به گزارش می متالز، آقای مهدی میراشرفی در حاشیه مراسم بهره برداری از طرح توسعه گمرک اختصاصی ایران خودرو افزود: در جهت کاهش هزینههای تولید یکسری قابلیتها در قانون امور گمرکی دیده شده که از جمله آن انبارها و گمرکات اختصاصی برای تولیدکنندگان است که موجب میشود هزینههای دموراژ، قطع شود یا کاهش یابد و شرکتهای تولیدی بدون اینکه بابت کانتینرها دموراژی به خطوط دریایی پرداخت کنند کالا را به گمرکات اختصاصی حمل کنند.
وی اضافه کرد: همچنین هزینههای تخلیه و بارگیری در انبارها به صفر کاهش پیدا میکند ضمن اینکه در کاهش مدت زمان ترخیص و افزایش سرعت ترخیص کالاها نیز نقش بسزایی دارد.
میراشرفی گفت: تا قبل از اینکه این گمرکات به سامانههای گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی وصل شوند از آنها بهره برداری نمیکنیم ضمن اینکه این امکان ایجاد شده است که همکاران ایران خودرو از محل دفاتر خود در تعامل با گمرک، خدمات الکترونیکی را دریافت کنند و مراجعه حضوری به گمرک تهران نداشته باشند یعنی همه فرآیندها و تشریفات گمرکی در محل گمرک اختصاصی ایران خودرو انجام میشود.
وی با بیان اینکه به طور قطع فرآیند تجارت بدون اتصال به سامانه جامع تجارت پیش نمیرود، گفت:در نخستین مرحله، ثبت سفارش کالا از سامانه جامع تجارت استعلام میشود همچنین مباحث مربوط به تعیین و تخصیص ارز و سایر مجوزها را از سامانههای مرتبط پیگیری میکنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم از کاهش ماندگاری کالا در بنادر با بهره بردای از گمرکات اختصاصی خبر داد.
آقای محمد راستاد افزود: یکی از اهداف مهم و راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیتی دریایی کشور و متولی بنادر بازرگانی این است که بتوانیم زنجیره لجستیک کشور را از نظر کیفیت بهره برداری در فرایند بندری و دریایی ارتقا دهیم و ایدهآل این است که میانگین زمان ماندگاری کالا در اماکن بندری به حداقل برسد.
وی اضافه کرد: با توسعه گمرک اختصاصی مجموعه ایران خودرو شرایطی فراهم میشود که کالا به صورت حمل یکسره برای ایران خودرو و سایر مجموعههای خودرو سازی وارد میشود که به این ترتیب در حداقل زمان ممکن میتوانیم ترتیبات خروج و انتقال آنها را به گمرکات اختصاصی فراهم کنیم.
راستاد گفت: این روش به زنجیره تولید و حداقل رساندن هزینه حمل و نقل و به حداقل رساندن سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا کمک میکند.
وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی از همه ابزارهای خود کمک میگیرد تا این فرایند را با حداکثر سرعت ممکن به سرانجام برساند و امور کالا از زمان ورود به اماکن بندری تا رسیدن به گمرکات اختصاصی با حداکثر سرعت ممکن و حداقل هزینه انجام شود.
راستاد با بیان اینکه با توجه به مولفههایی که برای کشتیهای کانتینری و تجاری داریم هیچ هزینهای دموراژی به کالاهای تولیدی تحمیل نمیشود، گفت: باید تلاش کنیم که دموراژ ناشی از ماندگاری بیش از حد کانتینرها به حداقل برسد که با استفاده از گمرکات اختصاصی این کار شدنی است و میتواند حتی به صفر برسد.
لطفا برای مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید.