به گزارش می متالز، این کمپانی ژاپنی در ایالات متحده ۱۰ کارخانه تولیدی دارد البته اگر کل آمریکایشمالی را در نظر بگیریم، ۴ کارخانه دیگر هم دارد و به نوعی ۶۰ سال است که در این بازار خودرو تولید میکند. با اینکه خیلی متزلزل و لرزان شروع کرد اما به نظر میرسد حالا به قدر کافی جان گرفته و بدون توقف باقی خواهد ماند.
سال گذشته تویوتا دوباره عنوان پرفروشترین خودروساز دنیا را از فولکس پس گرفت و حدود ۵/ ۹ میلیون دستگاه در بازار جهانی خودرو فروخت. البته این رقم با احتساب زیربرندهای لکسوس و دایهاتسو به دست آمده است. در سال ۲۰۲۰ از ۴۲/ ۹ میلیون دستگاه، ۱/ ۲ میلیون آن در بازار آمریکا به فروش رسیده است. از هر ۶ دستگاه خودروی فروخته شده تویوتا، حداقل یک دستگاه هیبریدی بوده است. فقط بین سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، تویوتا در آمریکا ۱۳ میلیارد دلار دیگر سرمایهگذاری کرده که حاصل آن ۶۵۰۰ شغل جدید بوده و معنی آن این است که این شرکت به این سادگی در بازار آمریکا متوقف نخواهد شد.تویوتا انتظار افزایش سود برای سال مالی آینده را ۵۴ درصد پیشبینی کرده و در حالی که اکثر خودروسازان دنیا با پدیده کمبود شدید تراشه و پردازشگر مواجه هستند این شرکت ژاپنی میگوید که تا چهار ماه دیگر هم ذخیره تراشههایش تمام نمیشود و به احتمال زیاد این کمبود شدید دامن تویوتا را نخواهد گرفت. این در حالی است که جنرال موتورز در آمریکا پیشبینی کرده است که طی ۶ماه آینده به دلیل کمبود تراشه، این شرکت زیانی معادل ۲ میلیارد دلار را متحمل خواهد شد. به احتمال زیاد تا افزایش ظرفیت و جبران کمبود، حداقل تا تابستان پیش رو مشکل کمبود تراشه و پردازشگر بر بازار خودروی جهانی حاکم خواهد بود. حتی شرکتهای ژاپنی دیگر مثل نیسان و هوندا هم از این کمبود شدید در امان نماندهاند. تویوتا پیشبینی کرده است که در سال ۲۰۲۱ رقم فروش جهانی آن به ۷۳/ ۹ میلیون دستگاه برسد که حدود ۳/ ۳ درصد رشد خواهد کرد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ رقم فروش تویوتا به ۴۶/ ۱۰ میلیون دستگاه رسیده بود اما صنعت خودروی جهانی با پدیده کرونا مواجه شد و بهطور کلی صنعت خودروی جهانی در سال ۲۰۲۰ با حدود ۱۰ درصد کاهش فروش روبهرو شد.