تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۴۶۸
کد خبر: ۱۷۴۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برداشت نادرست از نامه شیوا به شریعتمداری

می متالز - برخی رسانه‌ها با حمایت سندیکای نام آشنای لوله و پروفیل و انعکاس نامه رضا شیوا - رییس شورای رقابت - به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، سعی در جهت‌دهی نادرست و دروغ به اذهان دارند.
برداشت نادرست از نامه شیوا به شریعتمداری

به گزارش می متالز، در نامه رضا شیوا بر لزوم اجرای مصوبه این شورا در تاریخ دوم مرداد 96 به جای دستورالعمل اخیر تنظیم بازار تاکید شده که سندیکای مذکور با علم به محتوای مصوبه سال گذشته شورای رقابت، حقیقت را وارونه تبلیغ می کند. براساس مصوبه شورای رقابت که به سیصدمین جلسه این شورا بازمی‌گردد، «کلیه واحدهای تولیدی تاثیرگذار در بازار فولاد کشور جهت فروش در داخل ملزم شدند، تمامی محصولات گرم فولادی خود را با رعایت مقررات مربوطه و این دستورالعمل در بورس کالا عرضه کنند.» اما این سندیکا در کانال اطلاع رسانی خود و پس از انتشار تصویر نامه شورای رقابت به دروغ نوشته است: «این کالا باید از بورس کالا خارج شده و مشمول قیمت‌گذاری سازمان حمایت شود! »

متن دستورالعمل

دستورالعمل شورای رقابت در تاریخ دوم مردادماه سال 96 و لزوم عرضه کلیه محصولات گرم فولادی در بورس کالا به شرح زیر است: «شورای رقابت به موجب بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی برای تنظیم این بازار با اکثریت آرا مقرر می‌کند:

**دستورالعمل تنظیم بازار ورق گرم فولادی با ضخامت کمتر از ۵ میلی متر

ماده ۱: تعاریف مورد استفاده در این دستورالعمل عبارتند از:

الف) قانون: قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی

ب) محصولات گرم فولادی: ورق گرم فولادی با ضخامت کمتر از ۵ میلی متر

ج) واحدهای تولیدی تاثیرگذار در بازار محصولات فولادی کشور: مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، نورد و لوله اهواز، فولاد گیلان.

ماده ۲: واحدهای تولیدی تاثیرگذار در بازار فولاد کشور جهت فروش در داخل ملزم هستند تمامی محصولات گرم فولادی خود را با رعایت مقررات مربوطه و این دستورالعمل در بورس کالا عرضه کنند.

تبصره: فروش به صنایع راهبردی (استراتژیک) و نظامی به منظور مصرف در همان مجموعه از شمول این دستورالعمل مستثنی است.

ماده ۳: در راستای اجرای بند ۵ ماده ۵۸ قانون، دستورالعمل تنظیم نحوه تعیین قیمت پایه محصولات گرم فولادی در بورس کالا به شرح زیر تعیین می‌شود: نرخ ارز سنا (سامانه نظارت ارز) × قیمت جهانی= قیمت پایه

تبصره ۱: قیمت جهانی محصولات موردنظر بر اساس متوسط قیمت FOB پانزده روز گذشته گزارش شده در منطقه سی آی اس و دریای سیاه مجله متال بولتن (میانگین این دو) تعیین خواهد شد.

تبصره ۲: برای افزایش قیمت در بورس محدودیتی (سقف قیمتی) اعمال نمی‌شود.

ماده ۴: شرکت‌های تأثیرگذار موظفند حداقل ۲۵ درصد از میزان عرضه هر کالا را در تالار اصلی بورس کالا عرضه کنند.

تبصره- چنانچه میزان عرضه محصولات گرم فولادی واحدهای تولیدی تاثیرگذار به نحوی باشد که قیمت‌های کشف شده در بورس کالا نسبت به قیمت‌های جهانی با انحراف نامتعارف مواجه گردد. مرکز ملی رقابت موظف است با رصد مداوم بازار میزان عرضه را برای اتخاذ تصمیم لازم به شورای رقابت گزارش کند.

ماده ۵: واحدهای تولیدی تأثیرگذار موظفند با رعایت ماده ۴ این دستورالعمل شرایط مشتریانی که با آنها قرارداد بلندمدت (در بازار مچینگ) دارند را به شورای رقابت گزارش و در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کنند. این شرکت ها موظفند گزارش عملکرد این ماده را هر شش ماه یکبار به شورای رقابت ارسال کنند.

ماده ۶: واحدهای تولیدی تاثیرگذار مکلفند یک هفته قبل از شروع هر فصل برنامه عرضه هفتگی خود را به شورای رقابت، بورس کالای ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه نموده و از طریق پایگاه اطلاع رسانی خود به اطلاع عموم برسانند. برنامه عرضه باید به تفکیک کالا اعلام شود. واحدهای تولیدی تاثیرگذار و بورس کالای ایران مکلفند هرگونه انحراف از عرضه را حداکثر ظرف یک هفته به شورای رقابت اعلام کنند.

تصمیم شورای رقابت

براساس این گزارش، پس از شناخته شدن ورق فولاد به عنوان محصولی انحصاری، شورای رقابت به تنظیم بازار این کالا ورود کرد و با مصوبه ای که متن آن در بالا آمده است، تعیین کرد که کلیه تولیدکنندگان ورق گرم باید کل تولید خود را در بورس کالا عرضه کنند. در واقع براساس این تصمیم شورای رقابت، تاکید شده است، کالاهای با تولیدکنندگان محدود باید در فضایی شفاف فروخته شوند زیرا در غیر اینصورت امکان مدیریت بازار از سوی آن تولیدکنندگان وجود دارد. با این وجود بیش از یکسال است که سندیکای لوله و پروفیل با طرح این پرسش که «محصول انحصاری نباید در بورس کالا عرضه شود؟» سعی در ایجاد حاشیه و التهاب در بازار این محصول و بهره برداری در جهت اهداف خود دارد.

منبع: بورس 24
عناوین برگزیده