تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۳۸
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۱۵۹۵۸۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر عامل شرکت ذوب آهن مطرح کرد؛

ذوب آهن تنها شرکت صنعتی دارای حقابه است/ تهاتر فولاد با مواد اولیه به دلیل تحریم ها/ خصوصی سازی دردسر بزرگ برای ذوب آهن

می متالز - مدیرعامل شرکت ذوب آهن گفت: به منظور خصوصی سازی شرکت ها و معادن زیر مجموعه ذوب آهن را گرفتند و دست ما را برای تامین مواد اولیه خالی گذاشتند.
ذوب آهن تنها شرکت صنعتی دارای حقابه است/ تهاتر فولاد با مواد اولیه به دلیل تحریم ها/ خصوصی سازی دردسر بزرگ برای ذوب آهن

به گزارش می متالز، منصور یزدی زاده با اشاره به خروج ذوب آهن از زیان انباشت اظهار داشت: اگر چه تولید فولاد در کشور از ۳۰ میلیون تن عبور کرده،اما برای تولید، ناملایمات زیادی متحمل شدیم؛ معادن صبا و خراسان را از ذوب جدا کردند در حالی که اگر این اتفاق رخ نداده بود تولید ما افزایش پیدا می کرد.

 

ذوب آهن در بورس چابک نیست

مدیرعامل شرکت ذوب آهن خاطرنشان کرد: ما آخرین شرکت عرضه شده در بورس با امتیاز تأمین اجتماعی هستیم و به دلیل داشتن نظارت سازمان بازرسی، از چابکی و پویایی کمتری برخورداریم. در حالی که ذوب آهن اگر بتواند به عنوان بخش خصوصی فقط پاسخگوی هیأت مدیره خود باشد، قطعا آهنگ رشد اقتصادی مان بیشتر خواهد بود. با این وجود ذوب آهن اصفهان در مسیر خوبی قرار گرفته است.

 

نداشتن رایانه حامل های انرژی

وی با بیان اینکه در تامین مواد اولیه شاهد بهبود وضعیت هستیم ادامه داد: ذوب آهن تنها شرکت فولادی کشور است که مانند 80 درصد شرکت های فولادی دنیا به روش کوره بلند فولاد تولید می کند. به همین دلیل از سوخت ارزان گاز بی‌بهره است و نیاز به کک و ذغال سنگ دارد. این درحالی است که در ماه های گذشته برای تهیه این مواد اولیه با مشکل روبرو بودیم و به تازگی بخشی از مشکل مان برطرف شده است.

یزدی زاده یادآور شد: به دلیل عدم مصرف گاز در تولید، ذوب آهن از یارانه سوخت بی بهره است و این موضوع هزینه تولید را افزایش می دهد. به طوری که ما ۳۰ درصد ارزبری در تولید داریم.

با این حال مدیرعامل صدرتامین به عنوان سهامدار ذوب آهن اصفهان معتقد است این  شرکت رشد خوبی داشته است: در سال جاری با یک و نیم میلیون تن تولید نسبت به یک و ۴۱ دهم تولید در سال ۹۸، رشد شش درصدی داشتیم.

غلامرضا سلیمانی ادامه داد: ذوب آهن با اضافه شدن کوره اول به مدار از تولید یک و ۸۷۶۰ هزارتن  در سال گذشته به ۲ میلیون تن تولید در ۱۰ ماهه امسال رسیده است به طوری که درتولید،  فروش و سود رشد داشته ایم.

 

مدل توسعه اصفهان اشتباه بود

وی با اشاره به اینکه خشکی زاینده رود بسیار ناراحت کننده است خاطر نشان کرد: متاسفانه در ایران در مناطق خشک و بی آب اقدام به راه اندازی صنعت فولاد می‌کنند. اشتباهی که یکی از نتایج اش خشکی زاینده رود است. قرار بر راه اندازی صنایع خرد فولادسازی در سراسر کشور نبود.

سلیمانی مدیرعامل صدر تأمین اضافه کرد: از تاثیرات ما روی محیط زیست خشکی زاینده رود است و استفاده از پساب برنامه ما جهت جبران آب مصرفی و این خسارت ها است. این مدل توسعه در اصفهان اشتباه بود. با این حال مدیرعامل ذوب آهن تاکید کرد که این شرکت به عنوان مادر صنعت فولاد کشور، تنها حقابه دار زاینده رود با سند است. در حالیکه کمتر از سهم خود برداشت می کند.

 

تجربه تلخ خصوصی سازی

در مسیر توسعه ذوب آهن جدای از تامین مواد اولیه، مشکل دیگری به نام "خصوصی سازی" نیز قرار دارد. موضوعی که سلیمانی مدیرعامل صدر تأمین با اشاره به آن گفت: در خصوصی سازی ایراداتی وجود دارد؛ طرح خوب بود ولی درست اجرا نشد و تجربه اش برای ذوب آهن سنگین بود.

وی افزود: مدل توسعه فولاد در دنیا این طور است که پنج میلیون تن زنجیره معدن در نظر می گیرند در حالی که در خصوصی سازی ذوب آهن ابتدا معدن صبا و خراسان را از او گرفتند و شرکت را در تأمین مواد اولیه با مشکل روبرو کردند.

 

تحریم ها، مشکل بزرگ ذوب آهن

مشکل دیگر پیش روی صنعت فولاد تحریم ها است. یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن با بیان این مطلب اظهار داشت: در تلاش برای تأمین ارز خودمان با صادرات هستیم. ما با ۸۵۰۰ تن میانگین تولید روزانه فولاد برای دریافت پول حاصل از صادرات مشکل داریم. به دلیل تحریم نمی توانیم از صرافی، بانک و شرکت ها پول دریافت کنیم و به راه گریز تهاتر متوسل می شویم.

وی تصریح کرد: فولاد را صادر می کنیم و بجای دریافت ارز، به صورت تهاتر مواد اولیه و تجهیزات دریافت می کنیم. با سختی ها و هزینه های سنگین نقل و انتقال به قول معروف  جهت بازگشت ارز،لقمه را دور سرمان می چرخانیم تا به پول مان برسیم. از طرف دیگر تحریم ها کار را برای واردات مواد اولیه و تجهیزات سخت کرده است.

یزدی زاده خاطرنشان کرد: ذوب آهن در فرابورس است و به دلیل عدم تأثیر در شاخص بورس حمایت نمی شود. در حالی که در بورس حمایت از شرکت ها بیشتر است و امیدواریم اجازه ورود ذوب آهن به بورس داده شود. چراکه ما در سال ۹۷ در این زمینه آسیب زیادی دیدیم.

 

مازوت مصرف نمی کنیم

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان از عدم مصرف سوخت مازوت در کارخانه خبر داد و گفت: مازوت در اختیار داریم و می توانیم بدون اطلاع مسئولان در بخشی از کارخانه آن را مصرف کنیم، اما به دلیل آلودگی های زیست محیطی و مسئولیت اجتماعی ذوب آهن در برابر محیط زیست این کار را انجام نداده و نمی دهیم.

عناوین برگزیده