تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۹
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۱۷۰۸۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
نحاس، مصرف‌کننده بزرگ کاتد عمان

مصرف 30 هزار تن کاتد مسی در سال 2017

می متالز - شرکت نحاس، تولیدکننده سیم و کابل مسی بزرگترین مصرف‌کننده کاتد مس در عمان است که نه‌تنها حجم تولید تنها مجتمع ذوب و پالایش این کشور یعنی صحار را به مصرف می‌رساند، بلکه حدود 50 درصد نیاز خود را از محل واردات تأمین می‌کند. متوسط مصرف مس عمان طی دهه 2010 میلادی به حدود 19.5 هزار تن در سال رسید که همگام با رشد اقتصادی این کشور بود.
مصرف 30 هزار تن کاتد مسی در سال 2017

به گزارش می متالز، به‌رغم وجود معادن متعدد مس در عمان، تنها یک مجتمع ذوب و پالایش به‌نام صحار (واقع در منطقه صحار) با ظرفیت سالانه 25 هزار تن کاتد مس در این کشور عربی وجود دارد. از این رو، هر گونه تغییر در برنامه تولید کاتد مس این شرکت معدنی نظیر تعمیر و نگهداری (به ویژه تعمیرات اساسی)، تأمین تقاضای داخلی این کشور را با چالش مواجه می‌سازد. متوسط تولید کاتد مس عمان طی سال‌های 2001 تا 2007 که تراز تجاری عمان صادراتی بود، برابر با 8/19 هزار تن در سال برآورد شد در حالی که با افت حجم تولید طی سال‌های 2007 تا 2010 به‌میزان 56 درصد، تأمین بازار کاتد مس این کشور عربی، دچار ناپایداری شد. در همین دوره، شاهد گزار بازار تجاری عمان از خالص صادرات به خالص واردات هستیم. پس از ناپایداری حجم تولید کاتد مس عمان طی دوره گزار، روند تولید مجددا به سطح ثابت سالانه 5/11 هزار تن در سال‌های 2012 تا 2017 رسید. به طور کلی، طی بازه 17 ساله از 2001 تا 2017، تولید کاتد مس عمان با افت سالانه 4 درصدی همراه بود.

بزرگترین مصرف‌کننده مس تصفیه شده در عمان، شرکت نحاس، تولیدکننده مفتول و سیم و کابل مسی است. اگرچه سبد محصولی نحاس عمان به سیم و کابل ساختمانی، کابل برق فشار ضعیف و متوسط، کابل‌های کنترل و ابزار دقیق، کابل کشتی و کابل‌های ضد حریق خلاصه می‌شود؛ این شرکت دارای تکنولوژی تولید سالانه 30 هزار تن مفتول مسی عاری از اکسیژن از شرکت اتوکمپو فنلاند (تکنولوژی کست اند درا- معروف به آپکست) است. از این رو، جهت تولید محصولات خود، نیازمند کاتد مسی است. به‌روش معمول، با توجه به حجم تولید و میزان تجارت و با صرف نظر کردن از موجودی کاتد مس در انبارهای عمان، چه تولیدکننده و چه مصرف‌کننده، میزان مصرف ظاهری این فلز صنعتی طی سال‌های 2001 تا 2017 برآورد شده و در نمودار 1 قابل مشاهده است.

با توجه به این نمودار، میزان مصرف کاتد مس در عمان طی دهه 2000 میلادی رقم کمی در حد سالانه 8 هزار تن بود که با توسعه اقتصادی عمان طی دهه 2010 میلادی، بازار مصرف این فلز صنعتی، جهش بیش از 2 برابری به‌خود دید و از متوسط مصرف 8.2 هزار تن مس در سال طی دهه 2000 میلادی به متوسط مصرف 19.5 هزار تن در سال طی دهه 2010 میلادی رسید. رشد سالانه مصرف ظاهری کاتد مس در عمان طی بازه 17 ساله مورد بررسی، حدود 11 درصد برآورد شد. میزان مصرف کاتد مسی در عمان برای سال 2005 منفی برآورد شده که به‌دلیل صادرات بیش از عرضه این فلز صنعتی در آن سال بود. علت اصلی این امر را می‌توان به فروش از محل موجودی انبارهای سال 2004 ارتباط داد. به‌طور کلی، روند نوسانی مصرف طی دهه 2000 در عمان بیانگر آن است که بخشی از مصرف به عنوان موجودی انبار تولیدکننده (شرکت صحار) یا مصرف‌کننده (شرکت نحاس) بوده است.

گفتنی است که بین مصرف ظاهری دهه 2000 و 2010 عمان تفاوت بزرگ دیگری نیز وجود دارد و آن این است که طی دهه 2000، میزان مصرف ظاهری کاتد افت و خیز داشت و از سطح 14 هزار تن در سال فراتر نمی‌رفت، در حالی که طی دهه 2010، سیر مصرف ظاهری این فلز صنعتی صعودی است و با توجه به چشم‌انداز مثبت اقتصادی این کشور، انتظار می‌رود که به رشد خود ادامه دهد. در حال حاضر، بیش از 50 درصد از تقاضای کاتد مس عمان از محل واردات تأمین می‌شود که با توجه به عدم تغییر حجم تولید مجتمع صحار و پیش‌بینی رشد تقاضای عمان، این سهم افزایش خواهد یافت.

عناوین برگزیده