تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۵۷
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۱۶۱۸۹۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

مشخصات فنی خودروی تیوولی و مقایسه با رنو کپچر+ تحلیل بازار

می متالز - موتور تیوولی قدرت بیشتری دارد اما کپچر گشتاور بالاتری را ارائه می‌دهد. در بخش مصرف سوخت نیز با توجه به داشتن موتور کوچک‌تر و توربو، رنو برنده است. با وجود برتری‌های رنو در بخش موتور، باید توجه داشت که موتورهای توربو به نگه‌داری بیشتری نیاز دارند و گیربکس دوبل‌کلاچ نیز به رغم مزایایی که دارد، هزینه نگه‌داری بالایی را می‌تواند تحمیل کند.
مشخصات فنی خودروی تیوولی و مقایسه با رنو کپچر+ تحلیل بازار

به گزارش می متالز، رنو کپچر جزو اولین کراس‌اوورهای کمپانی رنو در بازار ایران بود. رنو کپچر با وجود اینکه با تاخیر یکی دو ساله به بازار ایران راه پیدا کرد، اما به دلیل طراحی جالب خود و مشخصات جذابی که داشت، توانست موردتوجه بازار قرار گیرد و در ابتدای عرضه با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد. 

در سمت مقابل، سایر رقبا نیز بی‌کار نبودند و شرکت «رامک خودرو»، به فاصله یک سال محصولی بسیار رقابتی یعنی تیوولی را راهی بازار ایران کرد. تیوولی البته از برند سانگ یانگ بود که محصولات قبلی آن اقبال چندانی در بازار نداشتند؛ ولی رامک خودرو توانست با انتخاب محصولی جذاب و عرضه آن در زمان درست، بخش بزرگی از بازار کراس‌اوورهای کوچک کشور را به تصرف درآورد.

رنو کپچر بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در بازار کشور عرضه شد و امروزه مدل جدیدی از آن در بازار جهانی وجود دارد. در مقابل، سانگ یانگ تیوولی در سال ۲۰۱۶ وارد بازار شد و هم‌چنان نسل اول آن تنها با فیس‌لیفتی جزیی در بازار جهانی موجود است. 

مقایسه طراحی کپچر و تیوولی

رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی بااین‌که از نظر ابعاد و اندازه بسیار نزدیک هم هستند، اما از سبک طراحی کاملا متفاوتی برخوردارند. کپچر حالت تخم مرغی و سیالی دارد که بیشتر از رنو کلیو الهام گرفته است. چراغ‌های درشت جلو در کنار سقف دو رنگ و جلو پنجره خاص رنو، سبب شده‌اند تا نمای کپچر هنگام تردد در خیابان، بسیار بارز و خاص باشد. از نظر جذابیت، با وجود هماهنگی مناسب طرح، نمی‌توان کپچر را یک خودروی اسپرت دانست. 

در مقابل، سانگ یانگ تیوولی از یک طراحی جعبه‌ای استفاده می‌کند و تک‌تک زوایای آن از خطوط صاف تشکیل شده‌اند. سانگ یانگ در کنار استفاده از خطوط صاف، توانسته است با استفاده از حجم در نمای جانبی و عقب، تیوولی را جذاب‌ و بزرگ نشان دهد. ستون A نیز به رنگ مشکی است که نمایی اسپرت را برای این خودرو ایجاد کرده است. 

در هر دو خودرو، سازندگان سعی کرده‌اند با اضافه‌کردن پلاستیک به بخش پایینی رکاب و سپرها و هم‌چنین استفاده از زه مشکی دور گلگیرها، ظاهری آفرودی ایجاد کنند. البته توانایی‌های آفرودی این دو خودرو بسیار محدود و در حد یک خودروی سواری است. 

در داخل کابین، رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی دو سبک کاملا متفاوت را به نمایش می‌گذارند. رنو کپچر طراحی داخلی خاصی دارد که موردپسند همه خریداران نیست؛ ولی نمی‌توان آن را آزاردهنده و نازیبا دانست.

