تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۵۸
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۱۶۳۵۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سبقت فولادی ها از شاخص کل بورس/ ثبت بازدهی 10درصدی در کارنامه هفتگی «فولاد»

می متالز - بورس تهران معاملات امروز سه شنبه را با رشد 1.8درصدی شاخص کل سپری کرد و مجدد به محدوده یک میلیون و 200هزار واحدی وارد شد.
سبقت فولادی ها از شاخص کل بورس/ ثبت بازدهی 10درصدی در کارنامه هفتگی «فولاد»

به گزارش می متالز، این در حالی است که شاخص گروه فلزی با ثبت رشد 3.6درصدی، از نماگر اصلی بازار سهام سبقت گرفت. در همین راستا فضای مثبت حاکم بر بازار سهام سبب شد تا بازدهی هفتگی این بازار به 3.5درصد رسد. در چنین شرایطی دیگر نمادهای فعال در بازار به ویژه بزرگان بورسی نیز با رشد قیمت همراه شدند و بازدهی هفتگی قابل توجهی را در عملکرد خود ثبت کردند. به طوریکه در این هفته شاهد رشد 10درصدی هر سهم فولاد مبارکه بودیم. ملی مس ایران نیز توانست بیش از 9درصد سود را به نمایش گذارد. در میان نمادهای معدنی نیز توسعه معادن روی ایران با ثبت رشد 9.5درصدی، کارنامه درخشانی در طول هفته برجای گذاشت.

بررسی دقیق تر معاملات نشان می دهد که آخرین روز معاملاتی هفته با افزایش تقاضا در کلیات بازار سهام آغار و این روند تا پایان معاملات تداوم یافت. به طوری که شاخص کل با افزایش بیش از 21هزار واحدی، مجدد در سطح یک میلیون و 214هزار واحدی قرار گرفت. در میان صنایع بورسی نیز گروه فلزات اساسی با خرید و فروش بیش از 520میلیارد تومانی در فهرست بیشترین ارزش دادوستدها قرار گرفت. 88میلیارد تومان از این رقم به معاملات «فولاد» و 84میلیارد تومان نیز به خرید و فروش سهام «فملی» تعلق داشت. فولاد خوزستان نیز با دادستد 71میلیارد تومانی در فهرست دیگر نمادهای مورد توجه این گروه قرار گرفت.

در میان اخبار مهم امروز، سخنگوی کمیسیون صنایع با اشاره به نهایی شدن جزئیات طرح فولادی مجلس گفت: کمیته رصد بازار فولاد جهت تعیین قیمت پایه، سهمیه عرضه در بورس کالا و صادرات شرکت ها تشکیل می‌شود؛ حجت الله فیروزی درباره طرح توسعه پایدار زنجیره فولاد که اوایل هفته جاری در کمیسیون نهایی و در نوبت صحن قرار گرفته به مهر گفت: در کمیته رصد و پایش بازار که به ریاست وزیر صنعت و با حضور نماینده دادستانی، عضو ناظر مجلس و نماینده بورس تشکیل می شود، محصولات فولادی هر تولیدکننده به دو دسته تقسیم می‌شود یک دسته محصولاتی که از اول سهمیه عرضه در بورس می‌گیرند و دسته دیگر محصولاتی که سهمیه صادرات می‌گیرند یعنی هر کارخانه فولادی بخشی از محصولات را به بورس عرضه و بخشی دیگر را صادر می‌کند که میزان هر کدام مشخص خواهد شد.

از سوی دیگر ایمیدرو، معاونت طرح و برنامه ریزی وزارت صنعت و بانک صنعت و معدن با هدف تأمین مالی طرح‌های توسعه معدنی با استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های بزرگ تفاهم‌نامه سه جانبه امضا کردند. هدف از انعقاد این تفاهم نامه، کمک به رونق سرمایه گذاری و تأمین مالی شرکت ها و طرح‌های بخش صنعت و معدن و حمایت از اشتغال این بخش است.

بر اساس این تفاهم نامه طرفین توافق کردند میزان سپرده گذاری شرکت‌های تابعه و وابسته ایمیدرو در سه مرحله تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان و با نرخ بانکی قابل مذاکره (بر مبنای نرخ مصوب شورای پول و اعتبار) در نزد بانک مذکور افزایش یابد. شناسایی، اولویت بندی و اعلام فهرست طرح‌های مرتبط با زنجیره معدنی و صنایع معدنی از طریق کمیته‌ای مشترک میان ایمیدرو و معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت انجام و حداقل ۵۰ درصد منابع مالی به این بخش تخصیص داده می‌شود. در بخش صنعت، اولویت بندی طرح‌ها با معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت خواهد بود.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد