تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۲
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۱۶۰۰۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

عوامل ریزش بازار در هفته‌ای که گذشت

می متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: با لزوم افشای EPS شرکت ها، شاخص مجددا به مدار منطق و توجیه بذیری برگشت واین نقطه عطفی می‌شود برای سرمایه گذاران و سهامدارانی که تازه وارد بازار شدند.
عوامل ریزش بازار در هفته‌ای که گذشت

عوامل ریزش بازار در هفته‌ای که گذشت/ بازگشت تعادل به بورس با EPS

به گزارش می متالز، فردین آقابزرگی اظهار کرد: با لزوم افشای EPS شرکت‌ها، شاخص مجددا به مدار منطق و توجیه‌بذیری برگشت و این نقطه عطفی می‌شود برای سرمایه‌گذاران و سهامدارانی که تازه وارد بازار شدند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین همزمانی رد کلیات بودجه ۱۴۰۰، اتفاقاتی که درباره اصلاحات قیمت در ماه‌های گذشته صورت گرفت، استعفای قالیباف اصل، چشم انداز کاهش نرخ ارز و اختلافات و ناهماهنگی که بین مسئولان اقتصادی دولت وجود دارد از جمله دلایل ریزش مجدد شاخص است.

وی گفت: به دلیل بالا بودن متوسط P/E‌ها که ۲۵ است بسیاری از افرادی که در سال ۹۹ وارد بازار شدن اطلاع نداشتند که سرمایه‌گذاری که در حال انجام دادن هستند چه میزان عایدی مستمر و بازگشت سرمایه‌گذاری برای آن‌ها دارد و فقط به دلیل اتکا به صرف ارزش جایگزینی، ارزش دارایی سرمایه‌گذاری انجام دادند که با لزوم افشای EPS موجب شد روند منفی شاخص صورت بگیرد.

آقابزرگی بیان کرد: با انتصاب رئیس جدید سازمان بورس بازار بی‌جهت و به‌صرف شوک وارده به مدت دو روز و با روند هیجانی بر مدار مثبت قرار گرفت که با ریزش صورت گرفته شاخص به مدار اصلی بازگشت.

کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: طی هفته‌ای که گذشت اتفاق خاصی صورت نگرفت که شاخص به یک میلیون ۲۷۰ هزار واحد رسیده بود بنابراین بخشی از ریزش به اصلاح طبیعی بر می‌گردد، اتفاق خاصی صورت نگرفته و کماکان بازار از کف یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد بالاتر است.

وی با بیان اینکه EPS‌ها بازار را به حالت تعادل بر خواهد گرداند تصریح کرد: تنها نکته‌ای که می‌توان به آن استناد کرد همین اطلاعاتی است که شرکت‌ها منتشر می‌کنند و سهامداران تازه کار نیز می‌توانند بر اساس آن تصمیم‌گیری کنند و دیگر سهامداران نمی‌توانند درباره سود و زیان معترض باشند.

آقابزرگی درباره بازار هفته آینده بیان کرد: معمولا در زمان‌هایی که بازار روند اصلاح منفی را در پیش می‌گیرد، با تمرکز نقدینگی، ارشاد حقوقی‌های بزرگ و ممانعت‌هایی که از فروش به عمل می‌آید، در راستای هدایت بازار گام‌های برداشته می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: مدار بازار در هفته آینده و تا بایان سال به صورت ملایم به سمت بالا خواهد بود البته باید از هیجان جلوگیری کرد تا بازار همانند هفته‌ای که گذشت مجددا با ریزش زیاد همراه نباشد.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد