تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۱۴
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۱۸۳۶۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
محمد رجایی، مدیر دفتر فنی تعمیرات شرکت فولاد مبارکه

بومی‌سازی، لازمه تداوم تولید فولادسازان

می متالز - یکی از گام‌های موثر در توانمندسازی صنعت فولاد کشور، بومی‌سازی تجهیزات و قطعات است. صنعت فولاد کشور در سال‌های گذشته وابستگی بسیاری به شرکت‌های خارجی داشت؛ اما با تلاش، تخصص و تعهد شرکت‌ها و سازندگان داخلی، خوشبختانه بخش عمده‌ای از قطعات و تجهیزات صنعت فولاد از داخل تامین می‌شود.
بومی‌سازی، لازمه تداوم تولید فولادسازان

به گزارش می متالز، تامین قطعات از داخل و بومی‌سازی آن‌ها مزیت‌های بسیاری را به‌دنبال دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به صرفه‌جویی در زمان و هزینه، ایجاد اشتغال و توانمندسازی صنایع داخلی اشاره کرد. شرکت فولاد مبارکه نیز در راستای توانمندسازی صنعت داخلی و با توجه به مزایای اشاره شده، استراتژی تامین و ساخت داخلی قطعات و تجهیزات را در پیش گرفته و توانسته است بخشی از این قطعات را درون شرکت طراحی کند و بسازد و بخشی دیگر را نیز توسط سازندگان داخلی تامین کند. البته قطعات و تجهیزات پیش از به‌کارگیری تست می‌شود و در صورت دارا بودن عیب، بازگردانده شده و مجددا طراحی می‌شوند. در سال 97 نیز این استراتژی در فولاد مبارکه ادامه دارد و قرار است تجهیزات دیگری نیز بومی‌سازی شوند.

از منظر صنایع فولادی و شرکت‌های تولیدمحور، موضوع بومی‌سازی در جهت پایداری در تولید از اهمیت بیشتری برخوردار است. اینکه فولادساز بتواند تولید خود را بدون دغدغه و نگرانی برای قطعات یدکی تداوم بخشد، بزرگترین مزیت بومی‌سازی برای فولادسازان است. باید توجه کرد در شرایط تحریم که ممکن است محدودیت‌هایی برای فولادسازان به‌وجود آید، بومی‌سازی مزیت‌های دیگری را نیز دربر دارد. به‌طور مثال زمانی که لوازم و قطعات یدکی از تامین‌کنندگان داخلی تهیه می‌شود، زمان تدارک و سفارش به‌طورتقریبی به نصف زمان سفارش خارجی کاهش می‌یابد. به‌دنبال خواب سرمایه‌ فولادسازان، انباره قطعات یدکی از نظر میزان ارزش در مقایسه با دارایی‌های سازمان نیز کاهش پیدا می‌کند. در کنار این، مزیت‌های دیگری نیز برای بومی‌سازی دیده می‌شود. به‌طور مثال در برخی موارد قطعات و لوازم یدکی دارای اشکال و مغایرت‌هایی هستند؛ اما هنگامی که سازنده در کنار فولادساز قرار گرفته باشد، به‌طور حتم ایجاد ارتباط و تعامل بسیار راحت‌تر است و می‌توان شکایت‌ها و ادعاهایی که مصرف‌کننده نهایی در مورد قطعات یدکی دارد، به سازنده اطلاع داد و سازنده نیز خط تولید و عیوب احتمالی قطعات خود را اصلاح خواهد کرد و بهبود خواهد بخشید. دیگر مزیت بومی‌سازی این است که تقریبا قیمت ساخت و تامین از داخل در مقایسه با خریدهای خارجی، بسیار کمتر خواهد بود. البته میزان صرفه‌جویی بومی‌سازی در قطعات مختلف، از یک‌سوم تا نصف نمونه مشابه خارجی متفاوت است؛ اما نکته قابل توجه این است که همواره از نظر قیمت، تامین از داخل یک مزیت اقتصادی است. در شرکت فولاد مبارکه هر سال حدود صدها میلیارد تومان صرف خرید قطعات یدکی می‌شود. البته ناگفته نماند به‌دلیل اینکه طراحی اولیه برخی تجهیزات و ماشین‌آلات شرکت فولاد مبارکه خارج از کشور انجام شده، طبیعتا وابستگی‌هایی به منابع تامین قطعات یدکی خارج از کشور وجود دارد. با این حال در دیگر حوزه‌ها مانند مواد اولیه وابستگی کمتری نسبت به خارج احساس می‌شود. اگر این شرکت بتواند اکثر قطعات مورد نیاز خود را از صنعت داخل تامین کند، مزیت بسیار زیادی نصیب فولاد مبارکه خواهد شد. به‌طوری که با خرید داخل، می‌توان در هر سال چند ده میلیارد تومان صرفه‌جویی برای سازمان داشت. در کنار صرفه‌جویی مالی، مسئولیت‌های اجتماعی مطرح می‌شود که به این طریق می‌توان صنایع داخلی را نیز فعال کرد تا اشتغال ایجاد شده و معضل بیکاری را تا حدی برطرف شود.

 

استراتژی بومی‌سازی در مورد قطعات گوناگون، متفاوت است

قطعات و لوازم یدکی در شرکت فولاد مبارکه به سه دسته تقسیم می‌شوند. بخشی از این قطعات فرآیند و عملیاتی هستند که بیشتر در معرض فرآیندهای تولید قرار می‌گیرند و معمولا استهلاک و سایش بیشتری دارند؛ به‌طوری که همزمان با فعالیت خط تولید نیز این قطعات دچار سایش، استهلاک و مصرف می‌شوند. از آنجا که این قطعات در فولادسازی ماهیت ساختی دارند و فلزی و مکانیکی هستند، بدون شک امکانات و پتانسیل‌های بسیاری در کشور ما برای تولید این قطعات حتی بهتر از مشابه خارجی وجود دارد. ناگفته نماند که دانش فنی فولاد مبارکه در زمینه طراحی و تولید این قطعات بسیار بالاست و حتی بسیاری از قطعات را می‌توان در کارگاه اسکلت‌سازی تعمیرگاه مرکزی خود شرکت فولاد مبارکه طراحی و تولید کرد.

عناوین برگزیده