به گزارش می متالز، محموله دوم نیز در حال تولید است که به محض اعلام آمادگی حمل توسط راهآهن، تحویل خواهد شد. لذا به نظر میرسد آقای خادمی اطلاعات موثق و دقیقی در خصوص این موضوع دریافت نکرده باشند و این اظهار نظر ایشان جای تعجب دارد.
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکتهای ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ۲۵ تیر ماه ۹۷ در مصاحبه ای با بیان اینکه بین شرکت راهآهن و شرکت ذوبآهن اصفهان قرارداد ساخت ریل وجود دارد؛ عنوان کرد که تاکنون ریلی برای اجرای در کشور تحویل وزارت راه و شهرسازی نشده است.
در همین راستا، احسان دشتیانه، معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن، توضیحاتی پیرامون اظهار نظر مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور داشته که متن آن به شرح زیر است:
خط تولید ریل ملی در آبان ماه ۱۳۹۵ با حضور معاون اول رئیس جمهور با قابلیت تولید انواع ریلهای مورد نیاز راه آهن و مترو از جمله U33، UIC54 و UIC60 افتتاح شد و اولین قرارداد فروش ریل بین ذوبآهن اصفهان و شرکت راهآهن برای ۴۰ هزار تن ریل U33 منعقد گردید که اولین محموله ریل در خرداد ماه سال جاری با حضور مدیرعامل ذوبآهن و مدیرکل راه آهن استان اصفهان تحویل راهآهن گردید و اخبار مربوطه در رسانهها و جراید کشور منتشر شد و محموله دوم نیز در حال تولید است که به محض اعلام آمادگی حمل توسط راهآهن، تحویل خواهد شد لذا به نظر میرسد آقای مهندس خادمی اطلاعات موثق و دقیقی در خصوص این موضوع دریافت نکرده باشند و این اظهار نظر ایشان جای تعجب دارد.
همانگونه که شرکت زیرساخت و سایر خریداران ریل از شرکتهای خارجی به دلیل مشخص بودن سفارش ملزم به پرداخت پیش پرداخت و تأمین ضمانتهای لازم در خصوص پرداخت ارزی هستند در خصوص خرید داخلی نیز همین مراحل وجود دارد، در حالی که شرکت زیرساخت در سال گذشته درخواست خرید ریل از ذوبآهن به صورت اعتباری و انجام تأمین مالی از طرف ذوبآهن را مطرح نمودند و علیرغم شرایط یک طرفه درخواست مذکور، ذوبآهن به این شرکت (زیرساخت) قیمت و شرایط فروش را اعلام نمود و از سال گذشته تا کنون منتظر دریافت پاسخ شرکت زیرساخت هستیم.
این رویکرد شرکت زیر ساخت در حالی است که مجموع ریل واراداتی به کشور در سالهای ۹۵ و ۹۶ و همزمان با بهره برداری از خط تولید ریل ملی در حدود ۳۵۰ هزار تن بوده و با واردات ریل در ۷ سال قبل از آن برابری میکند و طبق اطلاعات ما انبارهای شرکت راهآهن و حتی گمرکات کشور مملو از ریل های وارداتی در این دو سال است که این موضوع با اعلام معطل بودن پروژهها برای تأمین ریل در تناقض است.
در خصوص کیفیت ریلهای وارداتی نیز مباحث زیادی مطرح است که ورود سازمانهای مسئول و مقایسه شرایط کیفی ریلهای تولید ذوب آهن اصفهان با ریلهای وارداتی میتواند این موضوع را روشن کند.
در پایان لازم به توضیح میدانم که شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین، معتبرترین و باکیفیتترین تولید کننده فولاد کشور و برند شناخته شده جهانی که با صادرات محصولات خود بر اساس بالاترین استانداردهای روز دنیا به کشورهای اروپایی این موضوع را ثابت کرده است، در راستای عمل به وظیفه ملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور در شرایط سخت تحریم نسبت به خرید و نصب و راه اندازی یکی از پیشرفهترین خطوط تولید ریل اقدام نمود و موفق به تولید ریل مطابق با سخت گیرانهترین استانداردهای روز دنیا شد و آمادگی پاسخگویی به درخواست های واقعی خرید ریل با شرایط منطقی و مورد قبول طرفین را دارد.
به طور قطع نظر دوستانی مانند آقای مهندس خادمی دغدغههای مدیریتی است و امیدوارم همه ما مطابق منافع ملی و مصالح کشور عزیزمان عمل کنیم و از تفکرات بخشی و حوزهای بپرهیزیم و با به راه اندازی هیاهوی رسانهای فضا را برای سوء استفاده واردکنندگان ریل که قطعا کمترین توجه را به منافع ملی دارند، مهیا نکنیم و با همدلی و همکاری شاهد پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی باشیم.