تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۰۲
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۱۵۹۷۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نوسات قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی

می متالز - کاهش قیمت سنگ آهن در روزهای اخیر موجب شده تا فولادسازان چینی از منطقه ضرردهی، به نقطه سر به سر تولید برسند
نوسات قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی

به گزارش می متالز، سنگ آهن قلب تپنده ی اقتصاد فولادی در کل دنیا محسوب می شود و شرکت های معدنی این حوزه عملا سیاست های قیمت فولاد در کل دنیا را مشخص می کنند. ریزش قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی موضوعی است که می تواند فواید و تبعاتی را برای بازار فولاد جهانی در پی داشته باشد. در ادامه به بررسی نوسانات قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی می پردازیم.

 
رکود در بازار سنگ آهن جهانی

سنگ آهن بازار کم رونقی را پشت سر گذاشت و پس از کاهش ها در بازارهای کاغذی شاهد افت بها در بازارهای فیزیکی نیز بودیم.  بهای این ماده اولیه برای محموله های دریایی افت بیشتری را تجربه کرد. زیرا قیمت نفت هزینه های حمل و نقل دریایی را بالا برده است و عملا باید تاثیر این موضوع را در افت قیمت کالای صادراتی مشاهده کنیم. گرید پرمصرف سنگ آهن با ٤.٣٥٪؜ کاهش برای محموله های دریایی به ١٥٤.٧٠ دلار/ تن و در بازار بنادر با ١.٨ دلار کاهش به ١٦١.٨١ دلار/ تن رسید.

 
افت نرخ سنگ آهن به نفع فولادسازان چینی

کاهش قیمت سنگ آهن در روزهای اخیر موجب شده تا فولاد سازان چینی از منطقه ضرردهی، به نقطه سر به سر تولید برسند. هم اکنون، و با قیمتهای روز مواد اولیه و محصولات فولادی، ضرر تولید میلگرد ۳ یوان و ضرر تولید ورق گرم کمی بیش از ۳۰ یوان برآورد می‌شود. قیمت سنگ آهن بنادر نسبت به مشابه وارداتی افزایش یابد. تلاشهای دولت چین برای متوقف نمودن افزایش قیمت سنگ آهن در حال جواب دادن بوده و قیمت این نهاده تولید طی یک هفته گذشته نزدیک به ۲۰ دلار/تن کاهش یافته است.

 
طوفان استرالیا؛ کاهش تولید سنگ آهن

اگرچه طوفان اخیر استرالیا نگرانی هایی را برای تامین سنگ آهن به وجود آورده ولی میزان سنگ آهن ورودی به بنادر چین ١.٧ میلیون تن نسبت به هفته ی گذشته رشد داشته است. از طرف دیگر میزان سنگ آهن خروجی بنادر استرالیا و برزیل بیش از ٤.٥ میلیون تن افزایش داشته است. بنابراین به نظر نمی رسد نگرانی برای تامین سنگ آهن چین وجود داشته باشد.

 
تاثیر بازار فولاد چین از سنگ آهن دالیان

اما نکته ی قابل تامل این است که بازار فولاد چین به شدت متاثر از بازار سنگ آهن در بورس های دالیان است. صنعت فولاد چین و بازار سنگ آهن ، با سیاستی به نظر متناقض دست و پنجه نرم می کنند که امسال باید تولید کمتری داشته باشد حتی اگر تقاضا به لطف بسته های محرک اقتصادی پس از همه گیری کرونا همچنان مطلوب و بالا باشد. چین برای دوام بخش فولاد نیازمند کاهش سرعت تولید فولاد است.

 
عملکرد فولاد ساز چینی عامل رشد سنگ آهن

چین سال 2020 حدود 1.05 میلیارد تن فولاد تولید کرد که همین امر کمک نمود قیمت سنگ آهن به اوج 175.4 دلار برسد و در طول سال رشد 75 درصدی را ثبت نماید. البته تا به امروز قیمت این ماده اولیه به کمتر از 160 دلار بازگشته است. ولی دو ماه است که قیمت بالای 150 دلار بوده که این عملکردی مطلوب است چرا که قیمت این ماده اولیه بین ماه می 2014 تا  می 2019 زیر 100 دلار بوده است.

 
تقاضای بالای سنگ آهن در چین

سنگ آهن رشد قیمت یکسال گذشته ی خود را مدیون عملکرد شرکت های فولاد سازی چین است. چین به واسطه ی تبعات اقتصادی کرونا مجبور بود تا سطح تولید خود را بالا ببرد و بتواند بخشی از هزینه های خود را از این مسیر جبران کند. در حالی که تولید بالای فولاد چین اثرات مثبت خود را بر بازار این ماده اولیه داشته میزان عرضه جهانی سنگ آهن نیز تحت تاثیر عوامل مختلفی در برزیل دومین صادرکننده بزرگ دنیا قرار گرفت از جمله اختلالات ناشی از همه گیری کرونا، تعطیلی معادن، مسائل ایمنی و آتش سوزی ماه گذشته در یکی از ترمینال های صادراتی آن.

 
ناتوانی استرالیا در تامین کسری سنگ آهن

از طرفی استرالیا به عنوان بزرگترین صادرکننده سعی داشته عرضه را بالا نگه دارد ولی برای جبران کاهش عرضه برزیل کافی نبوده و میزان تقاضای چین را تامین نکرده است.  حال سوال تحلیلگران این است که آیا چین واقعا امسال تولید فولاد را کاهش می دهد یا بسته های محرک اقتصادی ادامه دارند و مقامات چینی رشد اقتصادی را نسبت به کنترل آلودگی هوا و مصرف انرژی در اولویت خود قرار می دهند.

 
دلایل تداوم افت نرخ سنگ آهن

افزایش عرضه، کاهش تقاضا، تعطیلات پیش رو و زیان دهی واحدهای فولادسازی ادامه ی روند کاهشی سنگ آهن را تضمین می کنند. با توجه به کاهش فعالیت های ذخیره سازی مجدد سنگ آهن، موجودی بنادر برای سومین هفته متوالی بالا رفت و در 30 ژانویه در مجموع به 125 میلیون تن رسید. بدین ترتیب فعالان بازار انتظار کاهش قیمت بیشتر سنگ آهن تا آغاز تعطیلات سال نو چینی در 11 فوریه (۲۳ بهمن)، را دارند.

 
سایه ریسک های جغرافیایی بر سر سنگ آهن

فعالان تجاری همچنین نگران گسترش طوفان در استرالیای غربی هستند که منجر به تخلیه اسکله ها به دلیل باران شدید شده است. هرچند شنیده می شود کشتی ها هنوز مجاز به لنگر انداختن در بنادر هستند. در همین حال با کاهش محدودیت های سینترینگ و حمل و نقل کامیون ها در تانگشان، تقاضای سنگ آهن لامپ کاهش یافته، هر چند کاهش موجودی سنگ آهن لامپ در بنادر خود به خود باعث افزایش پرمیوم لامپ در کوتاه مدت می گردد.

عناوین برگزیده