تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۰۵
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۱۶۰۷۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صنایع سیمان به شرکت گاز خراسان رضوی ۲۴ میلیارد تومان بدهی دارند

می متالز - مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: صنایع سیمان به این شرکت ۲۴ میلیارد تومان بدهی دارند که باید آن را تسویه کنند و افزون بر این از هم اکنون باید به فکر ذخیره سازی سوخت دوم خود برای زمستان سال آینده باشند.
صنایع سیمان به شرکت گاز خراسان رضوی ۲۴ میلیارد تومان بدهی دارند

به گزارش می متالز، حسن افتخاری پنجشنبه شب در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: امسال به دلیل شرایط خاص تامین گاز در کل کشور همه واحدهای تولیدی سیمان از نظر مصرف گاز سهمیه بندی شدند و این مهم فقط به صنایع این استان اختصاص نداشت.

وی اضافه کرد: امسال خراسان رضوی نخستین استانی بود که محدودیتهای تامین گاز از صنایع سیمان آن برداشته شد و صنایع از ۱۵ بهمن ماه گاز را در اختیار دارند.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: هرچند روزانه یک میلیارد و ۴۰ میلیون متر مکعب گاز از مخازن کشور استخراج می‌شود اما مصرف گاز در زمستان در کل کشور بیش از حد است لذا برای تامین گاز چاره‌ای جز وارد کردن گاز از خارج کشور و بهینه سازی مصرف نداریم.

افتخاری افزود: در سالهای گذشته مخازن پالایشگاه خانگیران علاوه بر خراسان رضوی نیاز چهار تا پنج استان کشور را تامین می‌کرد اما زمستان امسال کل تولید پالایشگاه خانگیران و میزان ذخیره سازی گازی استان ۵۷ میلیون مترمکعب در روز اما مصرف خراسان رضوی ۶۱ میلیون مترمکعب در روز بود.

وی اظهار داشت: قرارداد منعقده هشت ماه این شرکت برای تامین گاز صنایع با مصرف بالا مثل سیمان مربوط به چند سال قبل است و قانون بهبود فضای کسب و کار مربوط به بعد از  تنظیم آیین نامه این قرارداد می‌شود لذا از این قانون در قطع گاز صنایع تبعیت نشده است.

افتخاری اضافه کرد: شرکت گاز خراسان رضوی طبق مصوبات مراجع ذیصلاح موظف است، تامین گاز بخش خانگی و بیمارستانی را در اولویت قرار دهد و دولت ماهانه نیز هزار میلیارد تومان برای تامین مازوت یارانه می‌دهد.

وی بیان کرد: در صورتی که مرحله دوم بخش ذخیره سازی گاز خراسان رضوی به بهره برداری برسد، ۲۰ میلیون مترمکعب دیگر به ظرفیت گاز استان اضافه می‌شود که در حال حاضر اجرای این طرح تامین اعتبار شده است.

هیچ واحد تولیدی آلاینده‌ای تعطیل نشد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: امسال به رغم اینکه آلودگی برخی از صنایع خراسان رضوی برای اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی محرز شده بود اما هیچ یک از واحدهای تولیدی استان به دلیل آلایندگی تعطیل نشدند.

تورج همتی افزود: طبق قانون هوای پاک دولت در سال ۱۴۰۰ مکلف شده است برای سوخت، استاندارد ملی تدوین کند که در صورت ابلاغ آن وضعیت مصرف سوخت توسط صنایع بهتر از گذشته خواهد شد.

وی اظهار داشت: سیاستهای این نهاد در حوزه مصرف سوخت و آلایندگی های ناشی از آن تابع سیاستهای کل کشور است و هر صنعتی باید طبق قانون در استفاده از هر نوع سوختی، از سیستم فیلتراسیون برخوردار باشد و از استانداردهای زیست محیطی تبعیت کند.

