تولید شود. باید به این نکته اشاره کنم مواد اولیه تولید ریل و میلگرد، سنگ آهن و کک است اما فرآیند تولید این دو محصول متفاوت است، درنهایت با تولید ریل ارزش افزوده بیشتری برای شرکت ایجاد می شود. در همین راستا تولید ریل در دستور کار ذوب آهن قرار گرفت.
در حال حاضر ترکیه و هند تولیدکنندگان ریل منطقه هستند، اما همانطور که اشاره کردم بدلیل شرایطی که در آن قرار داریم در بحث قیمت نه تنها با ترکیه بلکه با کشورهای اروپایی هم می توانیم رقابت کنیم. امروز قیمت ریل 790دلار است، حال اگر ما این محصول را با قیمت 780 دلار بفروشیم قدرت رقابتی بیشتری در بازار خواهیم داشت.
خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه برای محصولات نهایی تصمیمی نگرفته است، دوراقع برای صادرات محصول نهایی محدودیتی نداریم و این در حالی است که ذوب آهن اصفهان تنها تولید کننده ریل در کشور است.
صادرات ریل ذوب آهن می تواند در اولین گام با ارزآوری بیشتر بخش زیادی از مشکلات نقدینگی در این شرکت را برطرف کند اما نباید فراموش کرد که بسیاری از شرکت ها پس از چشیدن طعم دلچسب صادرات با توجه به بالا بودن نرخ ارز در کشور تا حدودی از تامین نیاز داخل غافل می شوند. البته ذوب آهن خود را به تامین نیاز داخلی متعهد کرده است. از سویی دیگر توسعه تولیدات این شرکت در حوزه ریل نیازمند تامین مواد اولیه بیشتر خواهد بود، موضوعی که بارها ذوب آهن نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است. درنتیجه شاید بهتر باشد بخشی از درآمد حاصل از صادرات راهی سرمایه گذاری این شرکت در بخش معدن شود. ذوب آهن اصفهان با توجه به قدمت سال های فعالیت خود می تواند نقش مهمی در صنعت فولاد کشور ایفا کند.