در این بخش، سانگ یانگ برتری قابل‌توجهی نسبت به رنو کپچر دارد؛ چون هم داشبورد این خودرو از طراحی پویا‌تری برخوردار است و هم فضای داخلی بهتری را ارائه می‌دهد؛ فضای پا و سر در سانگ یانگ تیوولی، به‌وضوح بهتر از رنو کپچر است و صندلی‌های آن هم طراحی بهتری دارند. غربیلک فرمان نیز از نوع دی کات با بخش پایینی صاف است. در مقابل، رنو کپچر از پشت‌آمپر دیجیتالی بهره‌مند است. نکته دیگر، وجود سانروف در برخی تیپ‌های تیوولی است که باعث می‌شود فضای کابین روشن‌تر باشد؛ درحالی‌که تمام گونه‌های رنو کپچر، فاقد سانروف هستند.

مقایسه مشخصات فنی کپچر با تیوولی 

رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی هر دو از قوای فنی مدرنی استفاده می‌کنند. با این‌که مشخصات فنی آن‌ها به هم نزدیک است، اما تفاوت بین مجموعه فنی آن‌ها نیز زیاد است. رنو کپچر از یک موتور ۱.۲ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند که به یک گیربکس شش‌دنده دوکلاچه متصل است. در سمت مقابل، سانگ یانگ تیوولی از یک موتور معمولی تنفس طبیعی ولی با حجم بیشتر بهره‌مند است که به یک گیربکس شش‌دنده اتوماتیک کوپل شده است. 

موتور تیوولی قدرت بیشتری دارد؛ ولی در عوض، کپچر گشتاور بالاتری را ارائه می‌دهد. در بخش مصرف سوخت نیز با توجه به داشتن موتور کوچک‌تر و توربو، رنو برنده است. با وجود برتری‌های رنو در بخش موتور، باید توجه داشت که موتورهای توربو به نگه‌داری بیشتری نیاز دارند و گیربکس دوبل‌کلاچ نیز به رغم مزایایی که دارد، هزینه نگه‌داری بالایی را می‌تواند تحمیل کند. 

نیروی موتور در هر دو خودرو تنها به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند؛ پس از هیچ یک از آن‌ها نمی‌توان انتظار قابلیت آفرودی داشت. 

در ادامه، می‌توانید مشخصات موتور دو خودرو را مشاهده کنید:

مقایسه آپشن‌ها و امکانات رفاهی

رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی خودروهای خیلی مجهز و پرآپشنی نیستند؛ ولی امکانات مناسبی را در بازه قیمتی خود ارائه می‌دهند. در بخش امکانات، سانگ یانگ با داشتن سانروف آپشنال، فرمان سه‌حالته، سنسور پارک جلو و آینه عقب الکتروکرومیک وضعیت بهتری دارد. در سمت مقابل، رنو از سیستم تهویه با فیلتر AQM و تنظیم صندلی عقب روی ریل بهره‌مند است. 

هیچ یک از دو خودروی رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی را نمی‌توان خودروهای خیلی مجهزی دانست. در جدول زیر، می‌توانید فهرست کامل امکانات سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر را مطالعه کنید:

مقایسه ایمنی 

در بخش ایمنی، رقابت نزدیکی بین سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر برقرار است. تیوولی ۶ عدد ایربگ شامل دو ایربگ‌ جلو، دو ایربگ پرده‌ای و دو ایربگ جانبی جلو دارد؛ اما رنو کپچر تنها ۴ عدد ایربگ شامل دو ایربگ جلو و دو ایربگ جانبی دارد. با وجود این‌که ایربگ‌های تیوولی بیشتر هستند، اما این رنو است که توانسته در تست تصادف Euro NCAP نمره بهتری را دریافت کند. رنو کپچر دارای ۵ ستاره ایمنی و سانگ یانگ تیوولی دارای ۴ ستاره ایمنی است. 

تجربه رانندگی

اولین چیزی که در مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی نظر راننده را به سمت خود جلب خواهد کرد، فضای بزرگ‌تر سانگ یانگ در کنار صندلی‌های راحت‌تر این خودرو است. در شروع حرکت نیز سانگ یانگ تنفس طبیعی موتور سرحال‌تری دارد و عملکرد گیربکس آن نیز رضایت‌بخش است. نکته منفی سانگ یانگ تیوولی، موقعیت عجیب تیپ ترونیک گیربکس آن است که به صورت یک کلید کوچک روی سر دنده قرار دارد. یکی از امکانات جالب تیوولی، فرمان سه‌حالته این خودرو است؛ راننده می‌تواند با استفاده از یک کلید روی داشبورد، رفتار سیستم فرمان را تغییر دهد. 

