تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۸:۵۷
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۱۶۵۹۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
الکترود گرافیتی در تنگنای کک سوزنی

نگاهی به تقاضای الکترود گرافیتی در بازار جهانی

می متالز - طبق گزارش انجمن جهانی فولاد طی سال 2018 میزان تقاضای بازار جهانی الکترود گرافیتی به 850 هزار تن خواهد رسید. چین با آنکه نسبت به کوره بلند و القایی از درصد بسیار کمتری از کوره قوس استفاده می‌کند اما به تنهایی 716 هزار تن از این حجم مصرف را به خود اختصاص داده است. در این گزارش تقاضای جهانی الکترود گرافیتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
نگاهی به تقاضای الکترود گرافیتی در بازار جهانی

به گزارش می متالز، ظرفیت کنونی جهان در الکترود گرافیتی به جز چین و روسیه چیزی در حدود 750 هزار تن برآورد می‌شود. گزارشات حکایت از آن دارد که میزان صادرات الکترود گرافیتی چین در سال‌های آتی به‌طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت. اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که چین در سال 2017، حدود 208 هزار تن الکترود گرافیتی صادر کرد که این میزان می‌تواند تا 80 هزار تن در سال 2020 کاهش یابد. رشد شدید تقاضای داخلی چین برای الکترودهای گرافیتی عامل این کاهش خواهد بود.

تولید فولاد با استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی در چین تا پایان سال 2017 تنها 10 درصد از کل حجم تولید فولاد چین را تشکیل می‌داده و رویکرد جدید این کشور برای کوره‌های قوس نیاز شدیدی را برای الکترودهای گرافیتی در داخل ایجاد کرده است. گفته می‌شود حدود 300 هزار تن از ظرفیت الکترود گرافیتی کم راندمان در چین متوقف شده و  باعث ایجاد محدودیت بیشتر عرضه شده است. تنها 40 درصد از تولیدات الکترود گرافیتی چین شامل الکترودهای ابرتوان (UHP grade) است که توسط فولادسازان سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. خاطر نشان می‌شود که در ساخت الکترود گرافیتی هرچه قدرت آن بالاتر باشد در هنگام تولید به کک سوزنی با عیار بسیار بالاتری نیاز است و این امر به‌دلیل افزایش قیمت کک سوزنی، اثر قابل توجهی بر هزینه تولید دارد. نمودار 1 میزان تقاضای الکترود گرافیتی را در سال 2017 نشان می‌دهد. چنان که پیدا است چین و به‌طور کلی آسیا بیشترین  تقاضای الکترود گرافیتی را در جهان به خود اختصاص داده‌اند.

با وجود تنگناهای بسیار، توسعه جدید واحدهای تولید الکترود گرافیتی برای عرضه مناسب به زمان نیازمند است. انتظار می‌رود که تأمین تقاضای بازارهای جهانی الکترود گرافیتی در قالب طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها صورت گیرد. شرکت HEG در هند طرح 20 هزار تنی و نیز طرح 35 هزار تنی هلدینگ بین‌المللیGrafTech  از جمله طرح‌های توسعه‌ای است که در راستای افزایش تقاضای بازار شکل گرفته است تا به بازار تزریق شود. اما با این حال گفته می‌شود که اجرای این طرح‌های توسعه‌ای به 18 تا 24 ماه زمان احتیاج دارد تا اقدامات اولیه آن به سرانجام برسد.

 

کک سوزنی و بازار الکترود گرافیتی

کک سوزنی که قیمت آن در یک سال اخیر تا بیش از 45 درصد رشد کرده به محدودیت بازار عرضه الکترود گرافیتی به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید دامن زده است. شرکت Conco Philips به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کک سوزنی طرح تحقیق و توسعه ظرفیت تولید خود را با شدت بیشتری پی‌گیری می‌کند و حجم تولید کک سوزنی خود را در حدود 50 تا 60 هزار تن افزایش داده است. انتظار می‌رود که اقداماتی این چنینی بتواند در کوتاه‌مدت اندکی از نگرانی‌های موجود برای تأمین مواد اولیه الکترود گرافیتی کم کند. احتمال می‌رود در نیمه دوم سال 2018 قیمت‌ کک سوزنی مقداری تعدیل شود. شایان ذکر است که قیمت کک سوزنی در سال گذشته از 400 دلار برای هر تن به 5 تا 7 هزار دلار برای هر تن رسید و منجر به ایجاد تلاطم شدید در بازار الکترودهای گرافیتی شد.

عناوین برگزیده