تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۴۴
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۱۷۰۵۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی بازار شمش سرب:

انتظار می‌رود قیمت شمش سرب در بلند مدت، افزایش یابد

می متالز - روند قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن و بورس شانگهای افزایشی بود که علت این امر تحریک‌های اقتصادی دولت چین و آمریکا عنوان شده است.
انتظار می‌رود قیمت شمش سرب در بلند مدت، افزایش یابد

به گزارش می متالز، در نمودار 1 روند قیمت و موجودی شمش سرب در انبارهای بورس فلزات لندن طی یک ماه اخیر آورده شده است، همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، قیمت شمش سرب تا اواسط ماه جولای به‌طور متوسط روند کاهشی را طی کرد، اما در ادامه از 19 جولای این روند تغییر کرد و قیمت وارد فاز افزایشی شده است. در روز پایانی معاملات جمعه 20 جولای قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن برابر 2 هزار و 100 دلار به‌ازای هرتن بود که با شروع هفته جدید معاملات با 1.9 درصد رشد در یک روز به 2 هزار و 140 دلار به‌ازای هرتن در روز دوشنبه 23 جولای رسید. این روند افزایشی قیمت در 2 روز بعد یعنی 24 و 25 جولای ادامه نیافت، اما در روز پایانی معاملات یعنی 26 جولای قیمت شمش سرب مجدد افزایش یافت و به 2 هزار و 141 دلار به‌ازای هر تن رسید. در مجموع طی این هفته قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن حدود 2 درصد رشد داشت.

با وجود انتشار آمار رشد اقتصادی آمریکا (رشد GDP) در 3 ماه دوم سال 2018، اما شاخص ارزش دلار روند نزولی گرفت زیرا اقتصاددان معتقد هستند این رشد تداوم ندارد و چشم‌انداز نیمه دوم 2018 کاهشی بوده و درحال حاضر دلار در اوج قیمت خود است. همچنین نرخ اوراق قرضه 10 سال آمریکا نیز افت داشت که همین امر نیز عامل فشار بر دلار آمریکا بود.

شاخص دلار آمریکا در روز 19 جولای به 95.15 واحد رسیده بود، اما در روزهای بعد وارد فاز کاهشی شد؛ به‌گونه‌ای که در روز بیستم جولای با 0.7 درصد کاهش به 94.45 واحد رسید. همین کاهش زمینه رشد قیمت کامودیتی‌ها را فراهم کرد. این روند کاهشی در 2 روز بعد ادامه نیافت و شاخص ارزش دلار آمریکا در روز بیست‌ و سوم به 94.67 واحد رسید. در روز 24 و 25 جولای مجدد شاخص ارزش دلار آمریکا کاهش یافت؛ به‌گونه‌ای که در روز 25 جولای به 94.21 واحد رسید. همین کاهش مجدد زمینه رشد قیمت کامودیتی‌ها را فراهم کرد.

در نمودار 1 روند موجودی شمش سرب در انبارهای بورس فلزات لندن نیز آورده شده است، همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، موجودی شمش سرب در انبارهای بورس فلزات لندن روند کاهشی داشت؛ به‌گونه‌ای که از 128 هزار و 275 تن در روز پایانی معاملات هفته پیش‌تر با 0.7 درصد کاهش به 127 هزار و 375 تن رسید.

قیمت شمش سرب در بورس شانگهای نیز روند افزایشی داشت، عامل اصلی رشد قیمت، سیاست جدید بانک مرکزی چین بود. دولت چین به بانک‌های این کشور دستور داد تا روند پرداخت وام به دولت‌های محلی را تسریع کنند تا پروژه‌های زیرساختی سریع‌تر اجرا شده و GDP تقویت شود. همچنین دولت این کشور آماده کاهش مالیات با هدف تحریک اقتصاد بوده که همین امر موجب تحریک قیمت کامودیتی‌ها در چین خواهد شد.

عناوین برگزیده