تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۵۵
بازدید: ۴۹۸
کد خبر: ۱۷۰۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
بررسی تقاضای باتری‌ها و الکترود گرافیتی برای کک سوزنی

نگاهی به رشد قیمت کک سوزنی در 2 سال اخیر

می متالز - قیمت کک سوزنی طی سال‌های 2012 تا 2016 به علت تقاضای پایین صنعت الکترود گرافیتی، کاهش یافت. البته کاهش قیمت مواد اولیه برای تولید این محصول (کک نفتی) طی این سال‌ها را نیز نباید از نظر دور نگه داشت.
نگاهی به رشد قیمت کک سوزنی در 2 سال اخیر

به گزارش می متالز، قیمت کک سوزنی در خلال سال‌های 2012 تا 2014 به کمتر از هزار دلار برای هر تن و پس از آن طی سال‌های 2014 تا 2017 حتی به کمتر از 500 دلار برای هر تن رسید. این رکود و کاهش نرخ برای سال‌ها، مانند آرامش قبل از طوفان در بازار کک سوزنی بود؛ چرا که رشد 7 تا 10 برابری قیمت کک سوزنی که در عرض کمتر از چند ماه در نیمه سال 2017 اتفاق افتاد، تمامی سطح پایین قیمت‌های قبلی را جبران کرد!

صنعت باتری‌ها از هر 2 نوع گرافیت‌های مصنوعی و طبیعی برای تولید محصول استفاده می‌کند. که هرکدام مزایا و معایب مربوط به خود را دارند. مهم‌ترین مسأله در گرافیت مصنوعی قیمت تمام شده آن است. در خلال‌ سال‌هایی که قیمت کک سوزنی به شدت کاهش یافته بود (2014 تا 2017) این کالا به‌عنوان جایگزین بسیار مناسب برای گرافیت طبیعی محسوب می‌شد و در نتیجه برای تولید آندهای گرافیتی در باتری‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفت و موجب شد تا تقاضا برای گرافیت مصنوعی به مرور افزایش یابد. تا به اینجا صنعت تولید الکترود گرافیتی هنوز تحت تأثیر کسری مواد اولیه بازار قرار نگرفته بود چراکه هنوز تقاضای بسیار زیادی برای الکترود در بازار مشاهده نمی‌شد. اما رویکرد ناگهانی جهان و مخصوصا کشور چین برای تولید فولاد با استفاده از کوره قوس الکتریکی باعث شد ورق عرضه و تقاضا برگردد.

اقدامات زیست‌محیطی چین و سایر کشور برای کاهش تولید فولاد با روش‌های آلاینده و استفاده از روش‌های دوست‌دار محیط زیست از سال 2016 به بعد شکلی جدی‌تر به خود گرفت اما این اتفاق ناگهان در نیمه دوم سال 2017 در رشد تقاضای عجیب برای الکترود گرافیتی، خود را نشان داد. رشد فزاینده استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی باعث خواهد شد تا تقاضا برای الکترود گرافیتی در  سال‌های آتی در جهان همچنان افزایش یابد. انتظار می‌رفت که رشد همزمان صنعت باتری‌ها باعث می‌شود تا فضای بازار کک سوزنی رقابتی‌تر از گذشته شود. البته باید توجه داشت که افزایش شدید قیمت کک سوزنی استفاده از گرافیت مصنوعی را برای صنعت باتری‌ها را تا حدودی غیر اقتصادی کرده و این امر باعث شده است تا بار دیگر رویکرد بازار باتری‌های لیتیوم یون به سمت گرافیت طبیعی متمایل شود. قیمت کک سوزنی که در سال 2018 به بیش از 3 هزار و 500 دلار برای هر تن افزایش یافته با قیمت گرافیت طبیعی با خلوص بسیار بالا قابل مقایسه است. گرافیت طبیعی (خلوص متوسط) در حال حاضر در محدوده قیمتی یک هزار و 850 دلار بر تن در بازار جهانی معامله می‌شود. نمودار 1 تغییرات قیمت کک سوزنی در بازار جهانی را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد، تداوم استفاده از گرافیت مصنوعی از سوی برخی تولیدکنندگان باتری منجر به کاهش حاشیه سود و یا افزایش قیمت تمام‌شده باتری‌های لیتیوم – یون خواهد شد.

غیر از رشد جهانی قیمت‌ها، عامل جالب توجهی که صنعت باتری‌ها را به سمت استفاده از مواد کم‌هزینه‌تر سوق خواهد داد. تلاش‌ گروه‌های تحقیق و توسعه  برای استفاده از گرافن (یکی از مشتقات گرافیت) در تولید باتری است. گرافن به دلیل خواص مطلوب جدیدی که در اختیار تولیدکنندگان قرار داده است در سال‎های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

استفاده گرافن در باتری‌های لیتیوم- یون باعث افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی خواهد شد و عملکرد باتری به‌طور قابل توجهی بهبود خواهد یافت. منبع اصلی برای تولید گرافن، گرافیت طبیعی است و در حال حاضر گرافیت‌های مصنوعی برای تولید این محصول مناسب نیستند. این موضوع شاید رویکرد صنعت باتری‌ها با سرعت بیشتری به سمت گرافیت طبیعی متمایل کند و الکترودهای گرافیتی حجم بیشتری از بازار کک سوزنی را در اختیار بگیرد.

عناوین برگزیده