به گزارش می متالز به نقل از پایگاه خبری معدن نامه و وب سایت شخصی کیوان جعفری طهرانی، این خبر را قطعاً شنیدهایم که راهبری بندر چابهار به هندیها واگذارشده به این شکل که عملیات بندر و ترمینال به یک اپراتور هندی واگذار میشود، اما شنیدههای جدید حاکی از این امر است که فشار آمریکاییها جهت توقف مشارکت طرف هندی در بندر چابهار موفقیتآمیز نبوده است.
در موضوع بندر چابهار، بر اساس مطالعاتی که انجامشده، مبنای سرمایهگذاری قرارداد ۴ فاز برای توسعه بندر چابهار لحاظ شده است. با عملیاتی شدن این ۴ فاز، ظرفیت این بندر استراتژیک به ۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن میرسد. قرار است راهبری یکفاز از ۴ فاز بندر شهید بهشتی چابهار، توسط اپراتور هندی(IPGL) انجام شود. این شرکت در بندرها هند و سایر کشورها فعالیت اپراتوری دارد. طرح سرمایهگذاری هندیها درزمینهٔ تأمین تجهیزات در قالب قرارداد ۱۰ ساله است.
قرارداد ما با اپراتور شرکت هندی در دو قالب موقت و اصلی است. قرارداد موقت ۱۸ ماهه (یک سال و نیم) است و مربوط به اجاره و بهرهبرداری بخشی از فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار است. موضوع قرارداد اپراتوری ۱۰هکتار (محوطه کانتینری، کالا، ساختمان اداری، رفاهی، تعمیرگاه و… ) از فاز اول بندر شهید بهشتی ، ۳۶۰ متر اسکله کانتینری و چندمنظوره و درنهایت استفاده از تجهیزات موجود و اجاره بخشی دیگر است. در قرارداد اصلی که مدت آن ۱۰ سال هست ۶۴۰ متر اسکله و ۷۰ هکتار محوطه و تأمین تجهیزات مدنظر قرارگرفته است. این شراکت برای ایران هم بسیار خوب است چراکه کارگر از سمت ایران است و بندر شهید بهشتی میتواند یکی از بندرها اشتغالزای کشور باشد و از طرفی تا قبل از قرارداد اصلی؛ روند جذب کالا و فعالسازی این بندر سرعت میگیرد. در این زمان اپراتور هندی برای تأمین تجهیزات میتواند اقدام کند.
اگزیم بانک هند کانال اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه و تجهیز بندر چابهار در نظر گرفته است. لذا میتوان از این خط اعتباری برای تجهیزات ریلی، ترمینالها و فازهای بعدی توسعهای بندر چابهار استفاده کرد.
طبق گزارشهایی که رسانههای هندی نیز به آن پرداختهاند، مقامات آمریکایی نتوانستهاند جلوی مشارکت هند در توسعه بندر چابهار، را بگیرند.
در شرایط کنونی هنوز زمان دقیق حضور هندیها برای اجرای طرح توسعه چابهار مشخص نیست، اما طبق توافق و تعهداتشان، در سال ۹۷ این طرح باید عملیاتی و اجرایی شود.
دکتر کیوان جعفری طهرانی که اخیراً در کنفرانس بینالمللی فرو آلیاژهای ۲۰۱۸ در دهلی پایتخت هند بهعنوان سخنران حضور داشت در این خصوص عنوان کرد: این موضوعی است که در کنفرانس بهطور غیرمستقیم مطرح گشت. ظاهراً زمینهها برای انجام این طرح همکاری کاملاً مهیاست و همانطور که نخستوزیر هند جناب آقای نارندرا مودی عنوان نمودهاند؛ هند تنها تابع تحریمهای سازمان ملل هست و نه تحریمهای آمریکا. جعفری طهرانی توضیح داد پروژه واگذاری بهرهبردار بندر چابهار بهطرف هندی در چهارچوب بهرهبرداری و سرمایهگذاری خارجی هست و نمیتوان آن را با قرارداد اجاره یا بهرهبرداری چینیها در عملیات ماهیگیری در دریای عمان مشابه دانست.
وی خاطرنشان کرد که مشابه چنین طرحی را در بندر کشورهای دوست و همسایه، عمان و پاکستان داریم که بندر روتردام هلند بهرهبرداری و سرمایهگذاری را در بندر صحار عمان و دولت چین بهرهبرداری و سرمایهگذاری در بندر گوادر پاکستان را انجام دادهاند ، بطوریکه در حال حاضر بندر صحار تبدیل به بزرگترین ترمینال تخلیه کشتیهای وله مکس ۴۰۰ هزار تنی گردیده و بندرگوادر تبدیل به بزرگترین ترمینال تخلیه کشتیهای نفتکش جهت انتقال نفت از خلیجفارس و دریای عمان به چین از طریق ترانزیت از پاکستان خواهد شد.
◀️هند در نظر دارد به منظور حمایت از صنعت فولاد خود، تعرفه آنتی دامپینگ بر روی فولاد وارداتی از چین اعمال نماید.
◀️ وزارت صنعت و بازرگانی دولت هندوستان اختیار دارد تا در مواقع لزوم این تعرفه را تا سقف 13,410 روپیه معادل 185.51 دلار/تن و به مدت 5 سال تمدید نماید.
◀️جهت کنترل قیمت بازار داخل هند، این تعرفه آنتی دامپینگ بر روی مقاطع طویل و میله های ساخته شده از فولاد آلیاژی وارداتی از چین وضع می گردد.
◀️طبق گزارش اداره بازرگانی و تجارت هند، واردات مقاطع طویل و میله های آلیاژی از چین در طی سالیان گذشته رشد داشته و از 56 هزار و 690 تن در سال مالی 2013-2014 به 180 هزار و 959 تن در سال مالی 2016-2017 رسیده است.
◀️علی اصغر حاجی بابا، بنیان گذار انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی در بین شرکت کنندگان در کنفرانس بین المللی فروآلیاژهای 2018 هند و جزو لیست ضمیمه شده (ردیف 287) بود.
◀️نامبرده همچنین کارآفرین پیشکسوت، بنیان گذار صنعت فرو آلیاژ ایران، بنیان گذار صنعت تاسیسات ایران، رئیس هیات مدیره شرکت شوفاژ کار و مدیر عامل شرکت فروآلیاژ چابهار است.