تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۰۵
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۱۶۱۵۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران خبر داد:

قیمت گذاری بالا و بازارسازی مواد اولیه؛ مهمترین چالش های صنعت آلومینیوم

می متالز - دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران می‌گوید: علی رغم تولید زیاد آلومینیوم، قیمت آن در بازار بالاتر از قیمت صادراتی است که هم باعث رکود در بازار داخلی شده و هم باعث شده کالاهای دیگر مانند پنجره‌های upvc جایگزین آلومینیوم شود.
قیمت گذاری بالا و بازارسازی مواد اولیه؛ مهمترین چالش های صنعت آلومینیوم

به گزارش می متالز، آریا صادق نیت حقیقی دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در خصوص تاثیر رشد تولید آلومینیوم بر روی این صنعت اظهار کرد: تولید آلومینیوم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۹ درصد افزایش داشته که این رشد به دلیل در مدار قرا گرفتن مجتمع سالکو، کارخانه جاجرم و برگشت دیگ های خاموش شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال است و اکنون با احیا این 3 کارخانه‌ها مشکل تولید حل شده و ما امسال در تولید آلومینیوم شاهد رشد قابل توجهی بوده ایم. 

وی ادامه داد: روند افزایش تولید روی قیمت آلومینیوم هم تاثیر گذاشته است و باعث شده در این مدت آلومینیوم با قیمت مناسب‌تری در اختیار صنعت‌گران قرار بگیرد. البته متاسفانه هنوز فاصله قیمتی میان آلومینیوم صادراتی و عرضه داخلی وجود دارد و قیمت عادلانه همان LME فلت یا  LME منهای 20 است بدون پریمیوم یعنی همان قیمتی که صادر می شود. یعنی لاقل اگر نمی‌خواهند ارجحیتی به صنایع داخلی بدهند و آلومینیوم را ارزان‌تر در اختیار صنعت‌گر داخلی قرار دهند حداقل به همان قیمت صادراتی در اختیار او قرار دهند و گران فروشی نکنند.

وی تصریح کرد: وزارت صمت و معاونت مربوطه هیج تمایلی به اتحاد نظر و برخورد دلسوزانه با این صنعت ندارند. علیرغم اینکه بنده بارها به صورت مکاتبه ای این موضوع را پیگیری کرده ام و با بی توجهی مسوولین روبرو شده و هیچ کس پاسخگو نبوده است و متولیان آن بی مسوولیتی را به حد اعلا رسانده اند و تلاشی برای بهبود این صنعت نمی کنند. 

صادق نیت افزود: علی رغم تولیدبالا و بیش از نیاز داخلی آلومینیوم، قیمت این محصول در بازارهای داخلی بالاتر از قیمت صادراتی است که این موضوع هم باعث رکود در بازار شده و هم باعث شده کالاهای دیگر مانند پنجره‌های upvc جایگزین آلومینیوم شود. بنابراین مهم‌ترین چالش‌های این صنعت را قیمت‌گذاری نامناسب و بازارسازی عرضه کنندگان مواد اولیه می‌دانم. 

وی ادامه داد: مجتمع‌های سالکو والمهدی تمایل زیادی به همراهی با تولید کنندگان و مصرف‎ کنندگان پایین دستی داشتند اما ایرالکو مانع این موضوع شد و اتحادی بین آن‌ها ایجاد کرد که تحت هیچ شرایطی با صنایع پایین دستی همکاری نکنند و به گران فروشی ادامه دهند و علیرغم پیگیری های متعدد هیچ اقدامی توسط بخش های نظارتی هم در این زمینه صورت نگرفت. معضل بزرگ دیگر این است که صادرات محصولات نهایی با ارزش افزوده و ارزآوری بالاتر به صفر رسیده و امکان رقابت ما رقبا از جمله ترکیه وجود ندارد.

دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در پایان در خصوص نیاز جدی کشور به پودر آلومینا گفت: تنها تولید کننده آلومینا در داخل کشور شرکت آلومینای جاجرم است که سالانه حدودا 280 هزارتن در سال تولید آلومینا دارد. این میزان تولید برای 140 هزار تن تولید آلومینیوم کفایت می کند، در صورتی که تولید آلومینیوم در کشور به حدود 400 هزارتن در سال رسیده است. لذا این باعث شده ما تقریبا  حدود 800 هزارتن پودر آلومینا وارد کنیم تا پاسخگوی تولید باشد.

عناوین برگزیده