تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۳۳
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۱۶۳۳۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل گمرکات خراسان‌ جنوبی خبر داد:

صادرات سالانه یک میلیارد دلار کالا از مرز ماهیرود

می متالز - رحیمی زاده با اشاره به جایگاه گمرک و مرز ماهیرود، گفت: سالانه بالغ بر یک میلیارد دلار کالا از طریق این مرز صادر می‌شود.
صادرات سالانه یک میلیارد دلار کالا از مرز ماهیرود

به گزارش می متالز، «حسن رحیمی زاده» امروز (۶ بهمن) در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌ جنوبی به جایگاه گمرک و مرز ماهیرود اظهار کرد: سالانه از مرز ماهیرود به عنوان یکی از دروازه‌های بزرگ ایران با کشور افغانستان بالغ بر یک میلیارد دلار کالا صادر می‌شود.

مدیرکل گمرکات خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه از یک میلیارد دلار صادرات سالانه از مرز ماهیرود به افغانستان تنها حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد آن سهم استان خراسان جنوبی است، افزود: یکی از کالاهای صادراتی ما سوخت است که باید تلاش شود سهم ۱۰ تا ۲۰ درصدی این کالا را به ۵۰ درصد برسانیم.

وی با اشاره به رشد بالای صادرات و ترانزیت کالا از استان، گفت: همواره از طرف برادران افغانستانی این گلایه مطرح است که چرا تجارت یکطرفه است و صادرات کالا از افغانستان به ایران انجام نمی شود.

رحیمی‌زاده بیان کرد: در این راستا با همکاری وزارت جهاد کشاورزی می‌توانیم از محصولات کشور افغانستان واردات به ایران را داشته باشیم.

مدیرکل گمرکات خراسان‌ جنوبی به کمبود آب در استان خراسان جنوبی، ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از ولایت‌های همجوار ما در کشور افغانستان پرآب است، می‌توان از ظرفیت کشت فراسرزمینی در زمینه تولید برخی محصولات استفاده کرد.

آیت‌الله «سید علیرضا عبادی» نیز در این دیدار با اشاره به جایگاه با اهمیت گمرک، اظهار کرد: اما برای ایفای نقش و موفقیت اهداف گمرک در استان و کشور باید وزارتخانه های مختلف صمت، راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه، وزارت کشور و … همکاری لازم را داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی، گفت: ما حتی اگر تحریم هم نباشیم باید از اتکاء به نفت فاصله بگیریم.

گفتنی است خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان دارای چهار بازارچه مرزی است اما بیشترین مبادلات تجاری با افغانستان از طریق مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه انجام می‌شود.

عناوین برگزیده