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: خراسان رضوی نخستین استانی بود که پیشنهاد هرلیتر مازوت به قیمت ۱۱۹ تومان به جای ۳۰۰ تومان را داد که توسط دولت پذیرفته شد در حالی که صنایع برای تحویل گرفتن مازوت باید به نرخ ۳۰۰ تومان ضمانت نامه می‌دادند.

علی اصغر اصغری افزود: هیچ محدودیتی در ذخیره سازی مازوت برای صاحبان صنایع در خراسان رضوی وجود ندارد اما صنایع در ذخیره سازی این سوخت تاخیر کردند و در هنگام قطعی گاز با مشکل مواجه شدند.

دو سوم سرمایه گذاری سه ساله گذشته استان متعلق به صنایع معدنی

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: براساس آمار رسمی، طی سه سال اخیر بیش از دو سوم سرمایه گذاری به ثمر نشسته در استان مربوط به صنایع معدن بوده و این امر از این جهت که در زمان بروز تحریم‌ها، صنایع انرژی بر در کشور توسعه یابند، توفیق قابل توجهی است.

حسین احمدی سلیمانی افزود: در زمستان که کشور با کمبود گاز مواجه می‌شود سیاست وزارت نفت مبنی بر قطع گاز صنایع سیمانی تصمیم درستی در شرایط تحریم نیست زیرا صنایع سیمان حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ نیروی انسانی مشغول به کار دارند که قطع سوخت دو یا سه ماهه آنها و توقف خط تولید، قیمت تمام شده سیمان را افزایش می‌دهد و توجیه اقتصادی ندارد.

وی اضافه کرد: مشخص نیست در این کشور چه نهادی مسوول اصلاح الگوی مصرف است، که با اصلاح این الگو و اجبار به تبعیت از آن مانع از قطع سوخت صنایع در زمستان شود.

محمدرضا مس فروش، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم با اشاره به ظرفیت سالانه تولید ۹ میلیون تن سیمان در استان گفت: از سال ۱۳۸۶ تا امسال صنایع سیمان دچار کمبود سوخت و دشواری در تامین مازوت نشده بودند و باید تدبیری اتخاذ شود که دیگر این صنایع دچار قطعی سوخت نشوند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: صنایع سیمان و فولاد یک شبه خلق نشده‌اند که به سادگی به دلیل کمبود سوخت، خط تولید آنها متوقف شود، این صنایع در اشتغال و ایجاد ارزش افزوده و صنایع پایین دست خود در استان نقش بسزایی ایفا می‌کنند و توقف فعالیت آنها تبعات اجتماعی گسترده‌ای دارد.

حسن حسینی افزود: هفت درصد رشد اشتغال بخش خصوصی طی ۱۰ سال گذشته به این معناست که سهم این بخش از اشتغالزایی در کشور رو به افزایش است و دولت باید حمایت خود از این بخش را افزایش دهد، هرچند دولت در سوخت رسانی دچار مشکل است اما داشتن مشکل در تامین سوخت برازنده کشوری سرشار از منابع نفتی و گازی نیست.

رییس کارگروه سیمان شرق نیز در این نشست گفت: خراسان رضوی دومین قطب تولید سیمان در کشور و صادرکننده آن به کشورهای افغانستان و سی.آی.اس است و صنعت سیمان یکی از قدیمی ترین صنایع خراسان رضوی است.

محمدمهدی ابراهیمی ضمن قدردانی از شرکتهای گاز و نفت برای پیگیری تامین سوخت صنایع سیمان خراسان رضوی افزود: برای چهار ماه پایانی سال که تعهد آنها برای تامین گاز صنایع به پایان می‌رسد، در صورتی که این شرکتها برنامه منسجمی داشته باشند، صنایع با مشکل کمتری مواجه می‌شوند.

وی اظهار داشت: امسال قیمت مازوت سه برابر شد و این موضوع شرایط تولیدکنندگان در تامین سوخت دوم در زمستان را بسیار مشکل کرده است.

عناوین برگزیده