تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۱
بازدید: ۵۵۰
کد خبر: ۱۶۱۳۶۳

استخراج فلزات سنگین از قیر برای اولین بار در جهان/ نخبه کرمانشاهی روی دست کانادایی‌ها زد

می متالز - نخبه کرمانشاهی توانست برای اولین بار در جهان فلزات سنگین را از قیر طبیعی استخراج کند. «پنتا اکسید وانادیُم» یک محصول استراتژیک است که در صنعت نفت، اسیدسازی، باتری‌سازی و آلیاژ فولاد کاربرد دارد، حدود ۱۶ سال است که کشور کانادا در حال تحقیق جهت رسیدن به این تکنولوژی است که هنوز نتوانسته به آن برسد.
استخراج فلزات سنگین از قیر برای اولین بار در جهان/ نخبه کرمانشاهی روی دست کانادایی‌ها زد

به گزارش می متالز، جوانان ایران در دهه‌های مختلف کشور هر کدام به نحوی برای پیشرفت کشور تلاش کرده و در برهه‌های مختلف نقش آفرینی کرده‌اند اما اینکه طی سال‌های اخیر این خلاقیت‌ها و ظرفیت‌های جوان کشور چه میزان شناسایی و به مرحله شکوفایی رسیده، سوالی است که شاید پاسخ آن درخور تلاش‌های ریز و درشت نسل جوان نباشد.

«حسین بهرامی» یکی از همین جوانان نخبه ایرانی است که با تکیه بر تلاش و اعتقاد توانسته برای اولین بار در جهان از قیر طبیعی، «پنتا اکسید وانادیوم» استخراج کند که برای اولین بار در جهان این اتفاق رخ داده و کشور کانادا هنوز بعد از ۱۶ سال تحقیق نتوانسته است به این تکنولوژی دست پیدا کند. در ادامه گفت‌و‌گوی خبرنگار فارس با ایشان را می‌خوانیم.

ابتدا خودتان را معرفی کنید

حسین بهرامی هستم متولد ۱۳۶۸ از شهر کرمانشاه، رتبه چهارم کنکور و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه امیر کبیر در رشته مهندسی نفت.

چی شد که به فکر این اختراع افتادید؟

بهرامی: بعد از مقطع کارشناسی باوجود اینکه بصورت قانونی می‌توانستم معاف از خدمت شوم اما با این نگاه که ما جوانان در قبال این کشور وظیفه داریم راهی خدمت سربازی در نقطه صفر مرزی شدم و برای اولین بار در اونجا قیر طبیعی را دیدم و یکسری کارهای تحقیقاتی رو آغاز کردم.

بعد از پایان خدمت جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به دانشگاه امیرکبیر رفتم و آنجا کار تحقیقاتی را با همکاری دوستانم گسترش دادم و بعد از دانشگاه در یک مهاجرت معکوس به کرمانشاه آمدم و مجددا کارهای تحقیقاتی آغاز شد اما بدلیل نبود یک نمونه، کار بسیار سختی داشتیم.

«پنتا اکسید وانادیوم» یک محصول استراتژیک است که درصنعت نفت، اسیدسازی، باتری سازی و آلیاژ فولاد کاربرد دارد، حدود ۱۶ سال است که کشور کانادا درحال تحقیق جهت رسیدن به این تکنولوژی است که هنوز نتوانسته به آن برسد.

وقتی به کرمانشاه آمدیم متاسفانه عده‌ای در مقابل طرح و ایده ما جبهه گرفتند اما بدلیل بالا بودن رزومه ما که یک تیم قوی متشکل از بچه های صنعتی شریف و امیرکبیر بود کار ادامه پیدا کرد، در سال ۹۷ بدلیل همین سنگ اندازی‌ها و عدم همکاری ها مجبور شدیم از پارک علم و فناوری کرمانشاه خارج شویم اما یکسال بعد باتوجه به تغییر مدیریتی در پارک علم و فناوری مجددا کار آغاز شد و ظرف سه ماه در تمامی جشنواره‌های معتبر کشور رتبه برتر را کسب کردیم و اختراع ما ثبت شد.

عدم همکاری‌ها باعث بروز چه مشکلاتی برای شما شد؟

یک مورد را مثال می‌زنم، در اون ایام ما می‌توانستیم مواد اولیه را با قیمت دو میلیارد تومان خریداری کنیم اما اکنون باید شش میلیارد تومان هزینه کنیم. جدا از این مورد، یکسال توقف کار باعث شد که دیرتر به بحث اشتغال برسیم. اما خب پس از حضور مدیریت جدید در پارک علم و فناوری همکاری‌ها خوب بود و به کار سرعت دادیم.

درخصوص محصولی که اختراع کرده‌اید توضیح دهید؟

 این یک محصول استراتژیک است که درصنعت نفت، اسیدسازی، باتری سازی و آلیاژ فولاد کاربرد دارد، حدود ۱۶ سال است که کشور کانادا درحال تحقیق جهت رسیدن به این تکنولوژی است که هنوز نتوانسته به آن برسد.

پنتا اکسید وانادیوم طی چند فرآیند از قیر طبیعی استخراج می‌شود، تاکنون قیرطبیعی بصورت خام بفروش می‌رسید اما اکنون ما با این تکنولوژی قیرطبیعی را به دو قیر با درصد خاکستر متفاوت تقسیم کرده و سپس این محصول را از قیر سنگین استخراج می‌کنیم. رسیدن به این تکنولوژی علاوه بر اینکه مانع از خروج ارز می‌شود، بلکه باعث ارز آوری و ایجاد اشتغال نیز می‌شود.

آیا مدیران استانی از اختراع شما استقبال کرده‌اند؟

متاسفانه خیر، بنده برنده جشنواره شیخ بهایی، برنده جشنواره رینوتکس و جشنواره جامپ شدم اما استاندار و یا مدیران ارشد کرمانشاه حتی در حد پیامک، یک تبریک ساده نگفتند درحالی که از سوی وزیر علوم و مدیران دیگر استان‌ها تقدیر شدیم.

این موضوع برای من جوان کرمانشاهی که عضو بنیاد ملی نخبگان هستم و برای اولین بار در جهان به یک اختراع رسیده‌ام باعث دلسردی خواهد بود و تنها از سوی شهرداری و آقایان عزیزی و رشیدی نمایندگان کرمانشاه تقدیر شدیم.

فعالیت ما باوجود این بی مهری‌ها ادامه خواهد داشت، تسلیم نخواهیم شد و ان اشالله بزودی خبرهای خوبی را خواهیم داد.

عناوین برگزیده