تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۵۹
بازدید: ۲۹۸
کد خبر: ۱۵۸۸۷۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
گفتگوی تفصیلی با معدنکارفعال در خراسان جنوبی:

​در حوزه معدن باید جهانی عمل کنیم/ دولت و مجلس برای مشکلات معادن کشور وارد میدان شوند

می متالز - ​پروین با بیان اینکه مشکلات معدن باید به صورت حاکمیتی در کشور حل شوند، گفت: بخشی از تکنولوژی معادن ما نیاز به بازنگری دارد، لذا حمایت های خیلی جدی در سیستم بانکی، دولتی و دانشگاهی هستیم.
​در حوزه معدن باید جهانی عمل کنیم/ دولت و مجلس برای مشکلات معادن کشور وارد میدان شوند

به گزارش می متالز، احمد پروین با بیان اینکه از ابتدای ورود به دانشگاه کارهای مطالعاتی بر معادن استان را آغاز کرده ام، اظهارداشت: بر روی بخش زیادی از سنگ های تزئینی استان مطالعه داشتم وحوزه زیادی حاصل اکتشافات من بر روی معادن استان بوده است و در حال حاضر نیز در شهرستان نهبندان در عرصه معدن فعالیت و به دنبال توسعه هستم.

توانایی های معادن خراسان جنوبی هنوز ناشناخته است

وی با اشاره به مزیت های خراسان جنوبی در عرصه معدن افزود: قابلیت ها و مزیت های استان امروزه در کشور برکسی پوشیده نیست وهرچند بسیاری از توانایی های معادن خراسان جنوبی هنوز ناشناخته است.

این کارآفرین عرصه معدن تصریح کرد: باتوجه به اینکه بخشی از مزیت های طبیعی خراسان جنوبی مانند منابع آب کافی که بتواند کشاورزی توسعه یافته ای داشته باشیم ومنابع طبیعی محدودی داریم ومعتقدم که معدن یکی از راه های توسعه استان است.

پروین با اشاره به اینکه بخش معدن یکی از بخش های گسترده ای است، افزود: به دنبال اولویت های معدنی در استان هستیم لذا باید از همه توانمندی های معدنی در استان، به خوبی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی ادامه داد: باید سیاست گذاری های کلان اقتصادی استان و کشور به سمتی حرکت کند که بتوان بر روی مزیت های پایدارتر و کم رغیب تر استان کار کنیم تا فرهنگ توسعه را سریع تر و بی مخاطره تر جلو ببریم.

خراسان جنوبی دارای توانمندی های زیادی در عرصه معادن است

این کارآفرین ومعدن کار استان با اشاره به اینکه یکی از مزیت های جدی خراسان جنوبی که این روزها بحث مطبوعاتی آن نیز مطرح شده است سنگ های ساختمانی یا نما است ، ادامه داد: استان توانمندی های بسیار زیادی در این زمینه دارد واعتقاد داریم خراسان جنوبی در حوزه سنگ های ساختمانی می تواند یک استان صادرات محور باشد که این امر موجب اشتغال و برطرف شدن بسیاری از مشکلات اقتصادی خواهدشد.

سنگ های ساختمانی، صنعت سبز هستند

وی بیان داشت: خاک های صنعتی،منیزیت ها و فلزات از جمله توانمندی های معدنی هستند که می توانند موجب رشد و شکوفایی شوند اما سنگ های ساختمانی نیز بسیار شاخص وصنعت جزء صنعت سبزمحسوب می شوند.

پروین با تاکید برکم بود منابع آبی در خراسان جنوبی تصریح کرد: بخشی از صنایع معدنی ممکن است قابلیت اجرا نداشته باشد واگر قابل اجرا هم باشد آسیب هایی را به زیست محیط وارد کند اما خوشبختانه در صنایع سنگ های ساختمانی این موضوعات سبز است و مناسب با اقلیم و محدودیت استانمی باشد،لذا هیچ گونه ماده زائدی نیز در روند اجرای آن از خود برجا نمی گذارد.

در حوزه معدن باید جهانی عمل کنیم

وی با اشاره به استفاده علم و تکنولوژی روز دنیا در حوزه معادن افزود: نمی شود در حوزه ای جهانی عمل کنیم، صادرات محور باشیم اما از تکنولوژی عقب بمانیم؛ لذا نیاز داریم که از تکنولوژی روز دنیا استفاده شود.

به روز نبودن واحدهای معدنی در خراسان جنوبی

این کارآفرین ومعدن کار خراسان جنوبی تاکید کرد: متاسفانه در عرصه معدن؛ استان به روز نیست و واحدهای ما ضعف سرمایه دارند واین موضوع موجب می شود نتوانند امکان به روز شدن را داشته باشند.

نیازمند حمایت های بانک، دانشگاه و دولت هستیم

وی ادامه داد: حمایت های خیلی جدی در سیستم بانکی، دولتی و دانشگاهی در عرصه معدن نیازمند هستیم.

پروین با بیان اینکه بخشی از تکنولوژی معادن ما نیاز به بازنگری دارد، افزود: دانشگاه های ما می توانند  ارتباط با صنعت فایده محور و عملیاتی نقش خوبی در این عرصه داشته باشند.

یکی از چالش های عرصه معدنی تامین منابع انسانی متخصص است

وی تاکید کرد: یکی از چالش های ما در عرصه معدنی منابع انسانی است که متاسفانه مابا جمعیت بیکارو قابل توجهی دراستان مواجع هستیم اما جمعیت کارگری، تکنسینی و مهندسی که برای کارهای خارج از شهروصحرایی آمادگی وحاضر باشند سختی کارهایی مانند معدن را پذیرا باشند را کم داریم.

این کارآفرین ومعدن کار استان ضمن گلایه ازسیستم های دولتی و اداراتی مانند فنی و حرفه ای، دانشگاه ها، آموزشکده هاو خانواده ها افزود: در20سال گذشته متاسفانه جوانان ما را بیش از حد رفاه طلب بار آورده ایم لذا بیشتر جوانان نمی خواهند در محیط های بیابانی حضور و ایفای نقش داشته باشند.

برای ایده آل شدن راه طولانی را در پیش رو داریم

پروین ادامه داد: قطعا برای ایده آل شدن در عرصه معدن راه بسیار طولانی را در پیش رو داریم واین به حوزه اکتشاف، شناختن توانمندی های واقعی استان، به روز شدن استخراج که در این حوزه راه بسیار طولانی را در پیش رو داریم.

وی افزود: ما در استخراج باید به ظرفیت های بالای استخراج وهزینه های پایین استخراج برسیم.

ظرفیت های معدنی ما، شانس رقابت در بازارهای جهانی را ندارد

  این کارآفرین عرصه معدن خراسان جنوبی تاکید کرد: بسیاری از ظرفیت های معدنی ما شانس رقابت در بازار جهانی را ندارند چون هزینه تولید تمام شده بالایی دارند وبرای اینکه این هزینه ها کاهش پیدا کند راهی جز افزایش تولید با تکنولوژی جدید وکاهش هزینه های تولید را نداریم و این اتفاق باید در صنعت معدن ما رخ دهد.

سنگ های تزئینی معدنی یک محصول نیمه فرآوری شده است

وی با اشاره به اینکه هرماده معدنی که از معدن استخراج می شودمخصوصاسنگ های تزئینی معدنی، خام نیستند، گفت: سنگ های تزئینی معدنی یک محصول نیمه فرآوری شده هستند وزمانی خام می گوییم که معدنی را با تکنولوژی انفجاری رخ دهدو محصول آن از هرجنسی که باشد خام محسوب می شود.

پروین با بیان اینکه از واژه خام فروشی سوء استفاده شده است، افزود: متاسفانه جو را علیه تولید کنندگان و صادر کنندگان ما زیادکرده اند لذا باید زنجیره ارزش افزوده استان را باید تکمیل و قبول داریم استقبال نیز می کنیم.

وی با بیان اینکه فروش محصولات معدنی را به صورت عام نباید با واژه خام فروشی مورد هدف قرار دهیم و به عنوان یک کار ناپسند جلوه دهیم کار درستی نیست واشتباه بزرگی است، گفت: در حوزه صنعت ساختمانی کشورهایی که در روند صادراتشان ازما جلوتر هستند بخش زیادی بلاک است که از معدن تولیدومستقیما صادر می شود.

پروین گفت: همان کشورها بخش قابل توجهی ازسنگ های ساختمانی را فراوری و صادر می کنند ولی علارقم اینکه توان تولید شان درکارخانه هابه صورت عینی چه از نظر کیفی و چه از لحاظ کمی نیامدند صادرات بلاک را با این عناوین محدود کنند.

حاضر به میزگرد و مناظره در بخش معدن هستیم

وی با بیان اینکه حاضر به میزگرد و مناظره در بخش معدن هستیم، افزود: ماباید حلقه های ارزش افزوده رادر همه حوزه های معدنی استان باید تکمیل کنیم، افزود: اگر از واژه خام فروشی در محصولات معدنی به درستی استفاده نشود هجمه ای برعلیه صادرکننده و تولید کننده ما دارد و اصحاب رسانه در این خصوص باید فرهنگ سازی ومدیریت کنند لذا فاصله زیادی بین اصحاب رسانه و بخش معدن زیاد است.

این معدن کار فعال در خرسان جنوبی با اشاره به همکاری مسوولین استان با حوزه معدن بیان کرد: سازمان صمت متولی  بخش معادن در استان است و مشکلات این حوزه را به آنها گزارش می شود را به خوبی برطرف می کنند ولی حوزه معدن گسترده و مشکلات آن نیز زیاد است وبرای حل این مشکل اراده حاکمیتی لازم است.

مشکلات معدن باید به صورت حاکمیتی در کشور حل شوند

پروین با اشاره به اینکه ما نباید حوزه معدن را با سازمان صمت تنها بگذاریم افزود: یکی از چالش های ما بانک ها هستند و بانک از سازمان متولی ماحرف شنوی ندارد لذا باید مشکلات معدن به صورت حاکمیتی کلان کشوردر مجلس و دولت و نهاد های فرا قوه حل کنند.

وی یکی از چالش های معدنی را تضادرویکرد های معدنی را با سازمانهایی دانست که متولی منابع طبیعی هستند و ادامه داد: این از عهده سازمان خارج است وباید حاکمیت این گونه مسائل را حل کند.

اراده جمعی برای توسعه معدنی در استان و کشور وجود ندارد

پروین تاکید کرد: متاسفانه اراده جمعی برای توسعه معدنی در استان و کشور وجود ندارد لذا معدنکاران با سازمان متولی خودشان تنها هستند ما به دنبال اراده حاکمیتی هستیم که بانک را قانع کند، منابع طبیعی را که در تضادی که در بخش معدن وجود دارد فاصله دهد.

وی ادامه داد: ما به دنبال اراده ای هستیم که مشکلات حمل و نقل را برطرف کندکه با برطرف شدن آن بخش معدن در کشور و استان جهش پیدا می کند.

این معدن کار با بیان اینکه آینده معدن را خوب می بینم، افزود: ان شاء الله بخش معدن می تواند خود را ثابت کند و این اجماع برای برطرف شدن بخش معدن باید شکل بگیرد و خرد همیشه پیروز است.

معدن مهمترین راه توسعه در خراسان جنوبی

وی معدن را مهمترین راه توسعه در استان دانست که نباید کنار گذاشته شود، تاکید کرد: ما زمان نداریم و امیدواریم نوش دارو بعد از مرگ سهراب نباشد.

پروین تاکید کرد: امیدوارم حمایت مسوولین به گونه ای باشد که مناطق روستایی ما خالی از جمعیت و یا آسیب های اجتماعی ما زیادشده باشد.

اجماع حاکمیتی راه به سوی توسعه اقتصادی و معدنی در کشور

این معدنکار تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که اجماع حاکمیتی زمان را برای برطرف شدن مشکلات معدن را کاهش دهد ضمن اینکه حوزه اقتصاد، لحظه به لحظه است واگر استان نتواند سهم خود را در بازارهای جهانی تثبیت کند معلوم نیست که 5سال دیگر خواهیم توانست این کار را انجام دهیم یانه، لذا آن زمان دیگر خیلی از فرصت ها از دست رفته است واین نگرانی ها ودغدغه ما است که موجب شده نتوانیم به سرعت رشد کنیم.

عناوین برگزیده