تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۲۰
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۱۷۶۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
تجارت جهانی شمش زنگ‌نزن

انگلستان صادرکننده 42 درصد از شمش زنگ‌نزن صادراتی جهان است

می متالز - انگلستان بزرگ‌ترین صادرکننده شمش زنگ‌نزن جهان درسال 2016 بود و 42 درصد از صادرات شمش زنگ‌نزن جهان از این کشور انجام گرفت. کشور سوئد یکی از مقاصد اصلی صادرات انگلستان طی سال‌های گذشته شناخته شد؛ در حالی که سوئد خود دومین صادرکننده برتر شمش زنگ‌نزن در سال 2016 بود. تقاضای شمش زنگ‌نزن با گرید خاص در صنایع سوئد و توانایی تولیدکنندگان انگلیسی در تولید فولادهای آلیاژی با گریدهای خاص با وجود صادرات قابل توجه، سوئد را به یکی از مشتریان شمش زنگ‌نزن انگلستان بدل کرده است.
انگلستان صادرکننده 42 درصد از شمش زنگ‌نزن صادراتی جهان است

به گزارش می متالز، شمش زنگ‌نزن از جمله محصولاتی است که به‌عنوان ماده خام در صنایع پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو اغلب کشورهای متقاضی آن در مناطق توسعه یافته قرار دارند. کشورهایی نظیر سوئد، فرانسه و آمریکا بزرگ‌ترین واردکنندگان شمش زنگ‌نزن هستند. همچنین به‌دلیل فناوری پیشرفته تولید فولاد زنگ‌نزن، برترین صادرکنندگان نیز از میان این دست کشورها هستند که در این بین انگلستان با اختلاف زیاد بزرگ‌ترین صادرکننده شمش زنگ‌نزن جهان است. روند حاکم بر تجارت جهانی شمش زنگ‌نزن پس از سال‌ها با پیوستن چند کشور محدود آسیایی به بزرگ‌ترین تجار شمش زنگ‌نزن جهان در سال‌های اخیر تغییر یافته است.

انگلستان بزرگ‌ترین صادرکننده شمش زنگ‌نزن است. در سال 2016 این کشور 42 درصد از صادرات جهانی شمش زنگ‌نزن را در اختیار داشت. شرکت‌های تولیدکننده فولادهای ویژه با خواص مطلوب برای مصارف خاص همچون شرکت‌های Liberty Steel، LongwearAlloy و Valbruna، در انگلستان این کشور را بزرگ‌ترین صادرکننده شمش زنگ‌نزن در جهان کرده است. همچنین سوئد، آمریکا و ایتالیا دیگر صادرکنندگان شمش زنگ‌نزن برتر در جهان هستند. این کشورها در سال‌های گذشته جایگاه خود را در میان صادرکنندگان حفظ کرده‌اند. در میان سایر کشورهای صادرکننده، هند از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. همان‌طور که نمودار 2 نیز نشان می‌دهد، این کشور در سال 2016 با سهم 4 درصدی از صادرات جهانی شمش زنگ‌نزن در رتبه هفتم در میان برترین کشورهای صادرکننده این ماده قرار گرفت؛ درحالی که طی سال 2010 سهم هند کمتر از یک درصد بود. تولید فولاد زنگ‌نزن هند و محصولات آن در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است.

صادرات شمش زنگ‌نزن انگلستان در سال‌های گذشته، با تغییرات بسیاری همراه بوده است؛ اما در سال 2016 صادرات آن نسب به سال پیش از آن افزایش داشته است. در مقابل صادرات کشورهای سوئد و ایتالیا به‌عنوان 2 صادرکننده برتر دیگر روند نزولی داشته است؛ به‌طوری که صادرات بین سال‌های 16-2010 به‌طور متوسط سالانه برای سوئد 3 و برای ایتالیا 7.8 درصد کاهش داشت. جالب توجه آنکه سوئد از بزرگ‌ترین واردکنندگان شمش زنگ‌نزن است، اصلی‌ترین تأمین‌کننده این کشور انگلستان و بزرگ‌ترین مشتری شمش زنگ‌نزن انگلستان نیز سوئد است. در سال 2016 حدود 4 درصد از صادرات شمش زنگ‌نزن انگلستان به مقصد سوئد بود. با توجه به این که بحث تجارت مجدد برای کشور سوئد نیز مطرح نیست؛ احتمال می‌رود که Grade فولاد زنگ‌نزن مورد نیاز برخی صنایع در کشور سوئد تولید نمی‌شوند که تأمین تقاضای آن‌ها از طریق واردات در این کشور انجام می‌شود. با توجه به این نکات و سهم قابل توجه انگلستان از صادرات جهانی شمش زنگ‌نزن و تخصص این کشور در تولید فولادهای ویژه با کاربرد خاص، انتظار می‌رود که در سال‌های آتی نیز این کشور همچنان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده شمش زنگ‌نزن خواهد بود.

عناوین برگزیده