تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۱۶۳۹۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
تجارت جهانی سیم فولادی زنگ‌نزن

آسیا بزرگ‌ترین صادرکننده و واردکننده سیم زنگ‌نزن در جهان

می متالز - سیم زنگ‌نزن از جمله محصولاتی است که با وجود آن‌ که حجم تجارت آن در مقایسه با سایر محصولات زنگ‌نزن کمتر است؛ اما محصولی با کاربردهای متنوع است و از آن‌جایی که تولید این محصول نیازمند تکنولوژی خاص و پیشرفته‌ای است، هزینه‌های سرمایه‌گذاری بالایی را نیازمند است.
آسیا بزرگ‌ترین صادرکننده و واردکننده سیم زنگ‌نزن در جهان

به گزارش می متالز، کاربردهای بسیار متنوع آن سبب شده تا توزیع بازار تولید این محصول نسبت به بازار مصف آن متفاوت باشد. از همین رو، برای بسیاری از کشورها واردات منبع تأمین تقاضا است که آسیا به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده سیم زنگ‌نزن به جهان بخش قابل توجهی از این تقاضا را پاسخگو بوده است.

همزن‌های آشپزحانه شاید ملموس‌ترین و آشنا‌ترین محصول ساخته شده با سیم‌ فولادی زنگ‌نزن باشد؛ اما کاربردهای سیم زنگ‌نزن فراتر از محیط آشپزخانه است و حتی صنایعی نظیر هوا و فضا و نظامی را نیز در بر می‌گیرد. سیم زنگ‌نزن در تولید محصولات متعددی با کاربردهای گوناگون از فنس و فنر تا سیم ارتودنسی دندان استفاده می‌شود. همچنین سیم‌های زنگ‌نزن جوش به عنوان فیلر در جوش‌کاری به روش‌های TIG و MIG نیز دیگر کاربردهای سیم زنگ‌نزن است. تولید کابل و طناب فولادی زنگ‌نزن مورد استفاده در صنایع دریایی برای مهار محموله‌های سنگین با تنیدن سیم‌های زنگ‌نزن نیز دیگر کاربردهای آن‌ها است.

این کاربردها نشان می‌دهد که هرچند حجم مصرف سیم زنگ‌نزن فولادی در مقایسه با سایر محصولات زنگ‌نزن ناچیز است؛ اما کاربردهای این محصول طیف گسترده‌ای از محصولات را در بر می‌گیرد. با توجه به این تنوع مصرف، به‌دلیل هزینه‌های سرمایه‌گذاری بالای تولید این محصولات، نه‌تنها بسیاری از کشورها تمایلی به تولید داخلی سیم زنگ‌نزن ندارند، بلکه بعضا توانایی تکنولوژیک تولید (تولید این محصول نیازمند تولید فولاد زنگ‌نزن است) آن را نیز ندارند. گستردگی کاربردهای سیم زنگ‌نزن به همراه تکنولوژی پیشرفته تولید آن که مستلزم هزینه‌های سرمایه‌گذاری هنگفتی است؛ بررسی تجارت این محصول را مهم جلوه می‌دهد.

تجارت سیم زنگ‌نزن فولادی در سال‌های گذشته تغییرات چندانی نداشته است. در سال 2010 مقدار سیم زنگ‌نزن تجارت شده حدود 553 هزار تن بود که کمترین مقدار طی سال‌های 2010 تا 2016 بوده است. در سال 2014 نیز حدود 571 هزار تن سیم زنگ‌نزن تجارت شد که بیشترین مقدار در سال‌های اخیر بوده است؛ اما همان‌طور که در نمودار 1 نیز مشاهده می‌شود، پس از سال 2014 مقدار تجارت مجددا کاهش یافت و در سال 2016 به حدود 538 هزار تن رسید. آسیا بزرگ‌ترین صادرکننده و واردکننده سیم زنگ‌نزن در جهان بوده که سهم واردات آن از تجارت جهانی 46.6 درصد و سهم صادرات 55.2 درصد بوده است. اروپا پس از آسیا بیشترین سهم را از صادرات جهانی سیم زنگ‌نزن داشته است. در سال 2016 سهم اروپا از صادرات سیم زنگ‌نزن 32.6 درصد و واردات آن 38.4 درصد از کل واردات جهان بود. حضور کشورهای چین و هند به عنوان بزرگ‌ترین صادرکنندگان سیم زنگ‌نزن در جهان، آسیا را بزرگ‌ترین صادرکننده جهان کرده است. از آن جایی که بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز در آسیا قرار دارند که اغلب متقاضی سیم زنگ‌نزن و فاقد واحد تولید آن هستند؛ بزرگ‌ترین واردکننده سیم زنگ‌نزن نیز منطقه آسیا بوده است.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد