به گزارش می متالز، علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اظهار داشت: در ایران، شدت مصرف انرژی بسیار بالاست و در خصوص مصرف بنزین نیز این روند مستثنی نیست؛ پس باید اقداماتی را اجرایی کنیم تا روند مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی اصلاح شود.
وی افزود: یکی از راهکارهای موثر در جهت اصلاح روند مصرف بنزین، جایگزینی این سوخت با سوخت مناسب دیگری است که در این زمینه CNG بهترین گزینه جایگزینی با سوخت بنزین است.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه "اگر توسعه CNG، از رشد مصرف بنزین کم نکند، رشد مصرف این فرآورده نفتی از حجم صادرات آن می کاهد"، گفت: ایران در حال حاضر بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه است؛ ما مهمترین تأمین کننده بنزین کردستان عراق هستیم، به افغانستان و پاکستان بنزین صادر می کنیم، اخیرا صادرات بنزین به آذربایجان، ارمنستان و گرجستان را آغاز کرده ایم و همچنین صادرات دریایی بنزین ما به مقصد بسیاری از کشورهای منطقه صورت می گیرد.
وی ادامه داد: با افتخار اعلام می کنم که بزرگترین تولیدکننده بنزین در بین کشورهای عضو اوپک هستیم و این یک ظرفیت عظیم برای کشور است؛ باید این ظرفیت را حفظ کنیم و مهمترین اقدام برای حفظ این ظرفیت، جلوگیری از رشد افسارگسیخته مصرف بنزین در کشور است.
صادق آبادی با یبان اینکه "توسعه CNG سریع ترین راه برای حفظ ظرفیت صادراتی بنزین کشور است"، گفت: ما همه زیر پرچم مقدس جمهوری اسلامی داریم کار می کنیم و باید همه با هر منش و رویکرد سیاسی، موضوع CNG و ضرورت توسعه آن را به عنوان یک اقدام مهم ملی و مصلحت امروز و فردای کشور، مورد توجه و حمایت قرار دهیم.
وی افزود: در حال حاضر بین 23 تا 25 میلیون مترمکعب در روز مصرف CNG در کشور داریم که به همین مقدار از مصرف بنزین با مصرف CNG جایگزین شده است، می توانیم با هزینه بسیار کمی، تا 20 میلیون لیتر دیگر از مصرف روزانه بنزین کشور را در طول دو سال با CNG جایگزین کنیم.
معاون وزیر نفت تصریح کرد: اگر می خواستیم برای این 20 میلیون لیتر، پالایشگاه بسازیم، نیاز داریم یک پالایشگاه با ظرفیت پالایشی روزانه 700 هزار بشکه احداث کنیم که هزینه احداث چنین پالایشگاهی، با حداقل هزینه احداث 20 هزار دلار به ازای هر بشکه، 14 میلیارد دلار خواهد بود؛ حتی با فرض اینکه این میزان سرمایه را در اختیار داشتیم، اجرای این پالایشگاه در بهترین حالت 4 سال زمان می برد.
وی ادامه داد: در بهترین حالت، 4 سال زمان صرف کنیم و 14 میلیارد دلار هزینه کنیم تا پالایشگاهی بسازیم که بتوانیم 20 میلیون لیتر در روز به تولید بنزین کشور اضافه کنیم؛ در حالی که در این 4 سال، رفته رفته از صادرات بنزین کشور کاسته شده و حتی امکان تبدیل شدن ما به واردکننده بنزین وجود دارد؛ حال اگر این راهکار را یک کفه ترازو قرار دهیم و در کفه دیگر، جایگزینی 20 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین با مصرف CNG را قرار دهیم؛ مشخص است که توسعه CNG یک راهکار اولویت دار برای کشور خواهد بود.
صادق آبادی تصریح کرد: پیش بینی من این است که متوسط مصرف بنزین در سال 1400 به 95 تا 100 میلیون لیتر در روز برسد که این به معنای کاهش ظرفیت صادراتی بنزین کشور خواهد بود و در صورت ادامه این روند در سال 1401، ممکن است دوباره به واردکننده بنزین تبدیل شویم.