تاریخ: ۲۲ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۲۳
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۱۶۰۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
معامله 418 هزار تنی فولاد در یک هفته

معامله 225 هزار تنی ورق گرم، خریداران را راضی نکرد

می متالز - پس از چندین هفته سکون نسبی در بازار فولاد کشور، با حضور عرضه‌کنندگان و خریداران، بار دیگر معاملات فولادی رونق یافت و عرضه‌های قابل توجهی صورت گرفت.
معامله 225 هزار تنی ورق گرم، خریداران را راضی نکرد

به گزارش می متالز، مهم‌ترین عرضه و معامله صورت گرفته در بازار که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شد، انواع ورق گرم بود که به میزان 225 هزار تن انجام شد. با این حال به‌نظر می‌رسد که تقاضای بسیار بیشتری در بازار موجود بود و خریداران راضی نشدند.

رینگ بورس کالا پس از مدت‌ها رکود نسبی شاهد معاملات سنگینی در زمینه فولاد بود و عرضه‌ها و معاملات بسیار متنوعی صورت گرفت. در این هفته طیفی از محصولات از سوی تولیدکنندگان مختلف در بورس کالا عرضه شد که محصولات تخت بیشترین عرضه و معاملات را به‌خود اختصاص دادند. پس از آن محصولات میانی نیز به‌میزان قابل توجهی عرضه شدند و تقاضای بسیاری داشتند. در نهایت اینکه محصولات طویل نیز از سوی تولیدکنندگان در بورس عرضه شدند.

نمودار 1 حاکی از آن است که طی هفته گذشته 421 هزار تن محصول فولادی در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 805 هزار تن تقاضا وجود داشت. در نهایت اینکه 418 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. در این میان بیشترین عرضه و معاملات را محصولات تخت فولاد مبارکه و به‌ویژه انواع ورق گرم به خود اختصاص دادند؛ به‌طوری که این محصول به میزان 228 هزار تن در بورس کالا عرضه شد و تقاضایی در حدود 320 هزار تن داشت. در نهایت 225 هزار تن از این محصول به فروش رفت. ورق سرد نیز به میزان 74 هزار تن عرضه و معامله شد. ورق گالوانیزه و قلع‌اندود نیز به میزان 7 هزار تن و 4 هزار و 800 تن مورد معامله قرار گرفتند. محصولات میانی نیز مانند تختال فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه تقاضا و معاملات قابل توجهی داشتند. به‌طوری که در مقابل 50 هزار تن عرضه، 177 هزار تن تقاضا وجود داشت. شمش بلوم فولاد خوزستان نیز به میزان 30 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 168 هزار تن داشت. تیرآهن نیز از سوی ذوب آهن به میزان 25 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 50 هزار تن داشت. میلگرد ذوب آهن نیز به میزان یک هزار و 600 تن عرضه شد که حدود 3 هزار 200 تن تقاضا داشت.

نکته قابل توجه در خصوص بازار فولاد در هفته گذشته این است که همه محصولات با تقاضایی بیش از عرضه مواجه شدند و با رقابت صورت گرفته میان خریداران به فروش رفتند. ضمن اینکه با ایجاد رقابت، قیمت معاملات بیشتر از قیمت پایه عرضه شد و همانند هفته‌های قبل، قیمت محصولات طویل مانند میلگرد و تیرآهن بیشتر از محصولات تخت مانند ورق گرم بود.

عناوین برگزیده