تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۱۱
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۱۵۸۹۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

انتقاد استاندار قزوین از رسوب کالا در گمرک؛ برخی مواد اولیه بعد از ۵ سال ترخیص نشده‌اند

می متالز - استاندار قزوین گفت: در حالی که مواد اولیه و مایحتاج تولید نباید یک روز هم در گمرکات رسوب کند اما در گمرک قزوین شاهد این هستیم که برخی مواد اولیه ۵ سال است که رسوب کرده و هنوز جواز ترخیص نگرفته‌اند.
انتقاد استاندار قزوین از رسوب کالا در گمرک؛ برخی مواد اولیه بعد از ۵ سال ترخیص نشده‌اند

Image result for انتقاد استاندار قزوین از رسوب کالا در گمرک؛ برخی مواد اولیه بعد از ۵ سال ترخیص نشده‌اند

به گزارش می متالز، هدایت‌الله جمالی‌پور در آخرین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که صبح امروز در سالن اجتماعات شهید امامی استانداری برگزار شد اظهار داشت: در حالی که مواد اولیه و مایحتاج تولید نباید یک روز هم در گمرکات رسوب کند، اما در گمرک قزوین شاهد این هستیم که برخی مواد اولیه 5 سال است که رسوب کرده و هنوز جواز ترخیص نگرفته‌اند.

وی اضافه کرد: برای رفع مشکل رسوب کالا دوشنبه آینده شخصاً به بانک مرکزی خواهم رفت تا موضوع رسوب مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید در گمرک قزوین را به صورت حضوری با رئیس کل یا معاونان بانک مرکزی مطرح کنم و مجوز ترخیص آنها را از گمرک بگیریم چرا که هر روز رسوب مواد اولیه در گمرک میلیاردها تومان خسارت به تولیدکنندگان وارد می‌کند.

جمالی‌پور با تاکید بر لزوم تعدیل سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک مرکزی درباره تولیدکنندگان ادامه داد: بانک مرکزی باید بین واردکننده‌ای که محصولات مصرفی را وارد کشور می‌کند و واردکننده‌ای که مواد اولیه برای جهش تولید خود وارد می‌کند، فرق بگذارد؛ در غیر این صورت زنجیره تولید در کشور آسیب دیده و تولیدکننده‌ها هم به دلال مبدل می‌شوند.

جهش تولید بهترین راه مبارزه با تحریم است

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در ادامه با اشاره به فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی گفت:‌ امروز در ابتدای پنجمین دهه از عمر انقلاب اسلامی قرار داریم و ضمن آگاهی به ایرادها و اشکالات در مسیر توسعه و پیشرفت کشور و استان باید این ایرادات را برطرف کنیم و همان‌طور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره کردند، دهه پنجم انقلاب زمان عبور از آزمون‌‌وخطاهاست و باید با شناسایی اشتباهات چرخ پیشرفت کشور را سریع‌تر بچرخانیم.

جمالی‌پور با اشاره به اعمال سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران در یک دهه اخیر گفت: بعد از جنگ جهانی دوم تنها کشوری در دنیا هستیم که این همه تحریم و جنگ اقتصادی بر علیه‌اش اعمال شد. ضمن اینکه همه دنیا در کنار این تحریم‌ها قرار گرفت و صادرات ما را مختل کرد.

جمالی‌پور اضافه کرد: با وجود اینکه تحریم حوزه تولید ما را هدف گرفته، اما بهترین راه مقابله با تحریم و جنگ اقتصادی جهش تولید است و مسوولان استان قزوین باید از همه اختیاراتشان به نفع تولید استفاده کنند. ضمن اینکه تولید از جنبه اجتماعی هم حائز اهمیت است و همه آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌ها را از سطح جامعه جمع می‌کند.

واگذاری صنایع در قزوین بر مبنای تخصص سرمایه‌گذاران نبود

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین هم در ادامه این جلسه با تاکید بر لزوم رفع تصدی‌گری دولت در بخش‌های تولیدی و صنعتی گفت: با وجود ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری خروج دولت از بدنه تولید و صنعت مصنوعی بوده و واگذاری صنایع زیان‌ده به بخش خصوصی فقط به تاراج اموال تولیدکنندگان منجر شده است.

علی‌محمد زمانی افزود:‌ در مواردی هم که شرکت‌های بزرگ و قدرتمندی مانند کنتورسازی به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، این واگذاری به افرادی انجام شده که تخصص و تعهد صنعتی و تولیدی ندارند و فقط با افزایش سرمایه مصنوعی شرکت به دنبال بورس‌بازی و به غارت بردن اموال و دارایی‌های این شرکت‌ها بوده‌اند.

وی با انتقاد از نحوه واگذاری‌های موضوع اصل 44 در قزوین ادامه داد: اگر واگذاری صنایع دولتی به بخش خصوصی بر مبنای سابقه و عملکرد سرمایه‌گذاران انجام می‌شد، امروز شاهد بحران‌های کارگری مانند کنتورسازی نبودیم و دولت باید در بسیاری از این واگذاری‌ها در سطح استان قزوین تجدیدنظر کند.

عناوین برگزیده