تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۵۱
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۱۶۳۳۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در جریان سفر به یزد انجام شد؛

بازدید وزیر صمت از تاسیسات خط انتقال آب خلیج فارس به چادرملو

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سفر خود به استان یزد با حضور در منطقه چادرملو (اردکان) از خطوط انتقال و تاسیسات پروژه مهم انتقال آب خلیج فارس به استان یزد بازدید به عمل آورد.
بازدید وزیر صمت از تاسیسات خط انتقال آب خلیج فارس به چادرملو

به گزارش می متالز، طرح انتقال آب خلیج فارس به استان یزد برای استفاده در معادن چادرملو (اردکان) در قالب خط اول انتقال تعریف شده است.

 کار لوله گذاری، نصب پمپاژ و تاسیسات این پروژه تکمیل شده است و به زودی با ورود آب به خطوط لوله، مردم استان یزد از آب شیرین خلیج فارس بهره‌مند خواهند شد.

خط اول انتقال، برای انتقال آب خلیج فارس تا اردکان و یزد با حجم سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار میلیارد تومان و حجم آب انتقالی ۱۳۰ میلیون مترمکعب در سال بوده است.

طول این خط انتقال ۸۲۰ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های پمپاژ آن ۱۲ باب است که با پتانسیل اشتغالزایی ۱۶ هزار نفر در طول دوران ساخت  امسال تکمیل و تا ۲۱ اسفند ماه به بهره برداری خواهد رسید.

شایان ذکراست که عملیات اجرایی خط دوم و سوم برای انتقال آب خلیج فارس به مشهد و اصفهان  همزمان با ورود آب به خط اول( یزد) آغاز می شود.

همچنین خط دوم انتقال آب، برای انتقال آب خلیج فارس تا مشهد مقدس با حجم سرمایه‌گذاری ۴۷ هزار میلیارد تومان و حجم آب انتقالی ۲۳۰ میلیون متر مکعب در سال می باشد.

طول این خط انتقال یک هزار و ۵۵۰ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های پمپاژ ۲۱ باب است. پتانسیل اشتغالزایی این طرح، ۳۰ هزار نفر است که تا ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد.

همچنین خط سوم انتقال آب، برای انتقال آب خلیج فارس تا اصفهان با حجم سرمایه‌گذاری ۳۵ هزار میلیارد تومان و حجم آب انتقالی ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال می باشد. طول این خط انتقال، ۹۱۰ کیلومتر و تعداد ایستگاه های پمپاژ آن ۱۷ باب است که پتانسیل اشتغال‌زایی طرح ۱۴ هزار نفر است و تا سال ۱۴۰۴ تکمیل و نهایی خواهد شد.

 در مجموع خطوط دوم و سوم، ۸۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارند و پتانسیل اشتغالزایی این خطوط ۴۴ هزار نفر است که البته با اجرای خط اول، حدود ۳۵ درصد از زیرساخت‌های خط دوم و سوم نیز احداث شده است.  اجرای خط دوم و سوم انتقال آب خلیج فارس را از کریدور مشترک خط اول بسیار بهینه، اقتصادی تر و سریعتر از مسیر عمان به مشهد است.

عناوین برگزیده