تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۸
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۱۵۹۰۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

غبار سیمان اردبیل بر سر مردم نمین

می متالز - غبار کارخانه سیمان اردبیل بر سر مردم شهر نمین می‌ریزد و آنها را با بیماری های فراوانی از جمله بیماری‌های ریوی دگیر کرده است.
غبار سیمان اردبیل بر سر مردم نمین

به گزارش می متالز، کارخانه‌های سیمان یکی از منابع اصلی تولید ذرات معلق هستند تا جایی که حتی روزنه‌های برگ درختان را نیز پوشش می‌دهند و یک حالت چسبندگی دارند و با رطوبت حجم آن‌ها زیاد می‌شود و درختان را نابود می‌کند.

مواد آلاینده ناشی از صنایع سیمان شامل انواع ترکیبات کربن دار، فلزات سنگین، اکسیدهای گوگرد و اکسیدهای ازت و غیره  می باشد.

در سالهای گذشته کارخانه سیمان نمین که البته باید گفت اردبیل چرا که نمین سهمی از این کارخانه نداشته و نخواهد داشت باعث آلودگی زیادی از جمله ریزگردهایی بود که بخاطر عدم آمایش آلودگی از طرف کارخانه بر ریه های ساکنین منطقه می نشست.

در یکی دو سال گذشته با پیگیری های مکرر این موضوع تا حدودی رفع شده است ولی باز هم با توجه به آمایش ۲۴ ساعته اداره محیط زیست کماکان غلظت خروجی آلاینده های کارخانه سیمان بخاطر نخریدن کیسه های فیلتر بخاطر شرایط تحریم که بهانه ای بیش نیست دوباره بر سر ساکنین منطقه می بارد.

هرچند مسوولان محیط زیست استان از نصب فیلترهای تصفیه و پالایش آنلاین کارخانه سیمان نمین خبر می‌دهند اما اهالی منطقه اطراف و فعالان زیست محیطی از آلودگی‌های این واحد صنعتی در اشهرستان و روستاها گله‌مندند.

احداث کارخانه سیمان از نظر اقتصادی و اینکه ایجاد اشتغال در منطقه می‌شود، خوب است، اما از سویی دیگر برای اهالی ساکن کارخانه، جنگل‌ها، مراتع و حتی حیواناتی که در جنگل زندگی می‌کنند، مضر است.

غبار و دود ناشی از فعالیت کارخانه سیمان می‌تواند به مراتع و جنگل‌های منطقه آسیب وارد کند.رسوب گردوغبار به صورت فیزیکی برروی گیاهان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اثر گذاشته وباعث تخریب منابع گیاهی می شود افزایش غلظت غبار در هوا باعث کاهش شدید قابلیت فتوسنتز در برگ‌ها، بسته شدن روزنه های برگ‌ها و به طور عمده کاهش رشد و باروری گیاهان می‌شود.

انتظار می رود حداقل دو هکتار را به فضای سبز دارای کاربرد تصفیه‌ای به منظور کاهش آلاینده‌های ذره‌ای اختصاص دهند.

هم اکنون به نظر می‌رسد در فضای سبز کارخانه تنها جنبه زیباشناختی آن درنظر گرفته شده و فاقد کاربرد تصفیه‌ای است.

عناوین برگزیده