تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۴۲
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۱۶۶۸۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
عمان؛ گذر از صادرات به واردات کاتد

صادرات کاتد عمان به صفر رسید

می متالز - سیر صادرات کاتد مس از عمان از ابتدای دهه 2000 میلادی تاکنون نزولی بود و از حدود 18 هزار تن در سال 2001 به مقدار ناچیزی در حد صفر در سال 2017 رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که علت اصلی این امر در خصوص بازار عمان، افزایش تقاضای داخلی این کشور قلمداد می‌شود.
صادرات کاتد عمان به صفر رسید

به گزارش می متالز، عمان نه‌تنها تولیدکننده سوخت فسیلی در میان کشورهای خاورمیانه است، بلکه دستی در تولید آمونیاک، کروم، مس، گچ، منگنز، آلومینیوم اولیه و ثانویه و اوره دارد. عمان تولیدکننده حدود 2 درصد از کل آهن اسفنجی جهان محسوب می‌شود. زیرساخت پیشرفته عمان، سیستم مالیاتی مناسب و هزینه پایین سوخت و نیروی کاری در این کشور، سبب جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنایع معدنی عمان طی سال‌های اخیر شده است. تمرکز معادن مس این کشور عربی در منطقه شمالی آن، اثرات گذر کمربند مس از خاورمیانه است. معادن مس این کشور عربی عبارتند از صحار، شناص، ارجا، حتاء، مندوس، لاسیل و بایدا. علاوه بر واحدهای معدنی فعال، پروژه‌های مس معدنی متعددی نیز در این کشور در دست اجرا هستند.

در نیمه نخست دهه 2000 میلادی، عمان یکی از معدود صادرکنندگان کاتد مس در منطقه بود و متوسط حجم صادرات این فلز صنعتی از عمان در 5 سال نخست دهه 2000 حدودا برابر با 14 هزار تن در سال گزارش شده که طی سال‌های 2005 تا 2009 به‌میزان بیش از 90 درصد کاهش یافت و از حدود 22 هزار تن در سال 2005 به کمتر از 2 هزار تن در سال 2009 رسید. ناگفته نماند که وقوع بحران مالی جهانی و فروپاشی اقتصادی طی سال‌های 2007 تا 2009 نیز، در افت تقاضای وارداتی خریداران کاتد مس از عمان بی‌تأثیر نبود، اما علت اصلی این افت قابل توجه در صادرات و تداوم آن در سال‌های بعد مساله دیگری است. نمودار 1، روند صادرات کاتد مس از عمان را برای سال‌های 2001 تا 2017 به‌تصویر می‌کشد.

با توجه به سیر صادرات کاتد از عمان، طی سال‌های 2009 تا 2015، متوسط حجم صادراتی به حدود 2 هزار تن در سال کاهش یافت و این رقم در سال‌های 2016 و 2017 به مقدار ناچیزی رسید که تقریبا برابر با صفر تلقی می‌شود. 

اگرچه حجم صادرات عمان طی 2 سال اخیر به صفر رسید و طی دهه گذشته، مقدار اندکی بود؛ بررسی ترکیب مشتریان کاتد مس این کشور در نیمه نخست دهه 2000 میلادی، ارزشمند جلوه می‌کند. بررسی خریداران کاتد عمان نشان می‌دهد که تایوان و پاکستان، مهمترین مشتریان همیشگی این فلز صنعتی از عمان بودند؛ حتی در شرایطی که حجم صادراتی کاتد از این کشور عربی، کاهش یافته بود. علاوه بر این، نام کشورهای چین، تایلند، ژاپن، هند، امارات متحده عربی و کویت نیز در فهرست مشتریان کاتد مس عمان به‌چشم می‌خورد.

عناوین برگزیده