تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۰
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۱۷۱۰۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
بررسی صنعت فولاد خام قطر (2)

مصرف فولاد در میزبان جام‌جهانی فوتبال 2022

می متالز - قطر در سال 2016 حدود 2 میلیون و 500 هزار تن فولاد خام تولید کرد. این کشور همچنین در این سال حدود 133 هزار تن شمش فولاد خام وارد کرد. رشد تقاضای فولاد در این کشور سبب شده تنها تولیدکننده فولاد خام این کشور (قطراستیل) با حداکثر ظرفیت خود در حال تولید باشند، قطر برای ساخت ورزشگاه‌ها و زیرساخت‌های میزبانی جام‌جهانی فوتبال 2020 با تقاضای بالای فولاد مواجه است، هم‌چنین توسعه سریع زیرساخت‌های شهری این کشور سرانه مصرف فولاد خام این کشور را تا حدود 3 برابر میانگین جهانی افزایش داده است.
مصرف فولاد در میزبان جام‌جهانی فوتبال 2022

به گزارش می متالز، قطر کشوری کوچک در جنوب‌غرب آسیا و جنوب خلیج‌فارس است که مرز مشترک زمینی با عربستان سعودی و مرز آبی با کشورهای ایران، کویت، عراق، عربستان، بحرین و امارات متحده عربی دارد. این کشور پس از استقلال از بریتانیا در سال 1971 به سبب درآمدهای سرشار نفتی و گاز طبیعی تبدیل به یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه شد. درآمد بالای گاز و جمعیت کم در این کشور یک ساختار رفاهی بی کم ‌و کاست برای شهروندان قطری ایجاد کرده‌ است. شرکت قطر استیل در کنار فولادسازانی مانند فولاد مبارکه ایران، شرکت الحدید عربستان سعودی و امارات استیل، از بزرگ‌ترین واحد‌های فولادساز منطقه حاشیه خلیج فارس به شمار می‌آید.

در پنجم ژوئن سال 2017 (خرداد 1396) عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر، با اتهام حمایت قطر از تروریسم، روابط دیپلماتیک و راه‌های ارتباطی زمینی و هوایی خود با این کشور را محدود کردند و با محاصره اقتصادی باعث شدند در اقتصاد قطر اختلال به وجود آید و میلیاردها دلار سرمایه از بانک‌های این کشور بیرون کشیده شود. این تحریم به تولید ناخالص ملی قطر در سال 2017 آسیب جدی زد و به گزارش صندوق بین‌المللی پول باعث شد تا رشد تولید ناخالص ملی این کشور از 9.2 درصد در سال 2016 به حدود 6 درصد در سال 2017 برسد؛ با وجود کاهش بودجه دولت قطر به دلیل افت قیمت نفت در سال‌های اخیر و تنش‌های سیاسی با عربستان، تقاضای داخلی بازار قطر به دلیل میزبانی جام‌جهانی فوتبال 2022 و همچنین پروژه‌های زیربنایی در حال اجرا توسط دولت برای دستیابی به افق توسعه این کشور تا سال 2030، همچنان بالاست.

بر اساس برنامه‌های در حال اجرا، ساخت 9 ورزشگاه ویژه میزبانی جام جهانی فوتبال 2022 حدود 3 میلیون تن فولاد نیاز خواهد داشت و از سوی دیگر قطری‌ها برای ارتقای زیرساخت‌های کشور خود نیز سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند، تا این شیخ‌نشین عربی را در رقابت با شهرهای دوبی و ابوظبی امارات متحده عربی به کانون گردشگری و خدمات در حاشیه عربی خلیج‌ فارس تبدیل کنند.

در نمودار شماره 1 سرانه مصرف فولاد خام این کشور در مقایسه با برخی کشورهای همسایه و مناطق مختلف دنیا نشان داده شده است. کم جمعیت بودن و ساخت‌و‌سازهای ناشی از میزبانی جام‌ جهانی بعدی و توسعه سریع شهری باعث شده تا سرانه مصرف فولاد خام قطر بعد از کشور امارات متحده عربی در رده دوم کشورهای منطقه و بسیار بالاتر از میانگین جهانی (حدود 3 برابر) باشد. میانگین سرانه مصرف فولاد خام قطر حدود 635 کیلوگرم بر نفر است که بعد از امارات با 867 کیلوگرم بر نفر (بالاترین سرانه مصرف فولاد خام دنیا) در رده دوم قرار دارد.

عناوین برگزیده