از نظر سواری، هیچ یک از دو خودرو اتومبیل‌های راحت و ایده‌آلی نیستند؛ اما باید کلاس آن‌ها را نیز در نظر گرفت؛ می‌توان کیفیت سواری کپچر و تیوولی را تقریبا در یک سطح دانست؛ با این تفاوت که تیوولی مقداری پایداری و لذت رانندگی بیشتری دارد. سواری رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی، چیزی مابین هاچ‌بک‌ها و کراس‌اوورهای متوسط است و می‌توان برای مقایسه، آن‌ها را راحت‌تر از رنو سیمبل، ولی نه به راحتی هیوندای توسان عنوان کرد.

فضای سرنشینان با توجه به ابعاد، در هر دو خودرو مناسب است؛ اما هیچ کدام از آن‌ها فضای صندوق قابل‌قبولی ندارند؛ در هر دو خودرو، به‌نوعی فضای صندوق فدای فضای سرنشینان شده است.   

رنو کپچر با داشتن موتور توربو کشش بسیار خوبی دارد؛ اما این کشش خوب لزوما به معنی شتاب خوب در همه حالت‌ها نیست. با وجود موتور توربو و گشتاور نزدیک به ۲۰۰ نیوتن‌متر که آن هم با یک گیربکس دوبل‌کلاچ به چرخ‌ها ارسال می‌شود، شتاب اولیه در رنو کپچر چندان رضایت‌بخش نیست. 

در خصوص توان توقف، این تیوولی است که حرف اول را می‌زند؛ چون این خودروی کره‌ای در هر چهار چرخ خود از ترمز دیسکی بهره می‌برد؛ اما رنو کپچر فاقد ترمز دیسکی در محور عقب است و از این نظر، هم‌ردیف خودروهای رده‌پایین بازار قرار می‌گیرد.

تحلیل بازار

رنو کپچر نیز مانند بسیاری از خودروهایی که توسط خودروسازان دولتی وارد شده‌اند، وضعیت بدی در بازار پیدا کرده است. امکانات این خودرو چندان رقابتی نیست و پیشرانه قدرتمندی هم ندارد. همین موضوع سبب شده است تا ارزش خرید رنو کپچر در برابر بهای آن پایین باشد. خریداران زیادی نیز از بابت تامین قطعات کپچر ابراز نگرانی و نارضایتی دارند و این یک نکته منفی بزرگ است. 

سانگ یانگ که تا سال‌ها با خودروهایی هم‌چون موسو و کوراندو از ناکامان بازار خودرو بود، با تیوولی توانست جایگاهی مستحکم برای خود ایجاد کند. قیمت خودرو مناسب، ظاهر جذاب و عرضه با برنامه‌تر تیوولی در مقایسه با رنو، سبب شد تا بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. 

بااین‌که هیچ کدام از این دو خودرو در حال حاضر به صورت صفرکیلومتر در بازار پیدا نمی‌شوند، اما باید اعتراف کرد که تیوولی در بازار وضعیت بهتری دارد. با توجه به اعتبار و سابقه بیشتر رنو، مقصر اصلی عدم موفقیت کپچر در بازار کشور، ضعف عرضه‌کننده آن یعنی ایران خودرو است.

نتیجه گیری

بهتر است رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی به‌عنوان خودروهایی برای استفاده روزمره خریداری شوند و یک خودروی دومی هم در کنار آن‌ها وجود داشته باشد. در استفاده شهری، هر دوی این خودروها بسیار کارآمد و مناسب هستند. امکانات رفاهی و ایمنی در کنار مجموعه فنی متناسب، سبب شده است تا رقابتی شدیدی بین تیوولی و کپچر ایجاد شود. 

تیوولی بیشتر مناسب افرادی است که در این بازه قیمتی، امکانات و ظاهر بهتری می‌خواهند و به موتورهای توربو نیز علاقه‌مند نیستند. در عوض، رنو کپچر مناسب افرادی است که گزینه‌ای خاص‌تر و از برند معتبرتری را می‌پسندند. کپچر با مجموعه موتور و گیربکس پیشرفته‌تر خود نیز می‌تواند طرف‌داران شتاب را بهتر از تیوولی راضی نگه دارد؛ علاوه‌براین، ایمنی بهتر رنو کپچر نیز برگ برنده دیگر این خودرو در مقایسه با تیوولی محسوب می‌شود.

عناوین برگزیده