تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۱۵
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۱۶۳۲۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش از خرید ورق فولادی به چه نکاتی باید توجه کنید؟

می متالز - ورق فولادی به عنوان یک ماده اولیه کارآمد در تولید کوچک‌ترین قطعات تا بزرگترین تجهیزات،‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این حجم از مصرف این کالای آهنی به دلیل تنوع بالای آن در بازار آهن آلات است.
پیش از خرید ورق فولادی به چه نکاتی باید توجه کنید؟

پیش از خرید ورق فولادی به چه نکاتی باید توجه کنید؟

به گزارش می متالز، بنابراعلام آیرومارت، انواع ورق فولادی به صورت گالوانیزه شده،‌ روغنی،‌ رنگی و سیاه توسط تولیدکنندگان داخلی تولید و به بازار عرضه می‌شود. برخی از مصرف کنندگان کلان این محصول،‌ مثل خودرو سازان و یا تولیدکنندگان لوازم خانگی،‌ برای تامین ماده اولیه مورد نیاز خود به مجموعه‌ای از انواع ورق فولادی نیاز دارند.

چرا که نوع ورق بسته به ساختار شیمیایی،‌ روش تولید و پرداخت‌ نهایی خواص منحصر به فردی را به وجود می‌آورد. بازرگانی فولاد آیرومارت با توانایی تامین انواع ورق فولادی توانسته در راستای جلب رضایت مشتری،‌ گامی موثر بردارد.

متنوع بودن ورق فولادی را می‌توان مزیت و در عین حال یک عیب دانست. در واقع گستردگی کالا در این حوزه موجب شده تا دست تولید کننده در انتخاب ماده اولیه برای ساخت و ساز باز باشد. اما همین نکته می‌تواند به سردرگمی در هنگام خرید نیز منجر شود.

به طور عمده ورق‌های فولادی که در بازار آهن آلات خرید و فروش می‌شوند،‌ به دو گروه اصلی ورق سرد و گرم قابل تقسیم هستند. این دسته بندی تحت تاثیر روش تولید انجام می‌گیرد.

ورق‌هایی که در دمای بالا و از اسلب نورد شده به دست می‌آیند،‌ به دلیل تحولاتی که در ساختار ماده رخ می‌دهد،‌ از استحکام بالایی برخوردار هستند.

این گونه ورق‌ها در بازار با نام ورق گرم و یا ورق سیاه شناخته می‌شوند. بالا بودن دما در این روش تولید ورق باعث ایجاد شدن لایه‌های اکسیدی می‌گردد که تحت فرایندهای مشخصی این لایه‌ها را از بین می‌برند. رایج‌ترین ورق‌های سیاه بازار به صورت زیر هستند:

ورق st۳۷

ورق st۵۲

ورق A۵۱۶

ورق A۲۸۳

ورق اسیدشویی

در مقابل این گروه،‌ ورق‌های سرد قرار می‌گیرند. محصولی که از خط نورد گرم خارج می‌شود در دماهایی به مراتب کمتر،‌ نورد می‌شود تا ورقی با خواص جدید تولید شود. کم بودن دما برای مقطع فولادی،‌ نورد را سخت تر می‌کند. چرا که تغییر شکل فولاد در دماهای پایین،‌ کار آسانی نخواهد بود. البته با استفاده از روانسازهای روغنی،‌ این فرایند کمی سهل‌تر می‌شود.

به همین خاطر ورق سرد را اغلب با نام ورق روغنی می‌شناسند. کم بودن سرعت نورد در این روش،‌ به دلیل پایین بودن دما،‌ محصولی با کیفیت سطح بالا در کنار استحکام مطلوب را فراهم می‌کند. در نتیجه در تولیدات خود اگر به دنبال زیبایی هستید،‌ حتما به سراغ ورق‌های سرد یا روغنی بروید.

ورق روغنی پس از تولید،‌ برای افزایش استحکام،‌ گالوانیزه می‌شود. پس از این مرحله برای زیبایی بیشتر با پوشش‌های رنگی،‌ رنگ آمیزی می‌گردند. کرکره ملموس‌ترین مثال برای کاربرد ورق رنگی است.

در کنار دو گروه اصلی ورق سرد و گرم،‌ گروهی به نام ورق استیل نیز وجود دارد. متمایز بودن این ورق فولادی نسبت به سایر گروه‌ها علاوه بر تفاوت در نوع آلیاژ،‌ تفاوت در تامین آن است.

انواع ورق استیل مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود. به همین خاطر  قیمت ورق استیل متفاوت از سایر ورق‌های فولادی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین خصیصه ورق‌های استیل،‌ مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون می‌باشد. این ویژگی برای آن دسته از خریدارانی که به دنبال تضمین عمر بالای محصول خود هستند،‌ بهترین گزینه است. به همین دلیل،‌ تولید کنندگان تجهیزات آشپزخانه و کارخانه‌های محصولات شیمیایی از متقاضیان این نوع کالا هستند.

از دلایل دیگری که باعث متمایز شدن این محصول از ورق‌های سرد و گرم می‌شود،‌ ظاهر فوق العاده زیبا و براق آن است. ورق استیل به دلیل قابلیت پرداخت و پوشش ‌دهی در رنگ‌های مختلف،‌ در زیبا سازی نمای ساختمان و فضای داخل کابین آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکنون که با انواع ورق فولادی آشنا شدید،‌ شما به عنوان یک مصرف کننده داخلی ورق باید پیش از خرید به چندین نکته توجه داشته باشید:

ضخامت

انواع ورق در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. ضخامت بر وزن و انعطاف پذیری تاثیر دارد. به نحوی که ورق‌های ضخامت‌ بالا به صورت برش خورده عرضه می‌گردند. بنابراین ضخامت از مهم‌ترین عوامل موثر بر خرید شما است.

نوع آلیاژ

گرچه آهن،‌ کربن و گوگرد از مهم‌ترین عناصر سازنده فولاد هستند،‌ اما بسیاری از عناصر آلیاژی دیگر با مقادیر حتی ناچیز نیز در ساختار فولاد یافت می‌شود. هر کدام از این عناصر در ایجاد یک خاصیت منحصر به فرد دخالت دارند.

به طور مثال ورق سیلیسیم،‌ منگنز و فسفر موجود در ساختار ورق A۵۱۶ به ایجاد مقاومت بالا در برابر شعله کمک کرده است. به همین دلیل شما باید به عنوان خریدار به هدف خود از خرید ورق اشراف کامل داشته باشید. هم‌چنین باید بدانید که به دنبال کدام خواص فولاد هستید.

برند تولید کننده

خوشبختانه در سراسر کشور تولید کنندگان متعددی در تولید ورق فولادی،‌ مشغول به فعالیت هستند. هر کدام از این واحدهای تولید محصول خود را با کیفیت‌ مختلفی روانه بازار می‌کنند. تجربه نشان داده که اگر به دنبال محصول با کیفیت هستید،‌ باید به سراغ تولید کنندگان برتر بروید.

حمل و نقل

در کنار هزینه خرید ورق،‌ هزینه حمل و نقل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هزینه‌های مربوط به حمل ونقل ارتباط مستقیمی با نحوه ارسال و فاصله مبدا و مقصد بار دارد. بنابراین پیش از خرید باید از این مورد مطمئن شوید.

شما می توانید قبل از خرید، قیمت ورق را که به صورت روزانه مشخص میشود، از وب سایت فروشگاه آهن آلات آیرومارت مشاهده کنید و از کارشناسان این مجموعه مشاوره رایگان پیش از خرید بگیرید. کافی است با شماره تلفن ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس بگیرید.

عناوین برگزیده