تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۰۲
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۱۶۱۱۴۳

مسیر ریلی شمال - جنوب محور رایزنی رئیسان راه آهن ایران و روسیه

می متالز - «سعید رسولی» مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ملاقات با «الگ بلازاروف» رئیس راه آهن روسیه راه های گسترش همکاری های دوجانبه بویژه اجرایی شدن مسیر بین المللی ریلی شمال-جنوب را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
مسیر ریلی شمال - جنوب محور رایزنی رئیسان راه آهن ایران و روسیه

به گزارش می متالز، «سعید رسولی» مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ملاقات با «الگ بلازاروف» رئیس راه آهن روسیه راه های گسترش همکاری های دوجانبه بویژه اجرایی شدن مسیر بین المللی ریلی شمال-جنوب را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش روز جمعه ایرنا در این نشست که بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، دو طرف با اشاره به نقش کریدور شمال-جنوب در افزایش و سرعت حمل کالا راهکارهای رفع موانع و چگونگی فعال کردن این شاهراه حیاتی را مورد بررسی قرار دادند.

در این نشست که روز پنجشنبه بین مدیران راه آهن ایران و روسیه برگزار شد دو طرف آخرین اقدام های انجام شده برای اجرایی شدن مسیر بین المللی ریلی شمال- جنوب را بررسی کردند.

مقامات تهران و مسکو تاکنون نشست ها و تماس های متعددی برای بررسی و تحقق مسیر ریلی شمال-جنوب کشورهای خود داشته اند و دو طرف بر تسریع در جهت رفع موانع این مسیر مهم بین المللی که برای سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان از اهمیت اقتصادی فراوانی برخوردار است تاکید کرده اند.  

کاطم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: مقرر شده است که تا زمان برطرف شدن خلا ریلی در خط آهن رشت - استارا که حدود ۱۷۰ کیلومتر است، مسیر ترکیبی برای حمل کالا اجرایی شود.

وی افزود: بر همین اساس با ابتکاری که در حال اجراست قرار است تا قبل از تکمیل شدن مسیر راه اهن رشت - آستارا به طول ۱۷۰ کیلومتر، این مسیر  به شکل ترکیبی راه اندازی شود بدین گونه که در مسیر رشت - آستارا تا زمانی راه اندازی حمل کالا به صورت جاده ای انجام شود و  دوباره از آستارا به شکل ریلی این کالاها بتواند تا مقصد نهایی حمل شوند.


 

براساس توافق انجام شده بین ایران و روسیه قرار است تا زمان تکمیل قطعه رشت-آستارا، ترانزیت و حمل و نقل کالا بصورت ترکیبی، از جمله استفاده از خطوط آهن موحود، مسیر جاده‌ای و حمل و نقل دریایی انجام شود.

مسیر ریلی حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب که از طریق ایران، روسیه و شرق اروپا را به هند و چین متصل می سازد به گفته کارشناسان در صورت تحقق به شکوفایی اقتصادی ایران منجر خواهد شد.

این مسیر ریلی از چین تا هند و هند تا پاکستان و سپس داخل ایران تا رشت ادامه دارد و تنها خلا آن برای اتصال به روسیه و فنلاند در شرق اروپا، قطعه رشت به آستار به طول ۱۷۰ کیلومتر است که هنوز ساخته نشده است.

 کریدور ریلی حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب که از طریق ایران، روسیه و شرق اروپا را به هند و چین متصل می سازد به گفته کارشناسان در صورت تحقق به شکوفایی اقتصادی ایران منجر خواهد شد.

عناوین برگزیده