تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۱۶۱۱۴۷
تحقق ۱۹۰ درصدی تعهدات اعتباری دولت؛

گیلان در انتظار فرجامی نیکو است

می متالز - گیلان این پردیس ایران سالها در انتظار دستی بود تا غبار محرومیت را از چهره سبزش بزداید. راه آهن، آزاد راه، اشتغال و مسکن از جمله بزرگترین آرزوهای مردمانش بود.
گیلان در انتظار فرجامی نیکو است

به گزارش می متالز، آرزوهای بزرگی که گرچه همه آنها تحقق نیافته اما به رغم مشکلات ناشی از تحریم ها در کشور، شاهد به بار نشستن دو طرح مهم راه آهن و آزاد راه و تلاش برای اجرا و تکمیل پروژه های عمرانی و طرح های هدفگذاری شده دیگر هستیم.

۱۹۰ درصد تعهدات اعتباری دولت تدبیر در گیلان تحقق یافت

رئیس سازمان برنامه و بودجه  در  سفر اخیر خود به گیلان در جلسه  اقتصاد مقاومتی گفت: از ابتدای دولت یازدهم تا کنون؛ با پرداخت پنج هزار و ۸۳ میلیارد تومان برای اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی و اقتصادی گیلان ۱۹۰ درصد تعهدات اعتباری دولت برای این خطه تحقق یافت.

محمد باقر نوبخت یاداور شد: از آغاز دولت یازدهم تا امروز برای توسعه گیلان ۱۱۱ طرح و پروژه با اعتبار تعهد شده دو هزار و ۶۷۹ میلیارد تومان تعریف شد که تا کنون برای این طرح ها نزدیک به دو برابر رقم تعهد یعنی پنج هزار و ۸۳ میلیارد تومان پرداخت شده است.

نوبخت تصریح کرد: در این میان برای دستیابی به اهداف تعیین شده ۷۱۳ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است تا تعهدات دولت به انجام مطلوب برسد.

وی در این جلسه پروژه راه آهن رشت -انزلی را طرح بسیار بزرگی خواند و افزود: این طرح نه  پروژه ای استانی بلکه برای کشور و حتی منطقه حائز اهمیت است که وظیفه ملی  رئیس سازمان برنامه و بودجه است تا این پروژه مهم را تامین اعتبار نماید.

 نوبخت تصریح کرد: در همین راستا فقط طی هفته گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت نقدی پرداخت شد تا هیچ عذر و بهانه‌ای برای پیمانکاران این پروژه مهم نباشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: اگرچه منابع مالی محدود است اما محاسبه استان به استان طرح ها و پروژه ها را داریم و برای پروژه های تعیین شده با اولویت هزینه می کنیم.

وی با بیان اینکه برای همه استان‌ها تا پایان دولت ۲ برنامه شامل طرح‌های عمرانی و تولیدی در قالب اقتصاد مقاومتی و جهش تولید برنامه ریزی شده است، گفت: باید همه با هم تلاش نمود و هیچ فرصتی را از دست ندهیم تا پروژه‌ها در زمان موعد به بهره‌برداری برسد.

تا بهار آینده راه آهن سراسری به دریای خزر می رسد

تکمیل و راه اندازی راه آهن رشت – کاسپین یکی از مهمترین پروژه هایی  است که نه تنها برای استان گیلان بلکه از لحاظ ملی و منطقه ای نیز مورد توجه بوده است و دولت بنا دارد تا این پروژه را به اتمام برساند.

ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و نیمه اسفند سال ۹۷ به بهره برداری رسید. این مسیر ریلی قابلیت جابجایی سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را دارد. پروژه ریلی گیلان از احداث خط آهن رشت- قزوین و ادامه آن در مسیر رشت- انزلی و کاسپین و رشت- آستارا یکی از اولویت های دولت یازدهم و دوازدهم محسوب می شود.

