تاریخ: ۲۶ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۱۶۱۴۴

استقبال ذوب آهن از تبدیل قرارداد U33 به UIC60

می متالز - حاضریم در صورت درخواست راه‌آهن، مقداری از قرارداد ۴۰ هزار تنی ریل U33 را به UIC60 تبدیل کنیم.
استقبال ذوب آهن از تبدیل قرارداد U33 به UIC60

به گزارش می متالز، احسان دشتیانه، معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان در مورد اهمیت اقتصادی تولید داخلی ریل گفت: طبق آنچه مسئولین وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند، کشور باید از ۲۵ هزار کیلومتر شبکه ریل برخوردار باشد. در حال حاضر قیمت هر تن ریل قابل‌ قبول در بازارهای جهانی به ازای هر تن ۸۵۰ یورو است، این یعنی نیاز کشور به ریل حدود دو تا دو و نیم میلیارد دلار خواهد بود.

وی ادامه داد: خط تولید ریل در مجموعه ذوب‌آهن علاوه بر ریل از توان تولید تیرآهن بال‌ پهن یا اصطلاحاً H نیز برخوردار است و اولین محموله‌های H تولیدشده توسط این خط تولید هم اخیراً به فروش رسیده و روانه بازار شد. در حال حاضر تولید اولیه H30 انجام شده و درحال آمادگی‌های لازم برای تولید انبوه هستیم.

دشتیانه پیرامون اقتصاد این خط تولید افزود: برآورد ما از تقاضای تیرآهن بال‌ پهن، حدود صد هزار تن سالانه است. اگر حدود ۱۵۰ هزار تن هم ریل تولید کنیم، سرمایه‌گذاری انجام‌شده توجیه اقتصادی مناسبی پیدا خواهد کرد. در کل لازم است تولید ریل و بال‌پهن مجموعه به ۲۵۰ هزار تن در سال برسد.

معاون فروش ذوب آهن در پاسخ به سوالات برخی کارشناسان که نیاز اصلی کشور به ریل را، نوع UIC60 معرفی می‌کنند گفت: ماجرای قرارداد جاری این بود که راه‌آهن تقاضای واردات ۴۰ هزار تن ریل U33 داده بود که وقتی ما متوجه شدیم اعلام کردیم حاضریم این محموله را تأمین کنیم و راه‌آهن هم استقبال کرد، اما اکنون هم حاضریم در صورت درخواست راه‌آهن، مقداری از قرارداد را به UIC60 تبدیل کنیم.

دشتیانه پیرامون شیوه تأمین مالی قرارداد جاری با راه‌آهن افزود: حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مواد معدنی موردنیاز ما در حال حاضر با استفاده از شبکه ریل جابجا می‌شود. در قرارداد جاری مقرر شد هزینه ۴۰ هزار تن ریل با حساب‌های فی‌مابین تسویه شود.

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن در مورد توان داخلی تولید شمش ریل افزود: توان فنی کشور در تولید شمش ریل در وضعیت خوبی قراردارد. شرکت فولاد اسفراین و شرکت فولاد آلیاژی یزد هر دو قادر به تولید شمش ریل هستند و ما هم تقریباً در مرحله نهایی تکمیل فرایند تولید شمش ریل در حجمی وسیع‌تر هستیم، ازاین‌رو ضرورت فنی درزمینهٔ واردات شمش وجود ندارد. آنچه باعث شده بحث شمش هندی مطرح شود مسائل اقتصادی وزارت راه و شهرسازی بوده است.

منبع: چیلان
عناوین برگزیده