تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۳۶
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۱۶۶۶۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تولید و مصرف مفتول آلومینیومی عربستان

رشد تقاضای مفتول آلومینیومی عربستان، همگام با افزایش شبکه برق‌رسانی

می متالز - به غیر از محصولات نورد و اکستروژن، مفتول از دیگر نیمه‌ساخته‌های مهم آلومینیومی در عربستان سعودی است که عمدتا برای تولید سیم و کابل‌های آلومینیومی به مصرف می‌رسد. این کشور به‌واسطه رشد و توسعه زیرساخت‌های خود، در طول سال‌های گذشته شاهد تقاضای بالایی برای سیم و کابل‌های آلومینیومی و متعاقبا مفتول بوده است.
رشد تقاضای مفتول آلومینیومی عربستان، همگام با افزایش شبکه برق‌رسانی

به گزارش می متالز، سیم و کابل‌های آلومینیومی، مهم‌ترین محصولات مفتول آلومینیومی هستند که عمدتا در بخش‌های انتقال، توزیع و فوق توزیع شبکه برق مصرف می‌شوند و با توسعه حوزه نیرو در عربستان سعودی شاهد رشد تقاضا بوده‌اند. بنا به اطلاعات شرکت برق سعودی، در سال‌های 2012 و 2013، به‌طور متوسط در هر سال بیش از 2 هزار کیلومتر- مدار به شبکه انتقال و توزیع عربستان افزوده شد و در سال 2014 این میزان تا بیش از 7 هزار کیلومتر- مدار افزایش یافت که بیشترین مقدار در طول سال‌های گذشته بوده است. در سال‌های پس از آن نیز، هر ساله حدود 5 هزار کیلومتر- مدار به شبکه انتقال و توزیع برق عربستان افزوده شد. این امر تقاضا و مصرف مفتول آلومینیومی را که خوراک اصلی تولید سیم و کابل آلومینیومی است در سال 2014 به بیشینه مقدار خود رساند. نمودار 1، تقاضا و عرضه داخلی مفتول آلومینیومی در عربستان سعودی طی 6 سال گذشته را نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، مقدار تقاضای مفتول در سال 2014 تا حدود 120 هزار تن افزایش یافت و در سال‌های پس از آن با مقداری کاهش در سطح کمتر از 115 هزار تن ثابت باقی ماند.

این میزان از تقاضا، سبب رشد و توسعه تولید مفتول آلومینیومی در عربستان سعودی شده است؛ به‌طوری که بسیاری از تولیدکنندگان سیم و کابل در این کشور، طی سال‌های اخیر اقدام به احداث ظرفیت‌های تولید مفتول کرده‌اند. در سال 2015، بالغ بر 105 هزار تن از نیاز این کشور از محل واردات تأمین شد که با رشد تولید داخل، این میزان در سال 2017 به 60 هزار تن کاهش یافت. همان‌طور که میزان عرضه داخلی این محصول در نمودار 1 قابل مشاهده است، در مجموع تولید مفتول آلومینیومی در عربستان در سال 2016 شاهد بیشترین رشد سالانه در تولید، طی دوره مورد بررسی بود و در سال 2017 به‌حدود 60 هزار تن رسید. به غیر از مجموعه کارخانجات کابل‌سازی ریاض که از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولیدکننده مفتول مسی و آلومینیومی در عربستان است، شرکت میدال بحرین نیز واحدی را در عربستان با ظرفیت بیش از 15 هزار تن تولید مفتول در سال 2015 احداث کرد.

با توجه به اینکه میزان تقاضای مفتول آلومینیومی در این کشور، همچنان بیشتر از مقدار تولید داخلی آن است، انتظار می‌رود که مقدار تولید این محصول طی سال‌های آتی افزایش یابد. این میزان افزایش برای مفتول که در حال حاضر، ظرفیت‌های تولید با نرخ بهره‌وری بالایی در حال فعالیت هستند، می‌تواند در قیاس با سایر نیمه‌ساخته‌ها کمتر باشد. با این حال، در صورتی که ظرفیت جدیدی از تولید مفتول در این کشور احداث شود، می‌توان رشد بیشتری را در تولید و عرضه داخلی مفتول طی سال‌های آتی برای این کشور متصور شد.

عناوین برگزیده