تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۱۶۳۲۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آیا مدیران فولادی با بخشنامه‌های گمرک و صمت آشنا نیستند؟

در ذوب آهن چه خبر است؟

می متالز - یک مقام مسوول در گمرک با تکذیب جوسازیهای اخیر گفت: محدودیت صادراتی ایجاد شده برای شرکت ذوب آهن مربوط به بخشنامه وزارت صمت در خصوص صدور تاییدیه مجوز صادرات محصولات فولادی از سوی این دستگاه می‌باشد.
در ذوب آهن چه خبر است؟

در ذوب آهن چه خبر است؟

به گزارش می متالز، چند روز قبل به صورت غیر قابل انتظاری همزمان با موج مخالفت فعالان بازار سرمایه با بخشنامه وزارت صنعت در خصوص عرضه فولاد در بورس کالا، مصوبه ای از هیات مدیره شرکت ذوب آهن در فضای مجازی منتشر شد که حواشی زیادی در خصوص ممنوعیت صادرات محصولات شرکت ذوب آهن و نقش دستگاههای دولتی به همراه داشت.

در همین خصوص مهرداد جمال ارونقی با بیان اینکه، شرکت ذوب آهن اصفهان از ابتدای سال جاری تا بیستم دی ماه بیش از 1500 اظهارنامه صادراتی به گمرک ارائه کرده است گفت: این شرکت 732 هزار تن انواع محصولات تولیدی خود را در حداقل زمان ممکن از گمرکات کشور صادر کرده است.
به گفته ارونقی، اقلامی مانند شمش از آهن و فولاد پروفیل انواع مواد برای ساخت الکترود و پرلیت و چدن خام عمده محصولات صادراتی شرکت ذوب آهن از ابتدای سال تاکنون بوده است.
معاون فنی گمرک گفت: طی این مدت 792 اظهارنامه مربوط به میله آهن و 660 اظهارنامه مربوط به صادرات پروفیل بوده است.این شرکت از تسهیلاتی مانند گمرک اختصاصی برای صادرات بهره‌مند بوده و همچنین شرایط ارزیابی در محل برای این شرکت صادراتی فراهم شده است.
با توجه به قراگرفتن شرکت ذوب آهن در فهرست فعالان مجاز اقتصادی 18 نوع تسهیلات گمرکی نیز برای این شرکت لحاظ شده است.
ارونقی با اشاره به انتشار مصوبه هیات مدیره ذوب آهن در خصوص ممانعت گمرک از صادرات محموله های این شرکت متذکر شد، هیچ گونه توقفی در روند صادرات کالاهای این شرکت از سوی گمرک ایران وجود نداشته است. این درحالی است که طبق تصمیمات هفتاد و نهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار در تاریخ پنجم اسفند ماه که از سوی معاون بازرگانی وزارت سند و دبیر کارگروه تنظیم بازار به گمرکات ابلاغ شده است صادرات کلیه محصولات فولادی از قبیل شمش اسلب میلگرد و غیره مربوط به تایید مجوز از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت شده است.

معاون فنی گمرک تاکید کرد اگر آن وزارتخانه نسبت به صدور مجوز صادراتی اقدام کند گمرک در اسرع وقت نسبت به تکمیل تشریفات محموله‌های صادراتی شرکت اقدام خواهد کرد، اما با عدم تایید سیستمی وزارت ثبت امکان صادرات برای این شرکت وجود نداشته است.

این مقام مسوول تاکید کرد هرچند تاکنون با عدم صدور مجوز از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت امکان صادرات ذوب اهن فراهم نشده است اما پیگیریها نشان می‌دهد اقدامات لازم برای تکمیل فرایند صدورمجوزهای صادراتی محموله‌های در گمرک مانده از سوی وزارت صمت در حال انجام می باشد.

منبع: تحریریه
عناوین برگزیده