نیمه دوم شهریورماه امسال یکی از گام های نهایی اتصال ریلی خلیج فارس به دریای خزر با ریل گذاری راه آهن رشت – کاسپین – انزلی به طول ۴۰ کیلومتر برداشته شد.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در جریان بازدید از پروژه راه آهن رشت - بندر کاسپین با تاکید بر اهمیت اجرای این طرح ملی و اولویت دار افزود: هم اکنون قطعات ۶ و هفت این پروژه مراحل تکمیل خود را طی می کند چنانکه قطعه ۶  به مرحله نهایی رسیده و حتی بخشی از آن ریل‌گذاری شده است.

نوبخت تاکید کرد: همه تلاش ما آن است که در بهار سال آینده و قبل از اتمام دوره خدمت دولت دوازدهم افتخار بهره برداری از این مسیر نصیب ما شود و بتوانیم راه آهن قزوین - رشت را با تکمیل این بخش از مسیر به بندر کاسپین وصل نموده و در واقع خلیج فارس را به دریای خزر در بندر کاسپین متصل کنیم.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه، اتصال راه آهن سراسری به این بندر را مهم و موجب افزایش سهم کشور از ترانزیت بارهایی دانست که از کشورهای شمالی ایران به سمت خلیج فارس منتقل و ایفای نقش موثرتر ایران در حوزه ترانزیت می شود.

باقیمانده آزاد راده رشت- قزوین در سال ۱۴۰۰ بهره برداری می شود

 آزادراه رشت- قزوین ۱۳۸ کیلومتر طول دارد که سه هزار و ۲۰۰ متر از مسیر ۱۱ کیلومتر باقی مانده آزاد راه رشت - قزوین در دولت یازدهم به بهره برداری رسید؛ عملیات اجرایی هشت کیلومتر باقی مانده نیز از خردادماه سال گذشته آغاز شده است.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه  در این سفر وعده داد  تا هشت کیلومتر باقیمانده از آزاد راه قزوین - رشت که به دلیل وجود تونل ها و پل ها متعدد از جمله قطعات دشوار است در سال ۱۴۰۰ بهره برداری  شود.

 وی  با بیان اینکه گزارش دست اندرکاران این طرح حاکی از نتیجه بخش بودن تلاش ها در تکمیل این بخش دشوار طرح هستیم با اشاره به معطل شدن مردم در این قطعه باقی مانده آزادراه در ایام تعطیل افزود: گاهی در برخی ایام حتی ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر هم در این مسیر ترافیک ایجاد می شد و اکنون تکمیل آن با سرعت و دقت در حال انجام است.

نوبخت تکمیل این هشت کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت- قزوین را از طرح های اقتصاد مقاومتی و اولویت ملی خواند و اظهار داشت: با وجود محدودیت های اعتباری جزو پروژه‌هایی است که در اولویت می باشد و دولت برای تکمیل آن پشتیبانی مالی می کند.

نوبخت این هشت کیلومتر باقی مانده را سراسر تونل و پل عنوان و بیان کرد: کار این بخش از مسیر بسیار دشوار است و در این میان مباحثی چون کمبود سیمان و مصالح نیز وجود دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خاطر نشان کرد: ولی مردم بدانند که فرزندانشان در همین شرایط کمبودها و تحریم‌ها به طور شایسته در حال خدمت رسانی هستند به گونه ای که مورد قبول آنها باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که با عزم و اراده ای که وجود دارد شاهد استفاده هر چه سریعتر  مردم از این طرح و ادامه آزادراه باشیم.

اختصاص یک هزارمیلیارد تومان خارج از ردیفها به مسکن محرومان

 تامین مسکن  برای نیازمندان یکی از وعده های دولت بود که تلاش شد به آن جامه عمل پوشانده شود و بر همین اساس طی حدود سه سال گذشته بیش از ۲ هزار مسکن مددجویی در گیلان ساخته شد و اکنون نیز دو هزار واحد مسکن محرومان توسط بنیاد مسکن در استان در حال اجراست که تا کنون یکهزار واحد آن تحویل داده شده است.

