تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۵۰
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۱۶۷۵۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نگاهی به بازار گرافیت‌های طبیعی و مصنوعی در امسال میلادی

باتری‌های لیتیوم‌یون، بازار گرافیت را رونق داد

می متالز - پیش‌بینی می‌شود در دهه پیش رو، رشد مصرف باتری‌های لیتیوم‌یون به افزایش تقاضا و بهای موادی بینجامد که در ساخت آنها استفاده می‌شود. تاکنون بیشتر به لیتیوم و کبالت اشاره شده و حالا گرافیت هم به این دو مورد اضافه می‌شود.
باتری‌های لیتیوم‌یون، بازار گرافیت را رونق داد

به گزارش می متالز، به نقل از وب‌سایت شرکت خدمات اطلاعاتی روسکیل در انگلیس، تقاضا برای گرافیت، بالا رفته و به افزایش نرخ این ماده انجامیده است. پیش از این آنچه به عرضه و تقاضای گرافیت جهت می‌داد، مصرف فولادسازها در چین و روند صنعتی شدن در این کشور بود اما در میانه سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۶خورشیدی(۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ میلادی) با کاسته شدن از حجم فولادی که چین تولید می‌کند، تقاضا برای گرافیت کاهش یافت.
حالا گرافیت، بازار مصرف دیگری پیدا کرده و انتظار می‌رود صنعت باتری‌های لیتیوم‌یون پشتیبان خوبی برای رشد تقاضای گرافیت طبیعی ورقه‌ای و گرافیت طبیعی باشد، چون گرافیت در سراسر جهان یک ماده خام استراتژیک حیاتی برای صنعت باتری شناخته شده است؛ در نتیجه پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۶خورشیدی(۲۰۲۷میلادی) مصرف آن در این باتری‌ها ۵ تا ۱۰برابر حجم کنونی باشد و این اتفاق از رشد تولید خودروهای الکتریکی و باتری‌های لیتیوم‌یونی که در آنها استفاده می‌شود، برمی‌آید. علاوه بر خودروهای الکتریکی، سایر ابزار فناورانه(های‌تِک) نیز که باتری‌های لیتیوم‌یون جزئی از آنها به شمار می‌آیند، در این رشد مصرف نقش دارند.
آندهای این باتری‌ها حتی نسبت به لیتیوم هم گرافیت بیشتری مصرف می‌کنند. با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود ماشین‌آلات برقی و هیبریدی در یک دهه پیش‌رو ۶۹درصد فروش صنعت حمل‌ونقل را به خود اختصاص دهند و همچنین با در نظر گرفتن تقاضای باتری از سوی این ماشین‌آلات برقی، آینده گرافیت بسیار جالب است.
در همین حال صنعت فولاد که همواره محرک تولید و نرخ گرافیت بوده، از سال گذشته میلادی تغییرات چشمگیری را تجربه کرده است. این تغییرات، حاصل سیاست‌های جدیدی است که چین درباره محیط‌زیست اعمال کرده است.
فولادسازی، عامل تحریک بازار گرافیت مصنوعی است که در الکترودها به کار می‌رود و گرافیت طبیعی در فرآورده‌های نسوز مصرف می‌شود. در همین حال مصرف‌کنندگان الکترودهای گرافیتی در چین از رشد ۱۰برابری بهای آن در اواخر سال گذشته میلادی(اواخر پاییز ۱۳۹۶خورشیدی) خبر دادند، هر چند تولیدکنندگان این محصولات، نرخ‌ها را به صورت روزانه تغییر می‌دهند.
آخرین نرخ‌های الکترود گرافیتی نیز ۳۵هزار دلار در هر تن اعلام شده است، اگرچه بیشتر اوقات این محصول به طور معمول با قیمت‌های توافقی فروخته می‌شود.
صنعت الکترودهای ساخته شده از گرافیت همواره باثبات بوده و رشدی آهسته و پیوسته را تجربه می‌کند، اما از نیمه دوم سال گذشته میلادی(خرداد ۱۳۹۶خورشیدی) نرخ این کالا افزایش یافت، در حالی که متوسط بهای الکترود در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و اوایل ۱۳۹۶ خورشیدی(۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۵ ماه نخست ۲۰۱۷میلادی) کمتر از ۱۹۰۰دلار در هر تن بود. بهای پایین الکترود در این دوره، نتیجه مازاد ظرفیت و مازاد عرضه از سوی چین بود و آنچه پایین بودن قیمت‌ها را به دلیل زیاد بودن محصول الکترود مصنوعی در چین و هند تشدید می‌کرد، رشد بیشتر از انتظار تولید فولاد در کوره‌های قوس الکتریکی در آسیا بود که از نیاز به الکترود می‌کاست.
در نیمه دوم سال گذشته میلادی(خرداد تا دی ۱۳۹۶خورشیدی) رویه‌هایی که به آنها اشاره شد، حالت معکوس گرفت. این تغییر، برآمده از رویکرد جدیدی است که دولت چین در زمینه ملاحظات زیست‌محیطی خود اتخاذ کرده است. علاوه بر این فاکتور پیش‌بینی نشده که در سال گذشته، توازن عرضه و تقاضا را در بازار گرافیت مصنوعی متاثر کرد، مسائل دیگری هم وجود دارد؛ برخی مواد خام کک سوزنی به طور مستقیم در‌اند باتری‌های لیتیوم‌یون استفاده می‌شوند و در رقابت مستقیم با گرافیت طبیعی و مصنوعی قرار دارند و همچنین تلاش‌های چین برای افزایش تولید گرافیت مصنوعی در زمانی است که تولید فولاد در کوره‌های قوس الکتریکی در این کشور نیاز به الکترودهای گرافیت مصنوعی بیشتری نسبت به گذشته دارد.
گرافیت یکی از آلوتروپ‌های(دگرشکلی‌ها) کربن است که به عنوان الکترودهای کوره، روان‌کننده، ماده نسوز، قطعات الکتریکی، رنگ‌ها، فولادهای پرکربن، چدن‌ها، مداد گرافیتی و… استفاده می‌شود. این ماده بر خلاف الماس که دیگر آلوتروپ کربن به شمار می‌آید، هادی جریان الکتریکی است و پایدارترین شکل کربن در شرایط استاندارد به شمار می‌آید. گرافیت، بالاترین مقاومت طبیعی و سختی را دارد، ضد زنگ و مقاوم در برابر حرارت است، روانکاری طبیعی بالا و مقاومت حرارتی بالا تا ۴۵۰۰درجه فارنهایت (۲۴۸۰ درجه سانتی‌گراد) دارد، رسانای الکتریکی و حرارتی است، ثبات شیمیایی دارد، بازدارندگی در برابر تابش(اشعه)، اصطکاک کم و مقاومت فشاری بالا نیز از دیگر ویژگی‌های آن هستند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده