تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۵۴
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۱۷۰۶۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
تجارت جهانی سیم زنگ‌نزن (3)

چین و هند؛ بزرگ‌ترین صادرکنندگان سیم زنگ‌نزن فولادی هستند

می متالز - برترین صادرکنندگان سیم زنگ‌نزن به جهان در منطقه آسیا واقع شده‌اند. کشورهای چین و هند به‌عنوان برترین صادرکنندگان جهان به‌ترتیب در جایگاه اول و دوم در فهرست صادرکنندگان قرار دارند. رشد تولید فولاد در این 2 کشور، سهم آن‌ها از صادرات جهانی سیم زنگ‌نزن را در سال‌‌های گذشته افزایش داده است. البته هند با سبقت از چین در زمینه سیم زنگ‌نزن در سال 2016 بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول به جهان شد.
چین و هند؛ بزرگ‌ترین صادرکنندگان سیم زنگ‌نزن فولادی هستند

به گزارش می متالز، آسیا بزرگ‌ترین واردکننده و صادرکننده سیم زنگ‌نزن در جهان است. البته سهم این منطقه از صادرات سیم زنگ‌نزن بیش از واردات آن است؛ به‌طوری که در سال 2016 آسیا 55.2 درصد از صادرات جهانی سیم زنگ‌نزن را در اختیار داشت و واردات آن 38.4 درصد از کل مجموع واردات سیم زنگ‌نزن در جهان بود. اروپا پس از آسیا بزرگ‌ترین صادرکننده و واردکننده سیم زنگ‌نزن بود که البته بر خلاف آسیا، سهم آن در واردات بیش از صادرات است. هند و چین بزرگ‌ترین صادرکنندگان سیم زنگ‌نزن در جهان هستند که در سال 2016 سهم این کشورها از تجارت جهانی سیم زنگ‌نزن به‌ترتیب 18 و 14 درصد گزارش شد. در سال‌های گذشته رشد صنعت فولاد زنگ‌نزن هند بسیار قابل توجه بود و همین امر افزایش صادرات سیم زنگ‌نزن هند را به همراه داشت. همان‌طور که نمودار 1 نشان می‌دهد، کره جنوبی با سهم 9 درصدی از صادرات سیم زنگ‌نزن از بزرگ‌ترین صادرکنندگان و تولیدکنندگان این محصول در جهان محسوب می‌شود. البته کره جنوبی در واردات نیز از برترین‌ها است. در سال 2016 سهم این کشور از واردات جهانی سیم زنگ‌نزن 4 درصد بوده است.

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد سهم آسیا از کل صادرات جهانی بیش از 55 درصد گزارش شد. بنابراین تجارت سیم زنگ‌نزن بیشتر از مبدأ آسیا، به مقصد سایر نقاط جهان است. رشد تولید فولاد در کشور چین، این کشور را به دومین صادرکننده سیم زنگ‌نزن در جهان بدل کرد. این در حالی است که در سال 2010 چین از بزرگ‌ترین واردکنندگان سیم زنگ‌نزن در جهان به‌شمار می‌رفت. هند نیز طی سال‌های گذشته در زمینه تولید فولاد و فولاد زنگ‌نزن پیشرفت‌های مطلوبی داشت و حتی با پشت سر نهادن چین در سال 2016 بزرگ‌ترین صادرکننده سیم زنگ‌نزن فولادی جهان شد. باید خاطرنشان ساخت که رشد صنعت فولاد کمک شایانی به کسب سهم بیشتر از صادرات جهانی سیم زنگ‌نزن فولادی برای آسیا کرده است.

نمودار 2، تغییرات صادرات سیم زنگ‌نزن چین در سال‌های گذشته را نشان می‌دهد. در سال‌های 2010 تا 2016 نرخ رشد سالانه صادرات سیم زنگ‌نزن چین 4.8 درصد بود و در سال 2016 حجم صادرات این کشور به 69 میلیون تن رسید. صادرات سیم زنگ‌نزن هند در مدت مشابه رشد 11.5 درصدی را تجربه کرد و صادرات این کشور در سال 2016 به بیش از 85 هزار تن رسید. این در حالی است که در سال 2010 صادرات سیم زنگ‌نزن چین و هند به ترتیب 52 و 44 هزار تن گزارش شد.

عناوین برگزیده