دیروز نیز ۱۶۰ واحد مسکن مددجویی با حضور محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در آیین تحویل یکی از واحدها رسما  واگذار شد.

 رییس سازمان برنامه و بودجه در مراسم بهره برداری از این واحدها گفت: علاوه بر ردیف های عادی و جاری یک هزار میلیارد تومان برای کمک به مسکن و پروژه های عمرانی مربوط به مددجویان و محرومان از سوی سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافت.

وی افزود: از این رقم ۷۰۰ میلیارد تومان مربوط به پروژه های عمرانی مربوط به نیازمندان و محرومان و یتیمان و یا طرح هایی است که در برخی مناطق محروم ساخته می شود.

نوبخت همچنین با اشاره به انجام پروژه لوله کشی گاز ۷۰۰ واحد مسکونی مددجویان گیلان تصریح کرد: تلاش بر آن است،  برای گازرسانی در داخل خانه ها نیز در کنار دستگاه ها باشیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: در سراسر کشور عمران و آبادانی در حال انجام است و امیدواریم آنچه که در توان مالی ماست در راستای اهدافی که امام (ره) و رهبر معظم انقلاب برای ما ترسیم کرده اند، به انجام رسانده و نسبت به رفع محرومیت ها عملکرد موثر داشته باشیم.

کتابخانه مرکزی رشت با بیش از ۸۴ درصد پیشرفت

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین همراه استاندار گیلان از روند تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی رشت بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند پیشرفت کار قرار گرفت.

کتابخانه مرکزی رشت در زمینی به مساحت هشت هزار و ۵۰۰ متر با بخش های مختلفی چون سالن اجتماعات به ظرفیت ۲۵۰ نفر، سالن سخنرانی با ۷۰ نفر گنجایش، بخش مطالعه نابینایان و کودکان، بازارچه فروش نشریات، کتاب‌ها و نمایشگاه محصولات هنری، مخازن کتاب های خطی و نفیس، گالری نمایشگاهی، اتاق‌های مطالعه گروهی و انفرادی و جستجوی رایانه ای در حال ساخت و تکمیل است.

احداث این مجموعه فرهنگی از سال ۱۳۸۳ آغاز شده و با تلاش های صورت گرفته طی سال های اخیر و حمایت های دولت هم اینک بیش از ۸۴ درصد پیشرفت دارد.

معاون رییس جمهور شش ماه آتی را حائز اهمیت خواند و خاطر نشان کرد: برای ماههای باقیمانده تا پایان دولت همچون دوی استقامت که ابتدا با آرامش آغاز و در پایان باید برای رسیدن به هدف تمام انرژی خود را به کار گرفت، همه باید اهتمام کنیم تا فرجام نیکو برای این استان مستعد توسعه برجای بگذاریم.

نوبخت  تصریح کرد: ۵۹ طرح و پروژه به عناوین مختلف در گیلان احصاء کردیم که با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومانی قبل از اتمام خدمت دولت به انجام می رسد و می توان پروژه ها را تقدیم مردم استان کنیم.

وی با بیان اینکه تا کنون حدود یک هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان از این اعتبار برای اجرای این پروژه‌ها پرداخت شده است، تصریح کرد: یک هزار و ۲۲۲ میلیارد تومان دیگر باید برای تکمیل آنها بپردازیم.

گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت یکی از متراکم ترین استان های کشور است. این استان سبز با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در حاشیه خزر و نزدیکی با بازار ۳۰۰ میلیونی کشورهای همسود از فرصتهای بسیاری برای توسعه برخوردار است.

تلاش برای تکمیل پروژه ها در موعد مقرر مضاعف شده است و امید می رود تا مردم پردیس گیلان در واپسین ماه های عمر دولت تدبیر و امید شاهد اقدامات موثر بیشتری در جهت شکوفایی اقتصادی و اجتماعی این استان باشند.

عناوین برگزیده