تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۶
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۱۷۴۳۸
سرویس خبر : انرژی

روند صادرات نفت ایران کاهشی شد

می متالز- براساس گزارش‌های بین المللی، صادرات نفت ایران روند کاهشی به خود گرفته است، اما اصلی‌ترین مشتریان نفت ایران اعلام کرده اند مانند گذشته نفت خود را از ایران وارد خواهند کرد.
روند صادرات نفت ایران کاهشی شد

به گزارش می متالز، رویترز اعلام کرده است کاهش تولید نفت ایران در سال جاری به بیشترین میزان خود رسیده است، به طوری که کاهش تولید نفت ایران به 150 هزار شکه در روز رسیده است.

این کاهش تولید منجر به کاهش صادرات نفت خام ایران خواهد شد، به طوری که اخیرا موسسه‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند صادرات نفت ایران به حدود 2 میلیون 100 هزار بشکه در روز رسیده است، در صورتی که در ایتدای سال جاری میلادی رقم صادرات نفت ایران حدود 2 و نیم میلیون بشکه بود.

روند کاهشی تولید و صادرات نفت ایران در حالی زودتر از موعد تحریم ها آغاز شده است که اداره اطلاعات انرژی آمریکا رسما اعلام کرده است، در تحریم های جدید باید انتظار داشت تا صادرات نفت ایران به کاهش 700 هزار بشکه ای برسد با این حال باید انتظار داشت به دلیل ساختار معیوب امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران و عدم توانایی در فروش نفت باید انتظار داشت، صادرات نفت ایران به ارقامی بین یک تا یک و نیم میلیون بشکه در روز برسد.

مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا در مجلس شورای اسلامی گفته است، در حال حاضر عده‌ای در دنیا تلاش می‎کنند که مانع هر معامله نفتی ایران شوند.

وی افزود: نکته‌ای که به ذهن من از نظر ساختاری می رسد این است که در قدم اول از حالت متمرکز خارج شویم و اگر بخواهیم به صورت کلاسیک جلو برویم، طرف مقابل تمام راه­‌ها را می­‌بندند؛ بنابراین باید به صورت غیرکلاسیک پیش رفت.

پزشکیان معتقد است، ساختار امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران برای فروش نفت در دوران تحریم باید تغییر کند.

به گزارش می متالز چین که با خرید روزانه حدود ۶۵۰ هزار بشکه نفت از ایران، عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران را یدک می‌کشد، با وجود تهدیدهای آمریکا همچنان پای نفت ایران ایستاده و اگر چه پکن موافقت کرده خرید نفت از ایران را افزایش ندهد، اما درخواست آمریکا برای توقف واردات نفت از ایران را رد کرده است.

با این حال خریداران چینی نفت ایران برای ادامه واردات نفت از ایران در برابر تهدید تحریم‌های آمریکا، برای حمل محموله‌های نفتی خود از نفتکش‌های ایرانی و بیمه های ایرانی استفاده می‌کنند که این موضوع حاکی از آن است که چین با وجود تحریم‌ آمریکا، می‌خواهد به خرید نفت ایران ادامه دهد.

از سوی دیگر هندی ها که بعد از چین در رتبه دوم واردکنندگان نفت ایران حضور دارند، سرگرم مذاکره با کشورهای اروپایی برای یافتن راهی به منظور متقاعد کردن آمریکا برای رفع تحریم‌ها علیه ایران است، زیرا این تحریم ها روی اقتصاد هند تاثیر منفی خواهد گذاشت.

هند برای واردات نفت از ایران در مقایسه با آمریکا، مدت اعتبار طولانی‌تری برای پرداخت پول نفت دارد.

ایران سومین صادرکننده بزرگ نفت به هند است که بیش از ۸۰ درصد از نیازهای انرژی خود را وارد می‌کند. زمانی که هزینه‌ها محاسبه می‌شوند در بلندمدت واردات نفت ایران قابل چشم پوشی نیست.

از سوی دیگر، هند سرگرم بررسی منابع تامین جایگزین است، زیرا هزینه نفت و حمل نفت ایران احتمالا افزایش پیدا خواهد کرد. به گفته منابع آگاه هند واردات نفت خود از ایران را نسبت به حال حاضر کاهش خواهد داد تا بتواند از معافیت آمریکا برای ادامه وارداتش برخوردار شود. البته هند ناچار است در نبود معافیت، جایگزین‌های دیگری را پیدا کند که گران‌تر هستند. اگر تحریم‌ها به افت صادرات ایران منجر شود، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش خواهد یافت.

با این حال هندی ها و چینی ها رسما اعلام کرده اند به دنبال خرید نفت از ایران با ارزهای محلی هستند و هرگز با دلار این کار را انجام نخواهند داد که این کار می تواند سرآغاز مبادلات پولی دو جانبه باشد و عملا یکی از راه کارهای دور زدن تحریم است.

این گزارش حاکی است، تکلیف اروپایی ها در دوران تحریم های نفتی ایران مشخص شده است و آنها رسما اعلام کرده اند دیگر نمی خواهند به خرید نفت از ایران ادامه دهند بنابراین حدود 600 هزار بشکه از صادرات نفت و میعانات گازی ایران به این طریق کاهش خواهد یافت، ولی متاسفانه باید اعلام کرد که هیچ جایگزینی برای آن دیده نشده است.

یکی دیگر از کشورها خریدار نفت ایران کره جنوبی است که رسما کره جنوبی خرید میعانات گازی از ایران را متوقف کرده است.

آمار گمرکی نشان داد کره جنوبی در ژوییه ۷۸۸ هزار و ۶۵۱ تن یا معادل ۱۸۶ هزار و ۴۷۸ بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد که در مقایسه با ۶۸۶ هزار و ۸۴۹ تن در ژوئن افزایش داشت، اما ۴۳.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان داد.

پالایشگاه‌های کره جنوبی پس از اینکه آمریکا از برجام خارج شده و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد از سوی واشنگتن برای توقف خرید نفت ایران تحت فشار قرار گرفته‌اند.

واردات نفت کره جنوبی از ایران در هفت ماه نخست امسال، به ۶.۹۲ میلیون تن یا ۲۳۹ هزار و ۳۱۷ بشکه در روز رسید که ۳۵.۱ درصد در مقایسه با ۱۰.۶۷ میلیون تن در مدت مشابه سال ۲۰۱۷ افت داشت.

به گفته منابع آگاه، انتظار می‌رود پالایشگاه‌های کره‌ای برای جبران کاهش واردات از ایران در ماه‌های سپتامبر و اکتبر شش میلیون بشکه نفت آمریکا را وارد کنند.

این گزارش حاکی است، ژاپن که یکی دیگر از مشتریان نفت ایران است اختیار را برای خرید نفت از ایران به پالایشگرهای خود داده و گفته است پالایشگرهایی که در گذشته نیز نفت ایران را خریداری می کردند مختارند تا بعد از تحریم نیز این کار را انجام دهند و هیچ اجباری وجود ندارد حال باید دید آیا ژاپنی ها از آبان ماه حاضر به خرید نفت از ایران هستند یا خیر.

این گزارش حاکی است، اما شرایط با ترکیه یکی دیگر از مشتریان نفتی ایران متفاوت است به طوری که ترک ها رسما اعلام کرده‌اند، همان طور که در گذشته از ایران نفت می خریدند بعد از تحریم های جدید نیز این کار را ادامه خواهند داد و توجهی به تحریم‌های آمریکا ندارند.

عناوین برگزیده